Flera tusen i sänkt lön för tankbilsförare på OKQ8

Det pyr bland tankbilsförarna på OKQ8 i Göteborg. Företaget har valt att lägga ut de egna oljeleveranserna på det danska företaget Skanol. För chaufförerna betyder det mer jobb och flera tusenlappar i sänkt lön varje månad.

– Gubbarna är förbannade! Hos Skanol kommer vi att förlora i snitt 3 500 till 5 000 kronor i månaden och samtidigt tvingas gå upp i arbetstid. Vi förlorar allt vi slagits för, utbrister skyddsombudet Håkan Larsson.

OKQ8 Distribution är ett av få oljebolag som fortsatt köra i egen regi i Sverige. Omkring 20 procent av  förarna har haft sin anställning i företaget. Andra bolag har redan tidigare valt att ”outsourca” alla leveranser tidigare, förklarar Transports lokalombudsman Mats Andersson på Transports Göteborgsavdelning 3.

Totalt berörs ett 30-tal tankbilsförare i Göteborg, Halmstad, Karlstad och Norrköping. Flertalet arbetar i Göteborg, som tillsammans med verksamheten i Halmstad tas över av Skanol.

Förhandlingarna om förändringarna har dragit ut på tiden något år och ovissheten har varit påfrestande för de anställda, berättar Håkan Larsson och huvudskyddsombudet Bernt Strålman på OKQ8 i Göteborg.

Personalen kommer att gå över till Skanol genom så kallad övergång. Det innebär att förarna får behålla sina nuvarande villkor i ett år, enligt det mer generösa Depåavtalet för tankbilsförare. Därefter kommer Skanol att övergå till Transport­avtalet för lastbilschaufförer.

– Nu har vi 25 kronor i premiekomp per timme, hos Skanol får vi inte mer än fem, utbrister Bernt Strålman.

Han har kört tankbil i 47 år och sammanfattar kollegornas missnöje:

– Vi kommer att få gå ner omkring 50 000 kronor per år i lön och jobba 200 timmar mer. Vi har trivts väldigt bra och är både ledsna och besvikna över att OKQ8 valde det lägsta budet bland ett tiotal entreprenörer.

– Fyra man har redan sagt upp sig och de flesta andra söker efter nya jobb. Jag undrar hur Skanol ska bära sig åt? Det är ju inte bara att knäppa med fingrarna för att få ihop erfarna tankbilsförare.

Håkan Larsson fyller sin lastbil med dubbla släp vid en OKQ8-station i Västra Frölunda.

– Vi kör farlig last och är helt självgående, har dator i bilen och sköter till och med kontorsjobbet med fakturor, säger han. De flesta har jobbat i 20 till 25 år. Den erfarenheten och kompetensen borde väl ändå vara värd något?

Lokalombudsman Mats Andersson har suttit med och förhandlat och säger att han förväntat sig mer av OKQ8.

– Jag kan ha en viss förståelse för att bolaget nu följer övriga företag och outsourcar körningarna. Men jag vänder mig mot att OKQ8 inte varit intresserat av att lyssna och hitta en lösning tillsammans med förarna.

Bolaget har sagt att det ska ligga i framkant, värna om de anställda och kvaliteten. Men när det kom till kritan tog OKQ8 ändå det lägsta anbudet, som missgynnar förarna och sätter ekonomisk press på Skanol, beskriver Mats Andersson.

– Jag är förvånad över att bolaget inte värnar om att få behålla de bästa chaufförerna.

Håkan Larsson stryker svetten ur pannan. Han beskriver hur chaufförerna nu pressas att jobba på sina lediga dagar, för att täcka upp för förarna som slutat.

– Du måste vara skärpt i det här jobbet. Det är inga ofarliga grejor vi kör omkring med, men är du trött påverkar det säkerheten. Jag har varnat ledningen för det, säger han.

Distributionschef Carsten Maerkedahl på OKQ8 Distribution förklarar att Skanol fick uppdraget eftersom företaget har gott renommé och visade sig bäst beträffande kvalitet, ekonomi, personalpolitik och säkerhet.

– Övergången till Transportavtalet kan inte skyllas på Skanol. Det är en utveckling vi sett under i flera år. I dag är 90 procent av förarna inom oljebranschen i Sverige knutna till det.

– Jag förstår att förarna är missnöjda med att lönerna sänks, men vi måste säkerställa vår konkurrenskraft på marknaden. Vi kan inte blanda oss i våra entreprenörers lönesättning, anser Carsten Maerkedahl.

Hur hade han själv reagerat på sänkt lön och mer jobb?

– Den frågan är inte relevant. Förarna har tolv månader på sig att utvärdera Skanol som arbetsgivare.

Thomas Corneliussen är vd på Skanol i Göteborg. Han ser det som naturligt att bolaget följer det svenska Transportavtalet eftersom Skanol är ett transportföretag, inte ett oljebolag. Depåavtalet känner han inte alls till.

– Vi är med i Biltrafikens arbets­givareförbund och är noga med att följa svenska kollektivavtal och svensk lagstiftning. Vi betalar dessutom högre lön än Transportavtalet anger.

Hur mycket högre?

– Det vill jag inte gå in på av konkurrensskäl gentemot andra företag.

– Om några dagar får vi veta hur många förare som kommer med till oss. Jag hoppas det blir så många som möjligt. Vi anser att vi har bra arbetsvillkor, säger Thomas Corneliussen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.