Fler förlorade körkortet
Trafiksäkerhet. Transportstyrelsen drog in fler körkort förra året än tidigare år. Fortkörare är den största kategorin men körkort som återkallades på medicinska grunder ökade mest.
Under 2023 fattade Transportstyrelsen beslut om körkortsåterkallelse 36 581 gånger. Det är en ökning med 4 procent jämfört med 2022.
Antalet körkort som drogs in på grund av rattfylleri eller drograttfylleri var förra året det högsta på tio år. Här har antalet återkallade ökat från 6 310 fall till 6 991 de två senaste åren.
Ökad kontroll är huvudförklaring till att antalet rattfyllerister mist körkortet, enligt Transportstyrelsen: Polisen tar helt enkelt fler påverkade förare vid vägkanten.
Den enskilt största kategorin av återkallelser förra året gällde dock, liksom tidigare, ”väsentliga trafiköverträdelser”. De stod för mer än hälften av körkortsåterkallelserna 2023.
Fortkörning är den i särklass vanligaste orsaken att få körkortet indraget. Men till de väsentliga trafiköverträdelserna räknas också andra typer av trafikbrott, exempelvis otillräckligt avstånd till fordonet framför.
Medicinska grunder ökar
Förra året ökade antalet körkort som återkallades av medicinska skäl med hela 12 procent, och ligger nu för första gången över 6 000 fall.
Läkare är skyldiga att anmäla till Transportstyrelsen om en förare vid en läkarundersökning, eller genomgång av journal, bedöms som olämplig att ha körkort.
– Förra året drabbades 25 000 svenskar av stroke. Det är bara en av många diagnoser som kan påverka körkortsinnehavet och många av de drabbade är tyvärr inte längre lämpliga som bilförare, säger Åsa Bergqvist, enhetschef på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.
Antalet körkort som återkallas på medicinska grunder, bland annat efter att läkare anmält, har ökat under hela den senaste tioårsperioden med undantag för pandemiåret 2020.
Ändrade regler
Reglerna för yrkesförare har i vissa fall ändrats när det gäller medicinska krav för körkort. För två år sedan ändrade Transportstyrelsen kraven när det gäller diabetiker: Behandlad sjukdom behöver inte längre betyda indragen tung behörighet.
Från och med den 1 januari 2022 behöver inte behandlad typ 1-diabetes vara ett hinder, något som gjorde att flera yrkesförare direkt fick klartecken att återgå till jobbet.
Bakom de nya reglerna ligger ökad kunskap om diabetes. Behandlingen har blivit bättre, bland annat när det gäller hjälpmedel för kontroll av blodsockernivån.
Reglerna ändras också delvis när det gäller krav på hur ofta personer med diabetes behöver lämna läkarintyg om sin sjukdom. Det prövas i det enskilda fallet. För en del kan det betyda att läkarintyg inte behöver lämnas så ofta, för andra kan intervallerna bli tätare.
För en annan grupp yrkesförare, de som en gång fått diagnosen epilepsi, har förändringar i stället satt stopp för fortsatt chaufförsjobb. Det på grund av en ny, skärpt tolkning av EU:s direktiv.
Trots årtionden av prickfri körning förlorar den som en gång fått diagnosen epilepsi lastbilskörkortet – om de medicinerat under de senaste tio åren. Det trots att läkare protesterat mot att dra in körkort med högre behörighet också för dem som fått diagnosen som barn, som aldrig haft anfall och som tagit medicin ”för säkerhets skull”.
Flera riksdagspolitiker har också ifrågasatt den ”retroaktiva” tillämpningen av EU:s direktiv. Något som Transportstyrelsen motiverar med att det aldrig går att veta hur en person som medicinerat länge för epilepsi svarar när han eller hon slutar att ta medicinen.
Det går dock att ansöka om undantag från kraven i de medicinska föreskrifterna. Då görs en individuell bedömning.
Generellt är de medicinska kraven för körkort högre för tung lastbil och buss än övriga fordon.
Fotnot: Ett körkort kan återkallas på flera grunder. Det gör att summan av antalet grunder för återkallelse är högre än antalet återkallade körkort.