Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.
Close
Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.
Close
Döden på jobbet

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Den 19 januari 2023 kolliderar två lastbilar på riksväg 26/47 utanför Mullsjö. En man i 60-årsåldern omkommer. Det är den första av tio dödliga arbetsplatsolyckor för arbetare bakom lastbilsratten under 2023.

Statistiken är preliminär och exakt vad det beror på är för tidigt att säga.

Vad vi vet är att 2023 är det dödligaste året för yrkeschaufförer i den tunga trafiken sedan 2019 och sett till hela arbetsmarknaden var 2023 det dödligaste för arbetare sedan 2008.

Att köra lastbil är ett av de mest skadedrabbade och dödligaste yrkena i Sverige. Det ser vi i Transportarbetarens genomgång av alla dödsolyckor mellan 2008 och 2023 och det bekräftas av Arbetsmiljöverkets rapport Arbetsolyckor med dödlig utgång som gäller 2011–2020.

Här räknas även förare av sopbil och ­chaufförer som kör ­gods­trans­port där Arbetsmiljöverkets beskrivning inte anger vilken typ av fordon det ­handlade om. Vi har också räknat in utländsk arbetskraft som dog i ­Sverige. Grafik: Christina Ahlund / Källa: Arbetsmiljöverket
Här räknas även förare av sopbil och ­chaufförer som kör ­gods­trans­port där Arbetsmiljöverkets beskrivning inte anger vilken typ av fordon det ­handlade om. Vi har också räknat in utländsk arbetskraft som dog i ­Sverige. Grafik: Christina Ahlund / Källa: Arbetsmiljöverket

Arbetsmiljöverkets rapport visade att 66 lastbilschaufförer dog på jobbet under den uppmätta tioårsperioden.

Varför så många människor avled på jobbet under 2023 är för tidigt att säga någonting om. Men rent generellt finns det flera olika samverkande orsaker bakom att chaufförsyrket är så olycksdrabbat. Det berättar Richard Wester som är sakområdesansvarig för transportbranschen på Arbetsmiljöverkets regelavdelning.

– Jag jobbade själv som yrkeschaufför i nästan 20 år och det går inte att säga en sak om vad riskerna beror på, utan det beror på en räcka av saker som samverkar. Men en sak är att vi jobbar med stora och tunga grejer. Händer något så händer mycket, det är samma sak på järnvägen, säger Richard Wester.

En faktor som är viktig är också stress. Det är vardag för många lastbilschaufförer. Man ska lasta och lossa på nya ställen och varorna ska vara framme vid exakta tidpunkter.

– Min arbetsgivare kanske inte har koll på vilka risker som finns på det nya lossningsstället och kan därför inte instruera mig som chaufför om hur jag ska jobba på säkrast möjliga sätt, säger Richard Wester.

Att bedöma risker kallas för riskanalys och är en central del av arbetsmiljöarbetet. När Arbetsmiljöverket gör inspektioner behöver arbetsgivaren ofta förbättra det systematiska arbetsmiljöarbetet, berättar Richard Wester.

– Det handlar om att hela tiden ha koll på vilka risker som finns och göra något åt dem.

Siffrorna kommer från Arbetsmiljöverket. Vi har valt att också räkna med kategorin ”övriga” där bland annat utländska arbetare som omkommit i Sverige, praktikanter och elever ingår. Grafik: Christina Ahlund / Källa: Arbetsmiljöverket
Siffrorna kommer från Arbetsmiljöverket. Vi har valt att också räkna med kategorin ”övriga” där bland annat utländska arbetare som omkommit i Sverige, praktikanter och elever ingår. Grafik: Christina Ahlund / Källa: Arbetsmiljöverket

För lastbilschaufförer sker ungefär hälften av de dödliga olyckorna i vägtrafiken, efter det är det vanligaste att föremål rasar av föremål. Något som oftast sker vid lastning och lossning.

– Tittar man på lagen och föreskrifterna är det arbetsgivaren som ska ha kontroll på vilka risker arbetstagare utsätts för, oavsett om det sker mellan fyra väggar eller vid rörligt arbete. Åtgärderna för att minska riskerna för dödsolyckor i trafiken kan bland annat vara att köra bra fordon. Ha rätt utbildning för att framföra fordonskombinationen, anpassa hastigheter, hålla avstånd och inte köra då man är trött.

Vad krävs för att få ner dödstalen?

– Lagstiftningen är tydlig och säger att varje arbetsgivare är ansvarig att se till att minska riskerna för sina egna anställda, så varje enskild åkare är det första svaret. Men sedan är det också så att när lastbilschauffören kommer till en Ica-butik har arbetsgivaren där ett samordningsansvar och ska se till att det är en schyst arbetsmiljö både för sin egen personal och för lastbilschauffören, säger Richard Wester.

På vissa platser delas ansvaret. Richard Wester tar upp industriområden som exempel. Det är oftast där som kollisioner mellan tåg och lastbil sker. Då ska den med rådighetsansvar se till att det finns barriärer och allt annat som behövs för att en olycka inte ska få hända. Det ska också finnas instruktioner för både chaufför och lokförare.

– Och som arbetstagare finns det så klart alltid ett ansvar att följa de instruktioner jag fått till mig.

Du jobbade som arbetsmiljöinspektör mellan 2006 och 2021. Vilka skillnader såg du i transportbranschen?

– Vad gäller kunskaper och förståelse för att man behöver få in systematiskt arbetsmiljöarbete i den dagliga verksamheten har det sett likadant ut hela tiden.Många åkare är småföretagare som har mycket att stå i och utför många gånger samma arbetsuppgifter som arbetstagarna. Så det är svårt att hinna med, men jag tror att det finns mer hjälp och information att få i dag jämfört med förr.

– Men det har också blivit stressigare och det har inte gjort något lättare, säger Richard Wester.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael Hagström:
    15 februari, 2024

    Varför utreds inte yrkestrafik olyckor som arbetsolyckor?
    Så skulle det förmodligen sätta press på Trafikverket och deras mutkolvar.

  2. Aleksandar:
    15 februari, 2024

    Jag har upplevt en annan situation som är kopplat till stress och det är när transportledare påtvingar mig att lasta 23-24 pallar på en 21 pallsbil vilket innebär försenad avgång samt försenad ankomst hos kunden. Den andra faktor är kopplad till pallar som är bokade för utkörning men dem finns inte på terminalen. Man tappar tid för att leta efter dem och till slut för man besked att pallar har inte kommit till terminalen. Helt galet.

Lästips:

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.