Fler yrkesförare tar på bältet
(UPPDATERAD) Yrkesförare blir allt bättre på att använda bilbälte. Taxichaufförer bältar sig i ungefär samma omfattning som förare av personbilar, medan lastbilschaufförer forfarande slarvar betydligt mer. Det visar en undersökning av Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).
– Det är glädjande att allt fler yrkesförare tar på sig bältet, även om det är många i de tunga fordonen som fortfarande kör utan, kommenterar utredaren Jörgen Larsson på VTI.
Institutet har granskat användningen av bilbälte i ett antal städer i Syd- och Mellansverige sedan 1983. De senaste undersökningarna gjordes ett tiotal dagar under augusti till september 2014. Den aktuella rapporten presenteras samtidigt som polisen denna vecka, den 9 till 15 mars, genomför en så kallad nationell trafikvecka med särskild inriktning på alla trafikanters användning av bilbälte.
1999 spände bara fem till sju procent av tungbilsförarna, med eller utan släp, på sig bälte. Förra året hade användningen ökat till ungefär 65 procent. Det är lite mer än tidigare år, men fortfarande lågt, om man jämför med personbilsförarna.
Enligt VTI bältar sig omkring 97 procent av personbilsförarna. 2012 var användningen uppe i en toppnotering, nästan 98 procent. Men de senaste åren har användningen åter minskat något.
När det gäller taxichaufförer trädde lagen om taxiförares bältesanvändning i kraft 1999. Samma år infördes även bälteskrav för den tunga trafiken. Lagstiftningen har slagit igenom ordentligt inom taxibranschen. 2014 visar ett rekord på över 97 procent bältade taxichaufförer. Det motsvarar användningen bland personbilsförarna.
Jörgen Larsson på VTI har inget givet svar på varför lastbilsförarna inte knäpper på sig sina bälten i samma omfattning som taxichaufförer och personbilsförare.
– Idealet vore förstås att den tunga trafiken kom upp i samma nivåer som person- och taxibilar. Ser man på taxi så låg användningen efter länge, men för tio år sedan så började den gå upp rejält, säger han.
Antalet dödsolyckor bland lastbilschaufförer är högt. 2014 rapporterar Arbetsmiljöverket om nio tungbilsförare som dött i arbetet. Hittills i år uppges två lastbilsförare ha avlidit.
Vad krävs för att fler ska ta på sig bältet inom den tunga trafiken?
– Ändrade attityder, mer övervakning och riktade informationskampanjer. Problemet med kampanjer är ju att de tar slut, så de behöver upprepas med jämna mellanrum så att budskapet verkligen fastnar. En gång i tiden tyckte taxichaufförer också att det var jobbigt att knäppa av och på sig bältet när de skulle hoppa i och ur bilen. Det är väl samma sak för lastbilsförare med många stopp, säger Jörgen Larsson.
– Annat som spelar in är nog att man känner sig tämligen säker när man sitter i ett stort och högt fordon, fast vältolyckor inträffar ju. När det gäller trafikolyckor med personbilar uppskattar man att bilbältet räddar liv i ungefär 50 procent av fallen. Någon motsvarande siffra för lastbilar känner jag inte till.
VTI:s undersökning visar också att passagerarna i både fram- och baksätet på personbilar blivit lite slarvigare med bältet. Jörgen Larsson ser särskilt allvarligt på att användningen av bilbälte bland barn i baksätet minskar. 2012 var knappt 97 procent bältade, medan siffran sjunkit till 95 procent två år senare.
Noteras kan att vuxna står för den tydligaste minskningen, när det gäller att bälta sig i baksätet. 2014 stannade användningen vid cirka 81 procent av passagerarna.