Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet
Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.
Han arbetar med arbetsmiljöfrågor på Transports hamnavdelning 2 och får frågan om stuveriarbetet blivit säkrare i Oxelösund efter olyckan 2018. Då kvävdes en 20-årig stuveriarbetare tragiskt till döds vid lossning av en kolbåt. Frågan om vem som bär ansvar har stötts och blötts av jurister i tingsrätten och nu senast i hovrätten, där dom ska meddelas den 7 mars.
– Förhoppningsvis har vi fått en ökad säkerhet. Förutsatt att vi inte får en regelförskjutning så att anställda börjar slappna av och glömmer när tiden går, säger Roger Jönsson.
Efter olyckan ska alla hamnarbetare bära varsin gasmätare och ha utbildats om hur de används. Inför varje nedgång på fartyg ska mätningar av syrehalt och eventuella gaser också göras i lejdare (nedgångar) och lastrum. Farliga båtluckor ska plomberas så att ingen av misstag går fel och varningsskyltar sättas upp, förklarar Roger Jönsson.
– Ingen får gå ombord förrän ansvarig arbetsledare kontrollerat att arbetsmiljön är säker och gett klartecken. Samma rutiner gäller vid skiftbyte. Om alla följer rutinerna har vi i alla fall minimerat risken för att en olycka händer.
Undvika följdolyckor
Om olyckan ändå är framme finns nu rutiner för hur stuveriarbetarna ska agera för att undvika följdolyckor. Det vill säga när anställda griper in för att hjälpa kollegor och riskerar att själva skadas, vilket inträffade vid dödsfallet i Oskarshamn.
Pratas det fortfarande om dödsolyckan?
– Ja, den används som exempel på hur farligt det kan vara om man inte följer rutinerna och gör rätt. Man kan svimma av på 10, 20 sekunder på grund av syrebrist eller farliga gaser så vi försöker verkligen upplysa om allvaret i frågan, säger Roger Jönsson.
Gäller särskilda rutiner för timanställda, så kallade blixtar, som kan ha mindre erfarenhet än fast anställda?
– De ska få samma information och genomgång vid varje pass som alla andra. Plus mätare som larmar i tid så att de hinner upp ur båten. Alla ska veta att det är tillräckligt med syre och fritt från skadliga gaser innan de går ner. Anställningsform spelar ingen roll.
Vad hoppas du på för dom i hovrätten?
– En fällande dom som visar att arbetsmiljön hanterats helt felaktigt, men jag har inga synpunkter på vem som fälls, säger Roger Jönsson.
Gått igenom alla rutiner
Jyrki Saarinen är huvudskyddsombud och arbetar i Oxelösunds hamn. Han säger att hamnen hela tiden haft skyddsronder och nu repeterar och följer upp att rutinerna följs.
– Vi har gått igenom alla rutiner och gjort allt för att en dödsolycka inte ska behöva hända igen. Ingen ska kunna utföra några arbetsuppgifter om vi inte är helt hundra på att personen fått rätt utbildning, säger han.
Ett datasystem där medarbetarnas utbildning och kompetens uppdateras ska garantera det.
I hamnen finns nu två typer av containrar. En med livräddningsutrustning och en annan med flyktmasker som lyfts ombord på fartyg vid lossning.
– Masker finns också i maskiner som truckar och lastmaskiner och utplacerade på olika håll i hamnområdet.
Vid dödsolyckan förvarades flyktmasker däremot i ett skåp på hamnkontoret. Olyckan har verkligen inpräntat hur viktigt det är att mäta syrenivå och eventuell gifthalt innan man går ombord, betonar Jyrki Saarinen.
– Det går inte att chansa. Giftig gas luktar ingenting, enda sättet är att mäta sig till nivån. Vi har nu som rutin att funktionstesta gasmätarna. Alla får gå ut till ”bumptestaren”, sätta sin gasvarnare i den och se att den är okej. Fungerar den inte får vi ta en annan.
Tänker du på olyckan?
– Det är klart. Det är konstigt att olyckor fortfarande sker. Fast faran med syrebrist och gaser är ett känt fenomen tycks det fortfarande finnas okunskap.
Vädra ut gaser
Efter dödsfallet har stuveriarbetarna sällan upptäckt några gashalter eller behövt avbryta arbetet.
– När man öppnar luckorna i båten kan det pipa till lite i mätaren, men bara man vädrar lite så försvinner gasen väldigt fort.
Jyrki Saarinen var kallad som vittne till tingsrätten, men gick inte på förhandlingarna i hovrätten.
– Fast vi kommer givetvis att följa upp domen. Vi har ett farligt jobb och skyddsarbetet pågår ständigt. Det som är rätt i dag behöver inte vara det i morgon och så finns ju alltid den mänskliga faktorn, säger han.
En ny digital utbildning (e-learning) om hur hamnarbetare jobbar säkert är på gång och ska läggas ut på Tya:s hemsida (tya.se) i början av året. Den heter ”Syrefattiga miljöer i hamnar” och är tänkt både som introduktion för nya och repetition för mer rutinerade stuveriarbetare, berättar Stefan Reimers på Tya.
Fotnot. Transportfackens yrkes-och arbetsmiljönämnd (Tya) arbetar med arbetsmiljöfrågor på uppdrag av arbetsgivare och fack inom transportbranschen.