Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet
Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.
Många yrkesförare har drabbats av hårdare krav och fått sina körkort återkallade, trots felfri körning under ett långt yrkesliv. Det gäller bland annat personer som en gång fått diagnosen epilepsi, liksom chaufförer med nedsatt syn.
Från och med årsskiftet behöver inte behandlad typ 1-diabetes vara ett hinder. Transportstyrelsen har ändrat de medicinska kraven så att det ska bli möjligt att inneha körkort med högre behörighet, något som gjort så att flera yrkesförare redan fått klartecken att återgå till jobbet.
De nya reglerna kring diabetes och körkort utgår från behandling och risken att drabbas av lågt blodsocker; hypoglykemi. Liksom tidigare ställer de nya reglerna högre krav på personer med diabetes som behandlas med till exempel insulin.
Bakom de nya reglerna ligger ökad kunskap om diabetes. Behandlingen har blivit bättre, bland annat när det gäller hjälpmedel för att kontroll av blodsockernivån.
– Det gör att risken för att drabbas av för lågt blodsocker i dag är mindre jämfört med hur det såg ut för tio år sedan, säger Sara Magnusson, utredare på Transportstyrelsen.
Reglerna ändras också delvis när det gäller krav på hur ofta personer med diabetes behöver lämna läkarintyg om sin sjukdom. Det prövas i det enskilda fallet. För en del kan det betyda att läkarintyg inte behöver lämnas så ofta, för andra kan intervallerna bli tätare.
Också kravet på synintyg för diabetiker ändras. I dag kräver Transportstyrelsen att personer med diabetes ska skicka in synintyg tillsammans med varje läkarintyg om diabetes. Det kravet tas bort från den 1 januari 2022.
Även när det gäller synkrav kan kraven för körkort komma att lindras tack vare utvecklingen under senare år.
Syntester för körkort som används i dag kan upplevas som trubbiga, enligt regeringen. Därför har man tillsatt en utredning för att bedöma om en person med synfältsbortfall kan köra trafiksäkert – och behålla sitt körkort. Statens väg- och transportforskningsinstitut ska se över hur test i körsimulator, eller ett praktiskt körprov, kan visa om en person kan göra säkert.
I dag har personer som fått sitt körkort indraget, eller riskerar det, på grund av horisontellt synfältsbortfall inga sådana möjligheter att visa att de kan köra säkert trots sin synnedsättning.
Utredningen ska vara klar senast den sista september 2022.
När det gäller kraven fortsätter en annan grupp yrkesförare, de med diagnosen epilepsi, att hoppas på dispenser. Hittills utan framgång.
Som Transportarbetaren tidigare skrivit har hundratals chaufförer i landet fått sina yrkesliv krossade genom en ny, skärpt tolkning av EU:s direktiv. Trots årtionden av prickfri körning förlorar den som en gång fått diagnosen epilepsi lastbilskörkortet – om de medicinerat under de senaste tio åren.
Det trots att läkare protesterat mot att dra in körkort med högre behörighet också för dem som fått diagnosen som barn, som aldrig haft anfall och som tagit medicin ”för säkerhets skull”.
Flera riksdagspolitiker har också ifrågasatt den ”retroaktiva” tillämpningen av EU:s direktiv. Något som Transportstyrelsen motiverar med att det aldrig går att veta hur en person som medicinerat länge för epilepsi svarar när medicinen sätts ut. Det går dock att ansöka om undantag från kraven i de medicinska föreskrifterna. Då görs en individuell bedömning.