Fler dog i trafiken 2023

Trafik. 2023 blev ett mörkt trafikår i Sverige. Sammanlagt 232 personer omkom i trafiken, en ökning med fem personer jämfört med 2022, enligt Transportstyrelsens preliminära statistik. Den visar också att antalet döda ökat under den senaste treårsperioden.

232 döda är 25 personer fler, om man jämför med genomsnittet för pandemiåren 2020 och 2021. Innan pandemin slog till 2020 avled totalt 221 personer i trafiken.

Bland de omkomna var 7 barn mellan 0 och 15 år medan majoriteten, 86 personer, var 65 år eller äldre.

I sin preliminära statistik för 2023 skiljer Transportstyrelsen på skyddade och oskyddade trafikanter. Bland de avlidna räknas 139 personer som ”skyddade” i personbil, lastbil, buss, A-traktor eller traktor. Majoriteten färdades i personbil, totalt 114 personer, att jämföra med 18 personer som förolyckades i lastbil.

Till oskyddade trafikanter räknar myndigheten bland annat motorcyklister, fotgängare, cyklister, mopedister och elsparkcyklister. 2023 avled 93 personer i den gruppen. Bland dem var de flesta motorcyklister (29 personer), cyklister (26 personer) och fotgängare (24 personer).

Singelolyckor är vanligast bland personbils-, lastbils- och bussförare, därefter kommer mötesolyckor.

Skadade i trafiken

Transportstyrelsen rapporterar även om människor som skadats i vägtrafiken. Förra året råkade drygt 14 560 personer ut för skador. Drygt 1 790 av dem skadades svårt medan knappt 12 770 personer klarade sig med lindrigare skador.

Generaldirektör Jonas Bjelfvenstam på Transportstyrelsen lyfter fram att antalet döda i trafiken minskade under en tid och var som lägst under pandemin.

– Därefter har vi tyvärr sett en ökning, säger han i ett pressmeddelande.

Jonas Bjelfvenstam tror att den stadiga ökningen av trafikarbeten på Sveriges vägar kan vara en förklaring till de ökande dödstalen.

Nollvisonen

Den dystra statistiken rimmar illa med landets trafiksäkerhetsarbete, Nollvisionen. Inom ramen för det arbetet antog den dåvarande regeringen nya etappmål. De går ut på att antalet döda i trafiken ska minska med 50 procent och antalet allvarligt skadade med 25 procent till år 2030.

Det skulle, i kalla siffror, innebära att högst 133 personer mister sina liv i trafiken om sex år, förklarar Transportstyrelsen.

Många yrkeschaufförer vittnar om ett hårdnande och mer egoistisk trafikklimat. Hur ska vi få ner olyckorna och dödstalen i trafiken?

– Tillsammans med berörda myndigheter, organisationer och företag behöver vi fortsätta arbetet med att utveckla olika lösningar och metoder för säkrare vägtrafik. Inte minst måste vårt individuella ansvar och beteende i trafiken förändras, säger Jonas Bjelfvenstam.

Går man tillbaka till 2012 i statistiken så omkom 285 personer i den svenska vägtrafiken. 2018 var dödssiffran som högst, 324 personer förlorade livet. Men året därpå sjönk dödstalet till 221 döda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jim:
    19 februari, 2024

    Fortsätta uppmana gångtrafikanter och cyklister att använda reflexer. Fortsätt bygg ut kollektivtrafiken.
    3 Fortsätt utvidga vägar med mitträcke.
    4 Snabba på införandet av självkörande fordon.
    5 införa en säkerhets kurs var annat år för alla som hanterar ett kör fordon. Många olyckor hade kunnat förhindrat om man tänkt till en extra gång,

Lästips:

Både barn och barnbarn har fått åka med Erika Trell i lastbilshytten under årens lopp.

I början fick Erika mycket gliringar från äldre män

Mötet. Erika Trell har jobbat inom transportbranschen sedan 1987. Sedan dess har mycket förändrats, men Erikas passion för chaufförsyrket är fortfarande kvar.

Jan "Kirre" Kirkhaug. Bemanningsanställd lastbilsförare. Foto: Justina Öster

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Skallig man med vit t-shirt lyfter tyngder på ett gym.

Alexander krossade knäna under en truck

Åkeri. Svetten bryter fram på lastbilsföraren Alexander Eriksson i gymsalen. I juni krossade han bägge knäna under en truck som kom i rullning på flaket. – Varje gång jag är här ångrar jag att jag försökte stoppa den där jävla trucken!

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.