Kriget i Ukraina

Flera partier för hamnblockad

Politik. Tre partier i riksdagen har uttalat stöd för blockad av ryska fartyg i svenska hamnar. Men linjen att avvakta ett gemensamt beslut i EU har också starkt stöd.

Alla är eniga om stöd till Ukraina efter det ryska anfallet. Men meningarna går isär om vilka sanktioner som innebär ett reellt stöd för det krigsdrabbade landet och dess folk.

Transports förbundsstyrelse beslutade i tisdags att avvakta med blockad när det gäller hanteringen av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar. Transport vill först samråda med de båda hamnavdelningarna, som hade årsmöte på torsdagen, och de förtroendevalda ute i hamnarna.

Både Transportarbetareförbundet och arbetsgivarparten, Svenska Hamnar, vill ha ett tydligt besked från regeringen om hanteringen av ryska fartyg – och ett EU-gemensamt agerande. En blockad riskerar annars att bli verkningslös, ”ett slag i luften” med förbundsordförande Tommy Wreeths ord.

Men tre riksdagspartier har uttryckt stöd för blockad av ryska fartyg: Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Kristdemokraterna. Då flera företrädare för KD besökte Gävle i veckan sa de att partiet ställer sig bakom hamnarbetarnas blockad i hamnen. En blockad som Hamnarbetarförbundet, det andra fackförbundet som organiserar arbetare i Sveriges hamnar, varslat om och som träder i kraft på måndag.

– Det finns anledning till oro inför det som händer och hotet från Ryssland, sa Andreas Carlsson, rättspolitisk talesperson i KD, till SR Gävleborg.

Zelenskyj talade till riksdagen

På dagen en månad efter den ryska invasionen vädjade Ukrainas president, Volodymyr Zelenskyj, i ett tal till Sveriges riksdag om att stänga alla svenska hamnar för ryska fartyg och ryskt gods.

Sveriges utrikesminister Ann Linde (S) var en av dem som i riksdagen tal berördes av talet. Men hon betonar också att det krävs ett beslut i EU för att en sådan åtgärd alls ska få någon effekt:

– Om Sverige skulle införa det här själv skulle det få väldigt begränsad betydelse, säger Linde till Göteborgs-Posten.

– Sverige har bara 12–18 ryska skepp som anländer hamnarna per år. Om vi däremot skulle lyckas få med EU skulle det få riktig effekt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    25 mars, 2022

    Självklart så skall allt som har med Ryssland att göra sättas i blockad så att vi snabbt får slut på kriget!!Det är meningslöst att göra lite då och då.Stoppa allt gods till och från Ryssland och se till att även EU, USA och helst resten av världens länder gör detsamma för att en gång för all få slut på kriget!!

Lästips:

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

”Hamnar och infrastruktur drabbas hårdast i Rysslands attacker”

Hamn. Ryssland attackerar Ukrainas strategiskt viktiga hamnstad Odessa nästan dagligdags. – Situationen växlar från ena minuten till den andra på ett sofistikerat sätt, säger Oleg Grygoriuk i Transports systerfack MTWTU.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.