Fler fackliga röster i EU-parlamentet!

Krönika. Valet till Europaparlamentet den 25 maj är avgörande för det europeiska samarbetets framtid. Det högerdominerade EU:s hantering av den ekonomiska krisen har varit förödande. Ensidiga åtstramningar, privatiseringar och avregleringar har resulterat i rekordhög arbetslöshet och negativ tillväxt. Grundläggande fackliga fri- och rättigheter har underminerats. Medborgarna har fått betala ett högt pris för bankernas girighet och borgerliga politikers blinda tilltro till marknaden.

Om politiken inte förändras riskerar det folkliga stödet för EU att gå förlorat.

Vi alla påverkas oerhört mycket av de beslut som fattas av Europaparlamentet. Det handlar bland annat om regler kring arbetsmiljö, arbetstider, arbetskraftsinvandring och likabehandling. Men också bestämmelser kring hur företagen fritt ska kunna röra sig över gränserna – en frihet som är viktig för svensk ekonomi.

På senare år har vi dock med förfäran sett hur denna frihet använts för att inskränka grundläggande rättigheter.

I Lavaldomen 2007 slog EU-domstolen fast att fackliga krav på likabehandling och svenska kollektivavtal utgjorde ett oacceptabelt ”hinder” mot den fria rörligheten för tjänster. Detta har bäddat för illojal konkurrens och dumpning av löner och arbetsvillkor.

Utvecklingen borde oroa alla som, precis som jag, anser att möjligheten till fri rörlighet för studier, arbete eller semesterfirande är en förutsättning för ett vitalt och konkurrenskraftigt Europa. För när den fria rörligheten utnyttjas av oseriösa företag och ställer arbetstagare mot varandra växer främlingsfientliga och populistiska krafter fram.

På sikt hotas acceptansen för människors möjlighet att fritt röra sig över gränserna. Menar man allvar med att stå upp för fri rörlighet måste man reglera dess tillämpning.

För att upprätthålla ett folkligt stöd behöver EU en ny färdriktning. Jag hoppas att Socialdemokraterna i EU-valrörelsen utgör ett tydligt och trovärdigt alternativ till den högerpolitik som styrt Europa de senaste åren. Fokus för EU-arbetet bör vara sysselsättningen och de fackliga rättigheterna.

Skyddet för den fria förenings- och förhandlingsrätten, inklusive rätten att vidta strids-
åtgärder, måste stärkas inom EU. Svenska kollektivavtal ska gälla på svensk arbetsmarknad. Alla löntagare, oavsett ursprung, ska behandlas lika. Parternas frihet att självständigt reglera löne- och anställningsvillkor ska respekteras. Ett socialt protokoll måste därför tillfogas EU:s fördrag.

EU bör dessutom främja och samordna offensiva investeringar för att skapa jobb och hållbar tillväxt.

Vi behöver fler fackliga röster som värnar den svenska kollektivavtalsmodellen och en rättvis konkurrens mellan företag och länder i Europaparlamentet.

Transport har därför valt Johan Danielsson till vår kandidat. Han har en unik erfarenhet och kunskap om både EU och det fackliga arbetet. Och han kan leverera från start. Det behövs för att Socialdemokraterna ska stå starka i sitt arbete för ett mer rättvist och socialt Europa.

Gå in på Johans hemsida, kryssa10.nu, för att följa honom i arbetet med att samla in cirka 40 000 ”kryss” på valdagen den 25 maj i år. Det är också viktigt att vi talar för Johans kandidatur i samtalet på arbetsplatsen eller när vi träffar vänner och bekanta i affären.

Egentligen räcker det med att varje land röstar in ytterligare en socialdemokrat, så är det helt plötsligt de röda som har majoritet i EU-parlamentet!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Foodorabud på moped åker på snöig innerstadsgata i Stockholm

Ett steg mot bättre villkor för plattformsarbetare

Gigarbetare. Regeringen tar hjälp av arbetsmarknadens parter för att förbättra plattformsarbetarnas villkor. Utredare tillsatt för att få en svensk lag på plats.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.