Fler förlorade körkortet

Trafiksäkerhet. Transportstyrelsen drog in fler körkort förra året än tidigare år. Fortkörare är den största kategorin men körkort som återkallades på medicinska grunder ökade mest.

Under 2023 fattade Transportstyrelsen beslut om körkortsåterkallelse 36 581 gånger. Det är en ökning med 4 procent jämfört med 2022.

Antalet körkort som drogs in på grund av rattfylleri eller drograttfylleri var förra året det högsta på tio år. Här har antalet återkallade ökat från 6 310 fall till 6 991 de två senaste åren.

Ökad kontroll är huvudförklaring till att antalet rattfyllerister mist körkortet, enligt Transportstyrelsen: Polisen tar helt enkelt fler påverkade förare vid vägkanten.

Den enskilt största kategorin av återkallelser förra året gällde dock, liksom tidigare, ”väsentliga trafiköverträdelser”. De stod för mer än hälften av körkortsåterkallelserna 2023.

Fortkörning är den i särklass vanligaste orsaken att få körkortet indraget. Men till de väsentliga trafiköverträdelserna räknas också andra typer av trafikbrott, exempelvis otillräckligt avstånd till fordonet framför.

Medicinska grunder ökar

Förra året ökade antalet körkort som återkallades av medicinska skäl med hela 12 procent, och ligger nu för första gången över 6 000 fall.

Läkare är skyldiga att anmäla till Transportstyrelsen om en förare vid en läkarundersökning, eller genomgång av journal, bedöms som olämplig att ha körkort.

– Förra året drabbades 25 000 svenskar av stroke. Det är bara en av många diagnoser som kan påverka körkortsinnehavet och många av de drabbade är tyvärr inte längre lämpliga som bilförare, säger Åsa Bergqvist, enhetschef på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.

Antalet körkort som återkallas på medicinska grunder, bland annat efter att läkare anmält, har ökat under hela den senaste tioårsperioden med undantag för pandemiåret 2020.

Ändrade regler

Reglerna för yrkesförare har i vissa fall ändrats när det gäller medicinska krav för körkort. För två år sedan ändrade Transportstyrelsen kraven när det gäller diabetiker: Behandlad sjukdom behöver inte längre betyda indragen tung behörighet.

Från och med den 1 januari 2022 behöver inte behandlad typ 1-diabetes vara ett hinder, något som gjorde att flera yrkesförare direkt fick klartecken att återgå till jobbet.

Bakom de nya reglerna ligger ökad kunskap om diabetes. Behandlingen har blivit bättre, bland annat när det gäller hjälpmedel för kontroll av blodsockernivån.

Reglerna ändras också delvis när det gäller krav på hur ofta personer med diabetes behöver lämna läkarintyg om sin sjukdom. Det prövas i det enskilda fallet. För en del kan det betyda att läkarintyg inte behöver lämnas så ofta, för andra kan intervallerna bli tätare.

För en annan grupp yrkesförare, de som en gång fått diagnosen epilepsi, har förändringar i stället satt stopp för fortsatt chaufförsjobb. Det på grund av en ny, skärpt tolkning av EU:s direktiv.

Trots årtionden av prickfri körning förlorar den som en gång fått diagnosen epilepsi lastbilskörkortet – om de medicinerat under de senaste tio åren. Det trots att läkare protesterat mot att dra in körkort med högre behörighet också för dem som fått diagnosen som barn, som aldrig haft anfall och som tagit medicin ”för säkerhets skull”.

Flera riksdagspolitiker har också ifrågasatt den ”retroaktiva” tillämpningen av EU:s direktiv. Något som Transportstyrelsen motiverar med att det aldrig går att veta hur en person som medicinerat länge för epilepsi svarar när han eller hon slutar att ta medicinen.

Det går dock att ansöka om undantag från kraven i de medicinska föreskrifterna. Då görs en individuell bedömning.

Generellt är de medicinska kraven för körkort högre för tung lastbil och buss än övriga fordon.

Fotnot: Ett körkort kan återkallas på flera grunder. Det gör att summan av antalet grunder för återkallelse är högre än antalet återkallade körkort.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.