Flera cabotagefuskare har redan fått straffavgift

Den nya sanktionsavgiften för brott mot cabotagereglerna ser ut att bli en framgång. På kort tid har polisen stoppat minst tre utländska lastbilar och krävt förarna på 40 000 kronor. – Det är en viktig signal till branschen och till politiker och polisledning, säger Thomas Morell, regionchef på Sveriges Åkeriföretag i Skara.

Efter åratal av het debatt om laglösheten på de svenska vägarna tog riksdagen i höstas beslut om en ny straffavgift för åkerier som bryter mot EU:s cabotageregler. Alltså reglerna som ger åkerier rätt att i begränsad utsträckning köra inrikestrafik i andra länder.

Den nya förordningen började gälla den 1 januari 2015. Redan efter ett par veckor kom de första tillslagen. Polisen i Malmö stoppade ett rumänskt ekipage. Enligt tidningen Proffs hade chauffören ”med råge” överträtt cabotagebestämmelserna, som medger tre inrikesresor under en vecka. Enligt polisen betalades sanktionsavgiften 40 000 kronor på plats.

Ett par dagar senare slog Helsingborgspolisen till. En makedonsk chaufför, med bulgariskt medborgarskap, erkände olaglig cabotagetrafik och polisen kunde säkra sanktionsavgiften.

Enligt uppgifter i medierna kom det allra första ingripandet i Östergötland. Men där tvingades polisen släppa iväg ekipaget – utan av avgiften kunde drivas in.

På Sveriges Åkeriföretag är Thomas Morell ändå positiv till polisinsatserna:

– Det vi sett hittills är jättebra. Samtidigt är det en bekräftelse på det som vi hävdat länge, att det tyvärr finns många företag och chaufförer som inte följer regelverket.

– Ute på fältet finns det många polismän som försökt få en ändring till stånd, men uppåt i hierarkin har det varit tyst. Nu har de lokala poliserna fått ett redskap som fungerar mot fusket.

Fast Thomas Morell är kritisk mot regeln som gör att polisen bara kommer att kunna hålla kvar fordonen i högst 24 timmar, om betalningen av sanktionsavgiften uteblir:

– Jag förstår inte logiken. Men förhoppningsvis får vi en ändring i bestämmelserna, med längre tidsfrist.

Åkeriet Norrköping Transport NL, som kör för speditören DSV, har varit i blåsväder de senaste månaderna. Flera av företagets utländska chaufförer har fastnat i olika poliskontroller och ertappats med falska körkort och id-handlingar.

En av förarna greps i Njurunda, men friades senare av Sundsvalls tingsrätt. Det blev startskottet till protestaktionen Här stannar Sverige!.

Nu har DSV meddelat att man bryter avtalet med Norrköping Transport NL med en månads varsel. Transportarbetaren har sökt åkeriets vd, Nedjad Ljeskovica, för en kommentar.

Vid första försöket svarar Ljeskovica i telefonen, men säger att han är upptagen och ber att få ringa upp ”inom tio minuter”. Han återkommer aldrig.

När Transportarbetaren ringer dagen efter säger han kort:

– Vi kör på. Jag lämnar kommentarer efter den 20:e.

Sedan lägger han på luren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.