Flera paketleverantörer saknar kollektivavtal
E-handel. Många av utmanarna bland transportföretagen som levererar paket saknar fortfarande kollektivavtal. Undantag finns. Early Bird har kollektivavtal i alla led och Best Transport har skärpt kraven efter svidande avslöjanden.
Etablerade företag som Postnord, Bring och DB Schenker har kollektivavtal och kräver ofta kollektivavtal hos underleverantörer. Nya företag som Airmee, Budbee och Instabox saknar kollektivavtal. Men förändringens tid kan vara här.
Transport har under en längre tid fört samtal med Instabox om tecknande av kollektivavtal. Ett företag i Instabox-koncernen har gått in i Transportföretagen och därmed omfattas deras personal av kollektivavtalet.
Men under hösten slog nyheten ner som en bomb. Instabox och Budbee planerade en sammanslagning och har sedan dess gått ihop till företaget Instabee. Som det ser ut har koncernen ett flertal olika organisationsnummer och alla utom ett saknar kollektivavtal.
Företagen är tillsammans värda miljardbelopp och AMF Pension, som ägs gemensamt av arbetstagare och arbetsgivare, har investerat hundratals miljoner i Budbee.
Frågade företagen
Transportarbetaren kontaktade Budbee och ett flertal andra företag med ett antal frågor. Svaren finns presenterade här. I ett mejlsvar skrev Budbee att svar på våra frågor finns i bolagets code of conduct (uppförandekod). Delar av svaren fanns där. Dock inte någon information om vad företagets många terminalarbetare tjänar.
Transport hade tidigare kommit långt i samtalen med Instabox. Sedan sammanslagningen har det skett ett nytag.
Transports ordförande Tommy Wreeth har inte mycket att säga:
– Vi (Transportarbetareförbundet) för samtal med Instabee men det är för tidigt i processen för att vi ska ge några ytterligare kommentarer, säger Tommy Wreeth.