Avtal 2023

Flyget mot mer individuella löner

Flygarbetare. Transport och Svenska Flygbranschen har kommit överens om nya löner för arbetarna som går på civilflygets riksavtal. Erfarna flygarbetares grundlöner ökar med mellan 2 169 och 2 482 kronor.

Sedan mitten av september har facket och arbetsgivarna suttit i skarpa förhandlingar om ett nytt löneavtal för civilflyget. Under onsdagen den 11 oktober skrevs avtalet under.

Men resan dit är sex år lång. Tillsammans med arbetsgivarna har Transport jobbat fram en ny löneplan. Där ersätts det gamla tariffsystemet med minimilöner och potter som förhandlas lokalt på arbetsplatserna.

Lönepåslagen från den 1 oktober 2023 och den 1 oktober 2024 kommer att vara generella, men efter avtalsrörelsen 2025 kommer en viss del av löneökningarna att fördelas individuellt.

Från den 1 oktober 2023 finns två minimilöner i kollektivavtalet för flygplatsarbetare som går under riksavtalet för civilflyg. Vissa tillägg, såsom startup, har bakats in i de nya grundlönerna. De som jobbar med att packa taxfree går numera på samma avtal som lastarna.

  •  Grundlönen höjs till 26 468 kronor den 1 oktober 2023 och till 27 342 kronor den 1 oktober 2024.
  •  Grundlönen för flygarbetare med tre år i yrket höjs till 28 339 kronor den 1 oktober 2023 och till 29 274 kronor den 1 oktober 2024. Enligt Transports beräkningar motsvarar det en löneökning på mellan 8 och 9,2 procent.

Vissa färdigheter kommer fortfarande att ge ett siffersatt lönepåslag:

  • För loadmaster singelkompetens höjs tillägget till 1 093 kronor den 1 oktober 2023.
  • För loadmaster dubbelkompetens med dead load release höjs tillägget till 1770 kronor den 1 oktober 2023
  • Tilläggen för Pushback och Towing höjs med 4,1 procent 1 oktober 2023 och 3,3 procent 1 oktober 2024.

Tommy Wreeth, förbundsordförande i Transport. Vilka är vinnarna efter den här förhandlingen?

– Våra medlemmar med erfarenhet och kompetens.

Fraktflyg får 7,4 procent i löneökning

Kollektivavtalet för arbetstagare på fraktflygavtalet omfattar enbart ett företag, Cargo Center. I det nya kollektivavtalet har Transport och flygarbetsgivarna kommit överens om att lönerna höjs med 4,1 procent  från 1 oktober 2023 och 3,3 procent 2024. Löneökningarna gäller på utgående löner. Alltså den lön och de tillägg man faktiskt har, inte ”bara” det som står i kollektivavtalet.

– Det är ett mindre avtal med en hel del lokala tillägg som gynnas av höjningar på utgående lön, säger Anders Gustafsson, central flygombudsman.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.