Close
Efter dödsolyckan ska alla hamnarbetare bära varsin gasmätare, berättar regionala skyddsombudet Roger Jönsson.
Close

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Han arbetar med arbetsmiljöfrågor på Transports hamnavdelning 2 och får frågan om stuveriarbetet blivit säkrare i Oxelösund efter olyckan 2018. Då kvävdes en 20-årig stuveriarbetare tragiskt till döds vid lossning av en kolbåt. Frågan om vem som bär ansvar har stötts och blötts av jurister i tingsrätten och nu senast i hovrätten, där dom ska meddelas den 7 mars.

– Förhoppningsvis har vi fått en ökad säkerhet. Förutsatt att vi inte får en regelförskjutning så att anställda börjar slappna av och glömmer när tiden går, säger Roger Jönsson.

Efter olyckan ska alla hamnarbetare bära varsin gasmätare och ha utbildats om hur de används. Inför varje nedgång på fartyg ska mätningar av syrehalt och eventuella gaser också göras i lejdare (nedgångar) och lastrum. Farliga båtluckor ska plomberas så att ingen av misstag går fel och varningsskyltar sättas upp, förklarar Roger Jönsson.

– Ingen får gå ombord förrän ansvarig arbetsledare kontrollerat att arbetsmiljön är säker och gett klartecken. Samma rutiner gäller vid skiftbyte. Om alla följer rutinerna har vi i alla fall minimerat risken för att en olycka händer.

Undvika följdolyckor

Om olyckan ändå är framme finns nu rutiner för hur stuveriarbetarna ska agera för att undvika följdolyckor. Det vill säga när anställda griper in för att hjälpa kollegor och riskerar att själva skadas, vilket inträffade vid dödsfallet i Oskarshamn.

Pratas det fortfarande om dödsolyckan?

– Ja, den används som exempel på hur farligt det kan vara om man inte följer rutinerna och gör rätt. Man kan svimma av på 10, 20 sekunder på grund av syrebrist eller farliga gaser så vi försöker verkligen upplysa om allvaret i frågan, säger Roger Jönsson.

Gäller särskilda rutiner för timanställda, så kallade blixtar, som kan ha mindre erfarenhet än fast anställda?

– De ska få samma information och genomgång vid varje pass som alla andra. Plus mätare som larmar i tid så att de hinner upp ur båten. Alla ska veta att det är tillräckligt med syre och fritt från skadliga gaser innan de går ner. Anställningsform spelar ingen roll.

Vad hoppas du på för dom i hovrätten?

– En fällande dom som visar att arbetsmiljön hanterats helt felaktigt, men jag har inga synpunkter på vem som fälls, säger Roger Jönsson.

Gått igenom alla rutiner

Jyrki Saarinen är huvudskyddsombud och arbetar i Oxelösunds hamn. Han säger att hamnen hela tiden haft skyddsronder och nu repeterar och följer upp att rutinerna följs.

– Vi har gått igenom alla rutiner och gjort allt för att en dödsolycka inte ska behöva hända igen. Ingen ska kunna utföra några arbetsuppgifter om vi inte är helt hundra på att personen fått rätt utbildning, säger han.

Ett datasystem där medarbetarnas utbildning och kompetens uppdateras ska garantera det.

I hamnen finns nu två typer av containrar. En med livräddningsutrustning och en annan med flyktmasker som lyfts ombord på fartyg vid lossning.

– Masker finns också i maskiner som truckar och lastmaskiner och utplacerade på olika håll i hamnområdet.

Vid dödsolyckan förvarades flyktmasker däremot i ett skåp på hamnkontoret. Olyckan har verkligen inpräntat hur viktigt det är att mäta syrenivå och eventuell gifthalt innan man går ombord, betonar Jyrki Saarinen.

– Det går inte att chansa. Giftig gas luktar ingenting, enda sättet är att mäta sig till nivån. Vi har nu som rutin att funktionstesta gasmätarna. Alla får gå ut till ”bumptestaren”, sätta sin gasvarnare i den och se att den är okej. Fungerar den inte får vi ta en annan.

Tänker du på olyckan?

– Det är klart. Det är konstigt att olyckor fortfarande sker. Fast faran med syrebrist och gaser är ett känt fenomen tycks det fortfarande finnas okunskap.

Vädra ut gaser

Efter dödsfallet har stuveriarbetarna sällan upptäckt några gashalter eller behövt avbryta arbetet.

– När man öppnar luckorna i båten kan det pipa till lite i mätaren, men bara man vädrar lite så försvinner gasen väldigt fort.

Jyrki Saarinen var kallad som vittne till tingsrätten, men gick inte på förhandlingarna i hovrätten.

–  Fast vi kommer givetvis att följa upp domen. Vi har ett farligt jobb och skyddsarbetet pågår ständigt. Det som är rätt i dag behöver inte vara det i morgon och så finns ju alltid den mänskliga faktorn, säger han.

En ny digital utbildning (e-learning) om hur hamnarbetare jobbar säkert är på gång och ska läggas ut på Tya:s hemsida (tya.se) i början av året. Den heter ”Syrefattiga miljöer i hamnar” och är tänkt både som introduktion för nya och repetition för mer rutinerade stuveriarbetare, berättar Stefan Reimers på Tya.

Fotnot. Transportfackens yrkes-och arbetsmiljönämnd (Tya) arbetar med arbetsmiljöfrågor på uppdrag av arbetsgivare och fack inom transportbranschen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Avtal 2025. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.