Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.
Close
Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.
Close
Döden på jobbet

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Den 19 januari 2023 kolliderar två lastbilar på riksväg 26/47 utanför Mullsjö. En man i 60-årsåldern omkommer. Det är den första av tio dödliga arbetsplatsolyckor för arbetare bakom lastbilsratten under 2023.

Statistiken är preliminär och exakt vad det beror på är för tidigt att säga.

Vad vi vet är att 2023 är det dödligaste året för yrkeschaufförer i den tunga trafiken sedan 2019 och sett till hela arbetsmarknaden var 2023 det dödligaste för arbetare sedan 2008.

Att köra lastbil är ett av de mest skadedrabbade och dödligaste yrkena i Sverige. Det ser vi i Transportarbetarens genomgång av alla dödsolyckor mellan 2008 och 2023 och det bekräftas av Arbetsmiljöverkets rapport Arbetsolyckor med dödlig utgång som gäller 2011–2020.

Här räknas även förare av sopbil och ­chaufförer som kör ­gods­trans­port där Arbetsmiljöverkets beskrivning inte anger vilken typ av fordon det ­handlade om. Vi har också räknat in utländsk arbetskraft som dog i ­Sverige. Grafik: Christina Ahlund / Källa: Arbetsmiljöverket
Här räknas även förare av sopbil och ­chaufförer som kör ­gods­trans­port där Arbetsmiljöverkets beskrivning inte anger vilken typ av fordon det ­handlade om. Vi har också räknat in utländsk arbetskraft som dog i ­Sverige. Grafik: Christina Ahlund / Källa: Arbetsmiljöverket

Arbetsmiljöverkets rapport visade att 66 lastbilschaufförer dog på jobbet under den uppmätta tioårsperioden.

Varför så många människor avled på jobbet under 2023 är för tidigt att säga någonting om. Men rent generellt finns det flera olika samverkande orsaker bakom att chaufförsyrket är så olycksdrabbat. Det berättar Richard Wester som är sakområdesansvarig för transportbranschen på Arbetsmiljöverkets regelavdelning.

– Jag jobbade själv som yrkeschaufför i nästan 20 år och det går inte att säga en sak om vad riskerna beror på, utan det beror på en räcka av saker som samverkar. Men en sak är att vi jobbar med stora och tunga grejer. Händer något så händer mycket, det är samma sak på järnvägen, säger Richard Wester.

En faktor som är viktig är också stress. Det är vardag för många lastbilschaufförer. Man ska lasta och lossa på nya ställen och varorna ska vara framme vid exakta tidpunkter.

– Min arbetsgivare kanske inte har koll på vilka risker som finns på det nya lossningsstället och kan därför inte instruera mig som chaufför om hur jag ska jobba på säkrast möjliga sätt, säger Richard Wester.

Att bedöma risker kallas för riskanalys och är en central del av arbetsmiljöarbetet. När Arbetsmiljöverket gör inspektioner behöver arbetsgivaren ofta förbättra det systematiska arbetsmiljöarbetet, berättar Richard Wester.

– Det handlar om att hela tiden ha koll på vilka risker som finns och göra något åt dem.

Siffrorna kommer från Arbetsmiljöverket. Vi har valt att också räkna med kategorin ”övriga” där bland annat utländska arbetare som omkommit i Sverige, praktikanter och elever ingår. Grafik: Christina Ahlund / Källa: Arbetsmiljöverket
Siffrorna kommer från Arbetsmiljöverket. Vi har valt att också räkna med kategorin ”övriga” där bland annat utländska arbetare som omkommit i Sverige, praktikanter och elever ingår. Grafik: Christina Ahlund / Källa: Arbetsmiljöverket

För lastbilschaufförer sker ungefär hälften av de dödliga olyckorna i vägtrafiken, efter det är det vanligaste att föremål rasar av föremål. Något som oftast sker vid lastning och lossning.

