Fler dog i trafiken 2023

Trafik. 2023 blev ett mörkt trafikår i Sverige. Sammanlagt 232 personer omkom i trafiken, en ökning med fem personer jämfört med 2022, enligt Transportstyrelsens preliminära statistik. Den visar också att antalet döda ökat under den senaste treårsperioden.

232 döda är 25 personer fler, om man jämför med genomsnittet för pandemiåren 2020 och 2021. Innan pandemin slog till 2020 avled totalt 221 personer i trafiken.

Bland de omkomna var 7 barn mellan 0 och 15 år medan majoriteten, 86 personer, var 65 år eller äldre.

I sin preliminära statistik för 2023 skiljer Transportstyrelsen på skyddade och oskyddade trafikanter. Bland de avlidna räknas 139 personer som ”skyddade” i personbil, lastbil, buss, A-traktor eller traktor. Majoriteten färdades i personbil, totalt 114 personer, att jämföra med 18 personer som förolyckades i lastbil.

Till oskyddade trafikanter räknar myndigheten bland annat motorcyklister, fotgängare, cyklister, mopedister och elsparkcyklister. 2023 avled 93 personer i den gruppen. Bland dem var de flesta motorcyklister (29 personer), cyklister (26 personer) och fotgängare (24 personer).

Singelolyckor är vanligast bland personbils-, lastbils- och bussförare, därefter kommer mötesolyckor.

Skadade i trafiken

Transportstyrelsen rapporterar även om människor som skadats i vägtrafiken. Förra året råkade drygt 14 560 personer ut för skador. Drygt 1 790 av dem skadades svårt medan knappt 12 770 personer klarade sig med lindrigare skador.

Generaldirektör Jonas Bjelfvenstam på Transportstyrelsen lyfter fram att antalet döda i trafiken minskade under en tid och var som lägst under pandemin.

– Därefter har vi tyvärr sett en ökning, säger han i ett pressmeddelande.

Jonas Bjelfvenstam tror att den stadiga ökningen av trafikarbeten på Sveriges vägar kan vara en förklaring till de ökande dödstalen.

Nollvisonen

Den dystra statistiken rimmar illa med landets trafiksäkerhetsarbete, Nollvisionen. Inom ramen för det arbetet antog den dåvarande regeringen nya etappmål. De går ut på att antalet döda i trafiken ska minska med 50 procent och antalet allvarligt skadade med 25 procent till år 2030.

Det skulle, i kalla siffror, innebära att högst 133 personer mister sina liv i trafiken om sex år, förklarar Transportstyrelsen.

Många yrkeschaufförer vittnar om ett hårdnande och mer egoistisk trafikklimat. Hur ska vi få ner olyckorna och dödstalen i trafiken?

– Tillsammans med berörda myndigheter, organisationer och företag behöver vi fortsätta arbetet med att utveckla olika lösningar och metoder för säkrare vägtrafik. Inte minst måste vårt individuella ansvar och beteende i trafiken förändras, säger Jonas Bjelfvenstam.

Går man tillbaka till 2012 i statistiken så omkom 285 personer i den svenska vägtrafiken. 2018 var dödssiffran som högst, 324 personer förlorade livet. Men året därpå sjönk dödstalet till 221 döda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jim:
    19 februari, 2024

    Fortsätta uppmana gångtrafikanter och cyklister att använda reflexer. Fortsätt bygg ut kollektivtrafiken.
    3 Fortsätt utvidga vägar med mitträcke.
    4 Snabba på införandet av självkörande fordon.
    5 införa en säkerhets kurs var annat år för alla som hanterar ett kör fordon. Många olyckor hade kunnat förhindrat om man tänkt till en extra gång,

Lästips:

Transportarbetarens logga

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

Johan Danielsson maj 2024

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Davids krönika. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.