Fler ska jobba mer på a-kassan

A-kassan. Transports a-kassa förstärker med tolv personer för att klara ökad arbetsbelastning. Och ska hjälpa den utsatta Alfa-kassan, vars medlemmar får vänta på ersättning i upp till fem månader.

Transports arbetslöshetskassa har klarat det gångna året jämförelsevis bra, trots extrema förhållanden orsakade av pandemin. För arbetslösa medlemmar ligger väntetiden på 4–5 veckor, i median.

Daniel Olsson, biträdande kassaföreståndare på Transports a-kassa.
Daniel Olsson, biträdande kassaföreståndare på Transports a-kassa. Foto: Lena Blomquist

– Det är inte längre väntetid än vi hade före pandemin, säger Daniel Olsson, biträdande kassaföreståndare på Transports a-kassa.

För andra a-kassor är situationen alarmerande. Både rekordökning av arbetslösheten och antalet medlemmar har lett till långa handläggningstider. Arbetslösa anslutna till Alfa-kassan får i dagsläget räkna med 20 veckors väntan på ersättning. Andra halvåret 2020 var det ännu värre. Redan i höstas var det därför aktuellt att andra a-kassor skulle hjälpa till med Alfa-kassans handläggning.

Nu har Transports a-kassa blivit uppmanad att hjälpa till med handläggningen, både av regeringen och Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringar. Arbetsmarknadsdepartementet kräver att landets samtliga 24 a-kassor gemensamt hjälper Alfa-kassan, och att det görs snart.

För att klara det kommer Transports a-kassa att under en tid anställa fler: två visstidsanställda till Jönköpingskontoret och ytterligare tio handläggare via det så kallade a-kassestödet. Det senare söks genom organisationen Sveriges a-kassor.

Finns det inte risk att medlemmar i Transports a-kassa drabbas?

– Jo. Nästa vecka, på tisdag och onsdag, kommer vi stänga vår telefoni för att i stället hjälpa Alfa-kassans medlemmar. Och också för att jobba ikapp med handläggningen för egen del, säger Daniel Olsson.

Transports a-kassa hänvisar medlemmar till Mina sidor under de här dagarna, den 2 och den 3 mars. En extern telefonist kommer att ta emot samtal på förmiddagarna, för att allmänna handlingar ska kunna lämnas ut som lagen kräver.

Förstärkningen på Transports a-kassa är i första hand tänkt att vara under ett halvår, med start i april.

– Personalrekryteringen öppnar också upp för mer telefontid, och att vi blir mer tillgängliga igen, säger Daniel Olsson.

Transports a-kassa har på grund av pandemin nu begränsade telefontider under förmiddagarna. Det för att kunna prioritera handläggningen.

Fler medlemmar

Förra året skedde en mycket kraftig medlemsökning, framför allt under perioden mars–maj. Totalt var nettoökningen nära 8 000 personer. I december 2019 hade Transports a-kassa 89 591 medlemmar, vid utgången av 2020 var antalet medlemmar uppe i 97 583 personer.

Daniel Olsson på Transports a-kassa räknar med att antalet medlemmar fortsätter att öka, men i betydligt långsammare takt än förra året. En anledning till den kraftiga ökningen är de tillfälliga regler regeringen införde för att lindra konsekvenserna av pandemin. Reglerna gjorde det lättare att få a-kassa, och ersättningsnivåerna höjdes. Under perioden april–december räknades varje medlemsmånad som fyra månader, vilket betyder rätt till ersättning efter bara tre månader i stället för tolv.

Totalt blev 270 000 personer medlemmar i någon a-kassa under 2020, i någon av kassorna i organisationen Sveriges a-kassor. I januari var drygt 3,9 miljoner svenskar medlemmar i a-kassan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ryanairplan i luften

Ryanair satsar men inte på Skavsta eller Bromma

Flyg. Lågprisbolaget Ryanair startar tio nya rutter från Sverige. Satsningen görs efter att regeringen gett besked om slopad flygskatt.

Transportarbetarens logga

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.