– Tittar man på lagen och föreskrifterna är det arbetsgivaren som ska ha kontroll på vilka risker arbetstagare utsätts för, oavsett om det sker mellan fyra väggar eller vid rörligt arbete. Åtgärderna för att minska riskerna för dödsolyckor i trafiken kan bland annat vara att köra bra fordon. Ha rätt utbildning för att framföra fordonskombinationen, anpassa hastigheter, hålla avstånd och inte köra då man är trött.

Vad krävs för att få ner dödstalen?

– Lagstiftningen är tydlig och säger att varje arbetsgivare är ansvarig att se till att minska riskerna för sina egna anställda, så varje enskild åkare är det första svaret. Men sedan är det också så att när lastbilschauffören kommer till en Ica-butik har arbetsgivaren där ett samordningsansvar och ska se till att det är en schyst arbetsmiljö både för sin egen personal och för lastbilschauffören, säger Richard Wester.

På vissa platser delas ansvaret. Richard Wester tar upp industriområden som exempel. Det är oftast där som kollisioner mellan tåg och lastbil sker. Då ska den med rådighetsansvar se till att det finns barriärer och allt annat som behövs för att en olycka inte ska få hända. Det ska också finnas instruktioner för både chaufför och lokförare.

– Och som arbetstagare finns det så klart alltid ett ansvar att följa de instruktioner jag fått till mig.

Du jobbade som arbetsmiljöinspektör mellan 2006 och 2021. Vilka skillnader såg du i transportbranschen?

– Vad gäller kunskaper och förståelse för att man behöver få in systematiskt arbetsmiljöarbete i den dagliga verksamheten har det sett likadant ut hela tiden.Många åkare är småföretagare som har mycket att stå i och utför många gånger samma arbetsuppgifter som arbetstagarna. Så det är svårt att hinna med, men jag tror att det finns mer hjälp och information att få i dag jämfört med förr.

– Men det har också blivit stressigare och det har inte gjort något lättare, säger Richard Wester.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael Hagström:
    15 februari, 2024

    Varför utreds inte yrkestrafik olyckor som arbetsolyckor?
    Så skulle det förmodligen sätta press på Trafikverket och deras mutkolvar.

  2. Aleksandar:
    15 februari, 2024

    Jag har upplevt en annan situation som är kopplat till stress och det är när transportledare påtvingar mig att lasta 23-24 pallar på en 21 pallsbil vilket innebär försenad avgång samt försenad ankomst hos kunden. Den andra faktor är kopplad till pallar som är bokade för utkörning men dem finns inte på terminalen. Man tappar tid för att leta efter dem och till slut för man besked att pallar har inte kommit till terminalen. Helt galet.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Efter dödsfall – Renova anmäls för fara vid ensamarbete

Miljö. I november förra året föll en miljöarbetare i Göteborg ner i en 2,5 meter djup grop, till en underjordsbehållare för avfall, och dog. Transports skyddsombud anmäler nu Renova till Arbetsmiljöverket för fara och brister vid ensamarbete.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Chaufför med indraget körkort – stoppad två gånger

Miljö. Polisen stoppade samma berusade lastbilschaufför från Värnamo – två gånger – på nio dagar. Förutom att han körde rattfull hade hans körkort redan dragits in. Mannen, som är i 55-årsåldern, har gjort sig skyldig till ytterligare brott och döms till en månads fängelse.

Både barn och barnbarn har fått åka med Erika Trell i lastbilshytten under årens lopp.

I början fick Erika mycket gliringar från äldre män

Mötet. Erika Trell har jobbat inom transportbranschen sedan 1987. Sedan dess har mycket förändrats, men Erikas passion för chaufförsyrket är fortfarande kvar.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Arbetsliv
Pedagogen Liliane Jbeilly har nära till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hänga med. Foto: Justina Öster

Här får de anställda lära sig svenska på arbetstid

SFI. 2025 är här. ”Har ni några önskningar”, frågar läraren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anställda på TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och tränar svenska. På arbetstid.

Tema: Konfliktvapnet
Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Strejkrätten. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.