Fler lastbilsförare använder bilbälte
– Trenden är klar. Användningen av bilbälte ökar sakta men säkert bland chaufförerna i den tunga trafiken, säger trafikutredaren Jörgen Larsson. Men än är det en bit kvar innan lastbilschaufförerna är i nivå med taxiförarna.
Detta framgår i Väg- och transportforskningsinstitutets (VTI:s) årliga mätning av bältesanvändningen bland yrkeschaufförer och personbilsförare i ett antal syd- och mellansvenska städer.
Undersökningarna påbörjades redan 1983 och resultaten jämförs och publiceras år från år, på uppdrag av Trafikverket.
– Det är jättebra att allt fler tar på sig bälte i den tunga trafiken. Någon jättestor uppoffring är det ju inte, och det finns ganska tydliga exempel på att dödsolyckor kunnat inträffa om chauffören inte haft bälte, kommenterar Jörgen Larsson.
1 oktober 1999 infördes krav på att använda bälte i den tunga trafiken. Samma år brydde sig inte fler än fem till sju procent av chaufförerna om att knäppa fast sig när de körde lastbil med eller utan släp. Att fler bältar sig nu tror Larsson beror på en ökad medvetenhet och en gradvis förnyelse av fordonsparken. Att dra på sig bältet har blivit allt enklare.
Den tunga trafiken tar allt mer plats på vägen och antalet utländska ekipagen har ökat betydligt sedan mätningarna inleddes på 1980-talet.
– Det kunde vara intressant att studera skillnaden mellan inhemska och utländska förare också, fast något sådant uppdrag har vi inte fått än, säger Jörgen Larsson.
Studierna görs nu vid in- och utfarter, när förarna saktat ner och inte vid de stora motorlederna, av praktiska skäl.
Nästan alla personbilsförare använde bilbälte 2015, 97 till 98 procent, enligt VTI:s mätning. Kvinnor är duktigare än män och användningen stiger med ökande ålder, särskilt bland studerade män.
Syns den trenden också bland lastbilschaufförer?
– Vi har inte gjort den tudelningen och har inte tillräckligt med material för att svara på det, förklarar VTI:s utredare.
Bland taxiförare är användningen god. Omkring 97 procent drar på sig bältet, vilket i stort sett motsvarar personbilsförarna.
Krav på bälte infördes samtidigt för taxi- och lastbilschaufförer. Varför är taxiförare bättre än tungbilsförare på att använda bälte?
– Ja, det kan man undra. Kanske känner man sig säkrare i en tung bil. Ju större fordon, desto säkrare, men då bör man komma ihåg att singelolyckor kan bli allvarliga.
Noteras kan att unga män fortfarande är sämst bland personbilsförarna på att koppla fast sig i stolen. Ett skäl kan vara att de kör äldre bilar, som inte varnar när man kör utan bälte, påpekar Jörgen Larsson.
– De notoriska bältesvägrarna har vi svårt att komma åt, säger han.
I studien granskades totalt drygt 57 300 personbilar, knappt 8 900 yrkesfordon och omkring 1 200 taxibilar under ett tiotal dagar i augusti till september 2015