Close
Efter dödsolyckan ska alla hamnarbetare bära varsin gasmätare, berättar regionala skyddsombudet Roger Jönsson.
Close

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Han arbetar med arbetsmiljöfrågor på Transports hamnavdelning 2 och får frågan om stuveriarbetet blivit säkrare i Oxelösund efter olyckan 2018. Då kvävdes en 20-årig stuveriarbetare tragiskt till döds vid lossning av en kolbåt. Frågan om vem som bär ansvar har stötts och blötts av jurister i tingsrätten och nu senast i hovrätten, där dom ska meddelas den 7 mars.

– Förhoppningsvis har vi fått en ökad säkerhet. Förutsatt att vi inte får en regelförskjutning så att anställda börjar slappna av och glömmer när tiden går, säger Roger Jönsson.

Efter olyckan ska alla hamnarbetare bära varsin gasmätare och ha utbildats om hur de används. Inför varje nedgång på fartyg ska mätningar av syrehalt och eventuella gaser också göras i lejdare (nedgångar) och lastrum. Farliga båtluckor ska plomberas så att ingen av misstag går fel och varningsskyltar sättas upp, förklarar Roger Jönsson.

– Ingen får gå ombord förrän ansvarig arbetsledare kontrollerat att arbetsmiljön är säker och gett klartecken. Samma rutiner gäller vid skiftbyte. Om alla följer rutinerna har vi i alla fall minimerat risken för att en olycka händer.

Undvika följdolyckor

Om olyckan ändå är framme finns nu rutiner för hur stuveriarbetarna ska agera för att undvika följdolyckor. Det vill säga när anställda griper in för att hjälpa kollegor och riskerar att själva skadas, vilket inträffade vid dödsfallet i Oskarshamn.

Pratas det fortfarande om dödsolyckan?

– Ja, den används som exempel på hur farligt det kan vara om man inte följer rutinerna och gör rätt. Man kan svimma av på 10, 20 sekunder på grund av syrebrist eller farliga gaser så vi försöker verkligen upplysa om allvaret i frågan, säger Roger Jönsson.

Gäller särskilda rutiner för timanställda, så kallade blixtar, som kan ha mindre erfarenhet än fast anställda?

– De ska få samma information och genomgång vid varje pass som alla andra. Plus mätare som larmar i tid så att de hinner upp ur båten. Alla ska veta att det är tillräckligt med syre och fritt från skadliga gaser innan de går ner. Anställningsform spelar ingen roll.

Vad hoppas du på för dom i hovrätten?

– En fällande dom som visar att arbetsmiljön hanterats helt felaktigt, men jag har inga synpunkter på vem som fälls, säger Roger Jönsson.

Gått igenom alla rutiner

Jyrki Saarinen är huvudskyddsombud och arbetar i Oxelösunds hamn. Han säger att hamnen hela tiden haft skyddsronder och nu repeterar och följer upp att rutinerna följs.

– Vi har gått igenom alla rutiner och gjort allt för att en dödsolycka inte ska behöva hända igen. Ingen ska kunna utföra några arbetsuppgifter om vi inte är helt hundra på att personen fått rätt utbildning, säger han.

Ett datasystem där medarbetarnas utbildning och kompetens uppdateras ska garantera det.

I hamnen finns nu två typer av containrar. En med livräddningsutrustning och en annan med flyktmasker som lyfts ombord på fartyg vid lossning.

– Masker finns också i maskiner som truckar och lastmaskiner och utplacerade på olika håll i hamnområdet.

Vid dödsolyckan förvarades flyktmasker däremot i ett skåp på hamnkontoret. Olyckan har verkligen inpräntat hur viktigt det är att mäta syrenivå och eventuell gifthalt innan man går ombord, betonar Jyrki Saarinen.

– Det går inte att chansa. Giftig gas luktar ingenting, enda sättet är att mäta sig till nivån. Vi har nu som rutin att funktionstesta gasmätarna. Alla får gå ut till ”bumptestaren”, sätta sin gasvarnare i den och se att den är okej. Fungerar den inte får vi ta en annan.

Tänker du på olyckan?

– Det är klart. Det är konstigt att olyckor fortfarande sker. Fast faran med syrebrist och gaser är ett känt fenomen tycks det fortfarande finnas okunskap.

Vädra ut gaser

Efter dödsfallet har stuveriarbetarna sällan upptäckt några gashalter eller behövt avbryta arbetet.

– När man öppnar luckorna i båten kan det pipa till lite i mätaren, men bara man vädrar lite så försvinner gasen väldigt fort.

Jyrki Saarinen var kallad som vittne till tingsrätten, men gick inte på förhandlingarna i hovrätten.

–  Fast vi kommer givetvis att följa upp domen. Vi har ett farligt jobb och skyddsarbetet pågår ständigt. Det som är rätt i dag behöver inte vara det i morgon och så finns ju alltid den mänskliga faktorn, säger han.

En ny digital utbildning (e-learning) om hur hamnarbetare jobbar säkert är på gång och ska läggas ut på Tya:s hemsida (tya.se) i början av året. Den heter ”Syrefattiga miljöer i hamnar” och är tänkt både som introduktion för nya och repetition för mer rutinerade stuveriarbetare, berättar Stefan Reimers på Tya.

Fotnot. Transportfackens yrkes-och arbetsmiljönämnd (Tya) arbetar med arbetsmiljöfrågor på uppdrag av arbetsgivare och fack inom transportbranschen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Patrick Hörstam i Norrköpings hamn

”Jag tål inte att folk behandlas illa”

Mötet. En eftermiddag i februari stannar 74 arbetare kvar i fikarummet i Norrköpings hamn. Den viktigaste punkten: Att välja Patrick Hörstam till ordförande.

Alve på Skeppsbron, på andra sidan Gavleån ligger gasklockorna på Brynäs. I dag något av en symbol för staden och använda i för olika evenemang. Foto: Lilly Hallberg

Ung kraft i hamnen

Hamn. Var nyfiken, fråga om det fackliga arbetet och gå utbildningar! Det är råd till andra, särskilt yngre, transportare från hamnarbetaren Alve Bladin, ungansvarig i sin avdelning – och själv ”väldigt nyfiken”.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. (UPPDATERAD) Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.