Fler dog i trafiken 2023
Trafik. 2023 blev ett mörkt trafikår i Sverige. Sammanlagt 232 personer omkom i trafiken, en ökning med fem personer jämfört med 2022, enligt Transportstyrelsens preliminära statistik. Den visar också att antalet döda ökat under den senaste treårsperioden.
232 döda är 25 personer fler, om man jämför med genomsnittet för pandemiåren 2020 och 2021. Innan pandemin slog till 2020 avled totalt 221 personer i trafiken.
Bland de omkomna var 7 barn mellan 0 och 15 år medan majoriteten, 86 personer, var 65 år eller äldre.
I sin preliminära statistik för 2023 skiljer Transportstyrelsen på skyddade och oskyddade trafikanter. Bland de avlidna räknas 139 personer som ”skyddade” i personbil, lastbil, buss, A-traktor eller traktor. Majoriteten färdades i personbil, totalt 114 personer, att jämföra med 18 personer som förolyckades i lastbil.
Till oskyddade trafikanter räknar myndigheten bland annat motorcyklister, fotgängare, cyklister, mopedister och elsparkcyklister. 2023 avled 93 personer i den gruppen. Bland dem var de flesta motorcyklister (29 personer), cyklister (26 personer) och fotgängare (24 personer).
Singelolyckor är vanligast bland personbils-, lastbils- och bussförare, därefter kommer mötesolyckor.
Skadade i trafiken
Transportstyrelsen rapporterar även om människor som skadats i vägtrafiken. Förra året råkade drygt 14 560 personer ut för skador. Drygt 1 790 av dem skadades svårt medan knappt 12 770 personer klarade sig med lindrigare skador.
Generaldirektör Jonas Bjelfvenstam på Transportstyrelsen lyfter fram att antalet döda i trafiken minskade under en tid och var som lägst under pandemin.
– Därefter har vi tyvärr sett en ökning, säger han i ett pressmeddelande.
Jonas Bjelfvenstam tror att den stadiga ökningen av trafikarbeten på Sveriges vägar kan vara en förklaring till de ökande dödstalen.
Nollvisonen
Den dystra statistiken rimmar illa med landets trafiksäkerhetsarbete, Nollvisionen. Inom ramen för det arbetet antog den dåvarande regeringen nya etappmål. De går ut på att antalet döda i trafiken ska minska med 50 procent och antalet allvarligt skadade med 25 procent till år 2030.
Det skulle, i kalla siffror, innebära att högst 133 personer mister sina liv i trafiken om sex år, förklarar Transportstyrelsen.
Många yrkeschaufförer vittnar om ett hårdnande och mer egoistisk trafikklimat. Hur ska vi få ner olyckorna och dödstalen i trafiken?
– Tillsammans med berörda myndigheter, organisationer och företag behöver vi fortsätta arbetet med att utveckla olika lösningar och metoder för säkrare vägtrafik. Inte minst måste vårt individuella ansvar och beteende i trafiken förändras, säger Jonas Bjelfvenstam.
Går man tillbaka till 2012 i statistiken så omkom 285 personer i den svenska vägtrafiken. 2018 var dödssiffran som högst, 324 personer förlorade livet. Men året därpå sjönk dödstalet till 221 döda.