Avtal 2020

Flygets markpersonal får vänta på nya löneavtal

Flyg. Under måndagen inledde Transport förhandlingarna för lastare, mekaniker och flygfraktspersonal. Överläggningarna är nu pausade till den 21 december. Senare i veckan startar förhandlingarna för flygteknikerna.

– Arbetsgivarnas intresse är svalt vid förhandlingsbordet. De har fullt upp med flygkrisen och vill inte ens diskutera förslag som de kunde ha sparat pengar på, säger Transports centrala ombudsman Per-Olof Norgren.

Transport organiserar markpersonal inom flyget, en bransch som drabbats extremt hårt av pandemin. Förbundet har separata kollektivavtal för fyra olika yrkesgrupper:

  • lastare
  • flygfrakt
  • mekaniker
  • tekniker.

I förhandlingarna med flygarbetsgivarna utgår Transport från LO-samordningen och det så kallade märket. Det innebär ett löneutrymme på 5,4 procent på 29 månader.

Inför avtalsrörelsen förhandlade LO och Svenskt Näringsliv fram en förbättring av avtalspensionen – den tjänstepension som arbetsgivarna betalar in premier till. Startåldern för preminbetalningarna sänks från 25 till 22 år för alla privatanställda LO-arbetare.

Fast arbetarna får betala reformen med en viss avräkning på märket. Avräkningen beräknas dessutom bransch för bransch, enligt konceptet ju fler unga desto större avräkning.

För lastarna, flygfrakten och mekanikerna ligger avräkningen kring 0,3-0,4 procentenheter. Av de ursprungliga 5,4 procenten.

I årets avtalsrörelse driver Transport krav som ska förbättra arbetsmiljön och säkerheten på arbetsplatserna. Förbundet vill också ha åtgärder som motverkar intrång i den personliga integriteten.

Hittills har arbetsgivarnas intresse varit svalt. På några områden har Transport fått igenom arbetsgrupper som ska jobba med frågorna.

På flygområdet är jobben ofta slitsamma och många anställda vill ha mer ledigt. Facket har föreslagit att den extra semesterersättningen på 0,8 procent, som arbetsgivarna betalar till de anställda, ska kunna bytas mot fler semesterdagar.

En växling rakt av skulle ge nästan en veckas extra semester.

Per-Olof Norgren säger:

– Det är en förändring som arbetsgivarna skulle spara pengar på, genom minskade arbetsgivaravgifter. Men tyvärr får vi inte gehör. Inte i nuläget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Fortsatta förhandlingar för flygtekniker

Flyg. I går återupptogs förhandlingarna för tekniker – den sista yrkesgruppen inom flyget som ska få nytt kollektivavtal. Det blir också ett av de sista avtal som Transport tecknar i hela avtalsrörelsen.

Transportarbetarens logga

Taxi-förhandlingarna går sakta framåt

Taxi. Manglingarna mellan fack och arbetsgivare om ett nytt taxiföraravtal går vidare. Men Transport vågar inte sia om ifall parterna är överens på torsdag den 31 augusti, då medlarna annars kommer att kliva in igen.

Magnus Thelander är central ombudsman på Transport.

Avtal klart för biluthyrning

Biluthyrning. Nytt kollektivavtal är nu klart för ytterligare en yrkesgrupp som arbetar inom bilvård. Transport och Almega har tecknat ett tvåårigt avtal för anställda på biluthyrningsföretag.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett femte tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.