Fler jobb försvinner till låglöneländer
Flygplanstillverkaren Boeing hävdar att efterfrågan på flygtekniker kommer att vara stor de kommande 20 åren. Transports Kenneth Grampe är skeptisk. Med konkurrensen från låglöneländerna blir det färre jobb och svårare att förhandla arbetsvillkoren.
I en prognos om flygbranschens framtid påstår Boeing att det kommer att behövas cirka en halv miljon flygtekniker världen över de kommande 20 åren. Kenneth Grampe är ombudsman i Transports flygavdelning 46. Han tror tvärt om att efterfrågan på flygtekniker i Europa och världen kommer att minska de kommande åren.
– Nästan all base-verksamhet flyttar utomlands och till andra världsdelar eftersom det finns billigare arbetskraft där. Det gör att vi förlorar mycket kunskap och många arbetstillfällen. Det innebär också att det inte finns några praktikplatser för de som håller på att utbilda sig, vilket är synd, säger han.
”Base”-service är den tyngre, mer omfattande servicen som kräver att flygplanet står stilla ett par dagar och plockas isär. Den lättare servicen kallas för ”line” och handlar om kontroller som måste göras mellan varje flygning.
Behovet av line-service kommer att finnas kvar Europa, men den kräver också mindre personal. Grampe berättar att proportionen mellan antalet mekaniker och tekniker håller på att förändras. I låglöneländerna är det mekaniker som gör allt större del av jobben. Teknikerna ägnar sig mest åt kontroll. Därför blir det över lag färre tekniker.
– Situationen med de låga lönerna utanför Europa påverkar också möjligheterna att förhandla villkoren för våra medlemmar, avslutar Kenneth Grampe.