Fler ska jobba mer på a-kassan
A-kassan. Transports a-kassa förstärker med tolv personer för att klara ökad arbetsbelastning. Och ska hjälpa den utsatta Alfa-kassan, vars medlemmar får vänta på ersättning i upp till fem månader.
Transports arbetslöshetskassa har klarat det gångna året jämförelsevis bra, trots extrema förhållanden orsakade av pandemin. För arbetslösa medlemmar ligger väntetiden på 4–5 veckor, i median.
– Det är inte längre väntetid än vi hade före pandemin, säger Daniel Olsson, biträdande kassaföreståndare på Transports a-kassa.
För andra a-kassor är situationen alarmerande. Både rekordökning av arbetslösheten och antalet medlemmar har lett till långa handläggningstider. Arbetslösa anslutna till Alfa-kassan får i dagsläget räkna med 20 veckors väntan på ersättning. Andra halvåret 2020 var det ännu värre. Redan i höstas var det därför aktuellt att andra a-kassor skulle hjälpa till med Alfa-kassans handläggning.
Nu har Transports a-kassa blivit uppmanad att hjälpa till med handläggningen, både av regeringen och Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringar. Arbetsmarknadsdepartementet kräver att landets samtliga 24 a-kassor gemensamt hjälper Alfa-kassan, och att det görs snart.
För att klara det kommer Transports a-kassa att under en tid anställa fler: två visstidsanställda till Jönköpingskontoret och ytterligare tio handläggare via det så kallade a-kassestödet. Det senare söks genom organisationen Sveriges a-kassor.
Finns det inte risk att medlemmar i Transports a-kassa drabbas?
– Jo. Nästa vecka, på tisdag och onsdag, kommer vi stänga vår telefoni för att i stället hjälpa Alfa-kassans medlemmar. Och också för att jobba ikapp med handläggningen för egen del, säger Daniel Olsson.
Transports a-kassa hänvisar medlemmar till Mina sidor under de här dagarna, den 2 och den 3 mars. En extern telefonist kommer att ta emot samtal på förmiddagarna, för att allmänna handlingar ska kunna lämnas ut som lagen kräver.
Förstärkningen på Transports a-kassa är i första hand tänkt att vara under ett halvår, med start i april.
– Personalrekryteringen öppnar också upp för mer telefontid, och att vi blir mer tillgängliga igen, säger Daniel Olsson.
Transports a-kassa har på grund av pandemin nu begränsade telefontider under förmiddagarna. Det för att kunna prioritera handläggningen.
Fler medlemmar
Förra året skedde en mycket kraftig medlemsökning, framför allt under perioden mars–maj. Totalt var nettoökningen nära 8 000 personer. I december 2019 hade Transports a-kassa 89 591 medlemmar, vid utgången av 2020 var antalet medlemmar uppe i 97 583 personer.
Daniel Olsson på Transports a-kassa räknar med att antalet medlemmar fortsätter att öka, men i betydligt långsammare takt än förra året. En anledning till den kraftiga ökningen är de tillfälliga regler regeringen införde för att lindra konsekvenserna av pandemin. Reglerna gjorde det lättare att få a-kassa, och ersättningsnivåerna höjdes. Under perioden april–december räknades varje medlemsmånad som fyra månader, vilket betyder rätt till ersättning efter bara tre månader i stället för tolv.
Totalt blev 270 000 personer medlemmar i någon a-kassa under 2020, i någon av kassorna i organisationen Sveriges a-kassor. I januari var drygt 3,9 miljoner svenskar medlemmar i a-kassan.