Kriget i Ukraina

Flera partier för hamnblockad

Politik. Tre partier i riksdagen har uttalat stöd för blockad av ryska fartyg i svenska hamnar. Men linjen att avvakta ett gemensamt beslut i EU har också starkt stöd.

Alla är eniga om stöd till Ukraina efter det ryska anfallet. Men meningarna går isär om vilka sanktioner som innebär ett reellt stöd för det krigsdrabbade landet och dess folk.

Transports förbundsstyrelse beslutade i tisdags att avvakta med blockad när det gäller hanteringen av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar. Transport vill först samråda med de båda hamnavdelningarna, som hade årsmöte på torsdagen, och de förtroendevalda ute i hamnarna.

Både Transportarbetareförbundet och arbetsgivarparten, Svenska Hamnar, vill ha ett tydligt besked från regeringen om hanteringen av ryska fartyg – och ett EU-gemensamt agerande. En blockad riskerar annars att bli verkningslös, ”ett slag i luften” med förbundsordförande Tommy Wreeths ord.

Men tre riksdagspartier har uttryckt stöd för blockad av ryska fartyg: Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Kristdemokraterna. Då flera företrädare för KD besökte Gävle i veckan sa de att partiet ställer sig bakom hamnarbetarnas blockad i hamnen. En blockad som Hamnarbetarförbundet, det andra fackförbundet som organiserar arbetare i Sveriges hamnar, varslat om och som träder i kraft på måndag.

– Det finns anledning till oro inför det som händer och hotet från Ryssland, sa Andreas Carlsson, rättspolitisk talesperson i KD, till SR Gävleborg.

Zelenskyj talade till riksdagen

På dagen en månad efter den ryska invasionen vädjade Ukrainas president, Volodymyr Zelenskyj, i ett tal till Sveriges riksdag om att stänga alla svenska hamnar för ryska fartyg och ryskt gods.

Sveriges utrikesminister Ann Linde (S) var en av dem som i riksdagen tal berördes av talet. Men hon betonar också att det krävs ett beslut i EU för att en sådan åtgärd alls ska få någon effekt:

– Om Sverige skulle införa det här själv skulle det få väldigt begränsad betydelse, säger Linde till Göteborgs-Posten.

– Sverige har bara 12–18 ryska skepp som anländer hamnarna per år. Om vi däremot skulle lyckas få med EU skulle det få riktig effekt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    25 mars, 2022

    Självklart så skall allt som har med Ryssland att göra sättas i blockad så att vi snabbt får slut på kriget!!Det är meningslöst att göra lite då och då.Stoppa allt gods till och från Ryssland och se till att även EU, USA och helst resten av världens länder gör detsamma för att en gång för all få slut på kriget!!

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Transports förbundsråd röstade enhälligt nej till att stå utanför LO-samordningen.

Transport står utanför LO-samordningen

Avtalsrörelsen. Transport har meddelat LO att de ställer sig utanför LO-samordningen i kommande avtalsrörelse.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.