Fler hamnar i syd permitterar
Hamn. Stopp för virkesexport och pausad bilimport. Kommunala bolaget Hallands Hamnar korttidspermitterar ett femtiotal anställda till följd av coronapandemin.
Hamnsektorn såg i början av coronakrisen ut att klara sig förhållandevis väl, jämfört med andra transportnäringar. Men passagerartrafiken har i stort upphört och i april ledde också nedgång i godstrafik till korttidspermitteringar vid flera hamnar.
Jörgen Wärja är ordförande för Transports hamnavdelning Syd- och Västsverige. I hans ”hemmahamn” Trelleborg är målet att slippa permittera över huvud taget.
– Vi märker av en nedgång, men är inte så hårt drabbade som andra. Vi har ju framför allt ett godsflöde här – trailertrafik som kan variera från vecka till vecka, säger Jörgen Wärja.
Den senaste veckan har han fått några samtal från Varberg, som rör permitteringarna vid hamnen:
– Det handlar om att man tar in blixt, fast den fast anställda personalen är korttidspermitterad.
Hallands Hamnar har från den 1 maj korttidspermitterat de anställda, 32 hamnarbetare med kollektivavtal och 17 tjänstemän. De arbetar vid hamnarna i Halmstad respektive Varberg.
– Vi vill säkerställa att vi går med vinst och att våra anställda har ett jobb att gå tillbaka till. Det innebär att vi tar ansvar för vår ekonomi, säger bolagets vd Björn Alvengrip, till Hallands Nyheter.
Han förklarar nedgången med minskad export av sågade trävaror, samt att bilimporten varit pausad sedan mars.
Minskad efterfrågan
Även hamnen i Mönsterås har drabbats av kraftigt minskad efterfrågan på virke från utlandet. I mitten av april permitterades 30 anställda och jobbar nu bara 40 procent av sin vanliga arbetstid.
Bara en dag tidigare kom beskedet att Malmö hamn säger upp 40 anställda. Egna sparpaket och statligt stöd räckte inte för att rädda alla jobb vid Skandinaviens största bilhamn.
Patrik Östbjerg är ombudsman på Transports andra hamnavdelning, Hamn-Norrland/Mellansverige. På fredag ska han förhandla med Mönsterås hamn. Eventuellt kan det bli tal om att utöka permitteringsgraden, till nu tillåtna 80 procent, som innebär att de anställda bara jobbar 20 procent.
Godstrafiken i övriga ostkusthamnar har också gått ner, men i varierande grad. I Gävle hamn fortsätter arbetet än så länge som vanligt utan permitteringar.
– Det kan ändras från vecka till vecka, mycket händer väldigt snabbt. Men framför allt är det ju kryssningar som corona slagit mot. Finlandsfärjorna har ju ingen persontrafik alls, säger Patrik Östbjerg.
– Extra känsligt är det för Eckerölinjen. Där ligger färjorna i hamn, det finns inget jobb att göra.
De anställda vid bolaget, som trafikerar linjen Grisslehamn – Eckerö på Åland, är korttidspermitterade och arbetar från den 1 maj bara 20 procent.