Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) gör stora neddragningar i Bohuslän som en följd av Stampens övergång till digitala morgontidningar.
Close
Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) gör stora neddragningar i Bohuslän som en följd av Stampens övergång till digitala morgontidningar (arkivbild).
Close

Fler än hälften av buden i Bohuslän blir av med jobbet

Tidningsbud. Chock och sorg. Det är reaktionen bland dem som distribuerar tidningar i Bohuslän – två av tre anställda förlorar jobbet när mediebolaget Stampen fortsätter sin övergång till digital utgivning.

– Det är brutalt. Det blir inte så mycket kvar utan känns som ett sista steg före att helt ta bort distributionen. Jag har svårt att se hur det skulle gå att vända, inget kommer ju att vara kvar – arbetsplatserna läggs ned, det kommer inte att finnas några lokaler eller annat att återgå till, säger Daniel Hilmér, ordförande för Transports avdelning 55 Bohuslän/Dalsland.

Chockartat

Daniel Hilmér. Foto: Lilly Hallberg
Daniel Hilmér. Foto: Lilly Hallberg

Också Daniel Hilmér upplevde det som chockartat när Västsvensk Tidningsdistribution (VTD), ett företag inom Stampenkoncernen, informerade om beslutade konsekvenser av minskad utgivning för två lokaltidningar i regionen.

Det kommer framöver bara bli arbete tre dagar i veckan och all utdelning kommer att utgå från Uddevalla när VTD:s filialsystem i Bohuslän försvinner. Av dagens 60 tjänster beräknas bara 20 bli kvar.

– Jag reagerade som personalen. Och det är ju inte så att de inte är medvetna om att antalet prenumeranter på papperstidningar minskar, säger Daniel Hilmér.

– Ska något positivt sägas är det att beskedet kom i rätt god tid. Det ökar chansen att hitta något nytt. Men det är en klen tröst.

Minskar utgivning

Den 1 oktober upphör Strömstads Tidning helt att komma ut som papperstidning. Bohusläningen halverar samtidigt utgivningen, från sex till tre dagar i veckan. Planerna blev offentliga i slutet av mars.

Stampen Media motiverar minskningen i utgivningstakt med förändringar i folks användning av medier. Allt färre har en prenumererad morgontidning, och bolaget ”fortsätter sin digitala resa”. Men förändringen motiveras också av kraftigt ökade kostnader för papper och distribution:

– Majoriteten av våra läsare tar i dag del av vår journalistik digitalt och den siffran stiger för varje år. Samtidigt går kostnaden för att dela ut tidningen upp för de som har papperstidningen när det är färre printprenumeranter att sprida distributionskostnaderna på, säger Johan Hansson, vd Stampen Media, i ett pressmeddelande.

Diskussioner med arbetsgivaren

När beslutet för de båda Bohustidningarnas framtid kom fanns hoppet att fortsätta ha distribution sex dagar i veckan, för att tidningsbuden skulle kunna dela ut paket och annat de dagar tidningen inte kommer att komma ut. Facket har efter haft diskussioner med arbetsgivaren efter beskedet om minskning i utgivningstakt.

– Det är självklart svårt för alla som riskerar jobbet, men ytterligare en tragedi är att många riskerar att utvisas om de inte längre uppfyller kraven för arbetstillstånd, säger Daniel Hilmér.

Så gott som samtliga tidningsbud har i dag deltidstjänster. För arbetstillstånd krävs arbete i den omfattning som ger en månadsinkomst på minst 13 000 kronor. För samtliga tidningsbud är frågan om det går att leva på lönen om sysselsättningsgraden dras ned.

Avveckling

Men i höst blir det alltså i stället i hög grad avveckling också av distributionsbolagets verksamhet i Bohuslän. De anställda har fått information om nedläggning av sina arbetsplatser. I början av maj är förhandlingstid avsatt.

Daniel Hilmér på Transports Uddevallaavdelning beklagar att Stampen inte gått ut med någon information om den stora omläggningen i sina egna tidningar:

– Ska en hel yrkeskår försvinna utan att de skriver om det? Det stör mig, men det var likadant vid omläggningen 2017–2018, ingen av tidningarna skrev. För de som prenumererar är det ju också relevant information, säger han och fortsätter:

– Vi har medlemmar som jobbat i 40 år som tidningsbud. Det vore väl värt ett reportage i Bohusläningen?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    21 maj, 2023

    Det borde inte vara någon överraskning att tidningsbuden kommer att försvinna som yrkesgrupp då digitaliseringen är särskilt bra för de som vill läsa nyheter digitalt och uppdaterade istället för att "gamla" nyheter skall tryckas i en tidning och sedan fysiskt delas ut till kunderna.Det är även väldigt bra för miljön och trafiksäkerheten med digitala tidningar istället för papperstidningar utan transporter till tryckerier med råmaterial och sedan slippa transporter av papperstidningar ut till prenumeranterna.Det är även bra för de som behöver ha större text då det går att förstora texten på datorn.Det är bara att gilla läget och söka sig till arbetsgivare med arbetsuppgifter som behöver ha personal som inte kan tas över av det digitala t.ex i förskolan, restauranger, lokalvård, sophämtning med mera.Det gäller som individ att hela tiden se till att man är attraktiv på arbetsmarknaden genom att vara välutbildade och genomgå vidareutbildningar eller omskola sig till de arbetena där det behövs arbetskraft.Den tiden när man kunde sluta grundskolan och sedan arbeta på en och samma arbetsplats livet ut är antagligen förbi då tempot på förändringen i samhället och på arbetsmarknaden går allt snabbare.

Lästips:

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog är sjukskriven för att hon har en tumör i magen. Snart har hon varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS hjälper också till. Försäkringen toppar upp pengarna från Försäkringskassan med tio procent av hennes lön.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.