Fler ska kolla fifflande åkerier
Uppenbart fusk och rena kriminella upplägg hittade Skatteverket när det började hårdgranska åkeribranschen. Nu tar myndigheten hjälp av Polisen, Ekobrottsmyndigheten och Arbetsmiljöverket för att komma åt fifflande företag. Nästa steg kan bli nya hårdare regler. – Det kan handla om ett beställaransvar, säger Skatteverkets Pia Bergman.
Hon är Skatteverkets rikssamordnare mot grov ekonomisk brottslighet och fortsätter:
– Vi hittar felen främst hos utländska entreprenörer och när utländska chaufförer anlitas av svenska eller utländska företag.
– Det finns utländska chaufförer som jobbar utan sociala försäkringar och som inte betalar skatt i något land. Och det finns svenska företag som förlägger verksamheten i ett annat land för att komma under vår radar.
Branschen – både åkeriföretagens organisation och Transport – har tidigare larmat Skatteverket. I undersökningar där andra sektorer vittnar om att konkurrensen är hård men rättvis sticker transportbranschen ut.
– Företagen har jättesvårt att konkurrera med schysta villkor, konstaterar Pia Bergman efter den senaste enkäten. Priset på arbetskraft har pressats neråt.
Sedan det larmet nådde Skatteverket har kontrollen ökat. Myndigheten har också informerat mer intensivt om reglerna.
Nästa steg är samarbetet med de andra myndigheterna. Ett första möte med Polisen och Ekobrottsmyndigheten är inbokat.
Samtidigt fortsätter Skatteverkets kontroller. Till sommaren räknar Pia Bergman med att det ska finnas en rapport om läget i branschen, fokuserad på skatterna och fusket.
– Sedan hoppas jag att vi kan komma med konstruktiva förslag om nya regler som kan – om inte stoppa så åtminstone – ordentligt begränsa fusket.
Pia Bergman kan tänka sig att ett sådant förslag handlar om ansvar hos den som köper en tjänst, det vill säga en transport.