Flera tusen i sänkt lön för tankbilsförare på OKQ8
Det pyr bland tankbilsförarna på OKQ8 i Göteborg. Företaget har valt att lägga ut de egna oljeleveranserna på det danska företaget Skanol. För chaufförerna betyder det mer jobb och flera tusenlappar i sänkt lön varje månad.
– Gubbarna är förbannade! Hos Skanol kommer vi att förlora i snitt 3 500 till 5 000 kronor i månaden och samtidigt tvingas gå upp i arbetstid. Vi förlorar allt vi slagits för, utbrister skyddsombudet Håkan Larsson.
OKQ8 Distribution är ett av få oljebolag som fortsatt köra i egen regi i Sverige. Omkring 20 procent av förarna har haft sin anställning i företaget. Andra bolag har redan tidigare valt att ”outsourca” alla leveranser tidigare, förklarar Transports lokalombudsman Mats Andersson på Transports Göteborgsavdelning 3.
Totalt berörs ett 30-tal tankbilsförare i Göteborg, Halmstad, Karlstad och Norrköping. Flertalet arbetar i Göteborg, som tillsammans med verksamheten i Halmstad tas över av Skanol.
Förhandlingarna om förändringarna har dragit ut på tiden något år och ovissheten har varit påfrestande för de anställda, berättar Håkan Larsson och huvudskyddsombudet Bernt Strålman på OKQ8 i Göteborg.
Personalen kommer att gå över till Skanol genom så kallad övergång. Det innebär att förarna får behålla sina nuvarande villkor i ett år, enligt det mer generösa Depåavtalet för tankbilsförare. Därefter kommer Skanol att övergå till Transportavtalet för lastbilschaufförer.
– Nu har vi 25 kronor i premiekomp per timme, hos Skanol får vi inte mer än fem, utbrister Bernt Strålman.
Han har kört tankbil i 47 år och sammanfattar kollegornas missnöje:
– Vi kommer att få gå ner omkring 50 000 kronor per år i lön och jobba 200 timmar mer. Vi har trivts väldigt bra och är både ledsna och besvikna över att OKQ8 valde det lägsta budet bland ett tiotal entreprenörer.
– Fyra man har redan sagt upp sig och de flesta andra söker efter nya jobb. Jag undrar hur Skanol ska bära sig åt? Det är ju inte bara att knäppa med fingrarna för att få ihop erfarna tankbilsförare.
Håkan Larsson fyller sin lastbil med dubbla släp vid en OKQ8-station i Västra Frölunda.
– Vi kör farlig last och är helt självgående, har dator i bilen och sköter till och med kontorsjobbet med fakturor, säger han. De flesta har jobbat i 20 till 25 år. Den erfarenheten och kompetensen borde väl ändå vara värd något?
Lokalombudsman Mats Andersson har suttit med och förhandlat och säger att han förväntat sig mer av OKQ8.
– Jag kan ha en viss förståelse för att bolaget nu följer övriga företag och outsourcar körningarna. Men jag vänder mig mot att OKQ8 inte varit intresserat av att lyssna och hitta en lösning tillsammans med förarna.
Bolaget har sagt att det ska ligga i framkant, värna om de anställda och kvaliteten. Men när det kom till kritan tog OKQ8 ändå det lägsta anbudet, som missgynnar förarna och sätter ekonomisk press på Skanol, beskriver Mats Andersson.
– Jag är förvånad över att bolaget inte värnar om att få behålla de bästa chaufförerna.
Håkan Larsson stryker svetten ur pannan. Han beskriver hur chaufförerna nu pressas att jobba på sina lediga dagar, för att täcka upp för förarna som slutat.
– Du måste vara skärpt i det här jobbet. Det är inga ofarliga grejor vi kör omkring med, men är du trött påverkar det säkerheten. Jag har varnat ledningen för det, säger han.
Distributionschef Carsten Maerkedahl på OKQ8 Distribution förklarar att Skanol fick uppdraget eftersom företaget har gott renommé och visade sig bäst beträffande kvalitet, ekonomi, personalpolitik och säkerhet.
– Övergången till Transportavtalet kan inte skyllas på Skanol. Det är en utveckling vi sett under i flera år. I dag är 90 procent av förarna inom oljebranschen i Sverige knutna till det.
– Jag förstår att förarna är missnöjda med att lönerna sänks, men vi måste säkerställa vår konkurrenskraft på marknaden. Vi kan inte blanda oss i våra entreprenörers lönesättning, anser Carsten Maerkedahl.
Hur hade han själv reagerat på sänkt lön och mer jobb?
– Den frågan är inte relevant. Förarna har tolv månader på sig att utvärdera Skanol som arbetsgivare.
Thomas Corneliussen är vd på Skanol i Göteborg. Han ser det som naturligt att bolaget följer det svenska Transportavtalet eftersom Skanol är ett transportföretag, inte ett oljebolag. Depåavtalet känner han inte alls till.
– Vi är med i Biltrafikens arbetsgivareförbund och är noga med att följa svenska kollektivavtal och svensk lagstiftning. Vi betalar dessutom högre lön än Transportavtalet anger.
Hur mycket högre?
– Det vill jag inte gå in på av konkurrensskäl gentemot andra företag.
– Om några dagar får vi veta hur många förare som kommer med till oss. Jag hoppas det blir så många som möjligt. Vi anser att vi har bra arbetsvillkor, säger Thomas Corneliussen.