Flygets markpersonal får vänta på nya löneavtal
Flyg. Under måndagen inledde Transport förhandlingarna för lastare, mekaniker och flygfraktspersonal. Överläggningarna är nu pausade till den 21 december. Senare i veckan startar förhandlingarna för flygteknikerna.
– Arbetsgivarnas intresse är svalt vid förhandlingsbordet. De har fullt upp med flygkrisen och vill inte ens diskutera förslag som de kunde ha sparat pengar på, säger Transports centrala ombudsman Per-Olof Norgren.
Transport organiserar markpersonal inom flyget, en bransch som drabbats extremt hårt av pandemin. Förbundet har separata kollektivavtal för fyra olika yrkesgrupper:
- lastare
- flygfrakt
- mekaniker
- tekniker.
I förhandlingarna med flygarbetsgivarna utgår Transport från LO-samordningen och det så kallade märket. Det innebär ett löneutrymme på 5,4 procent på 29 månader.
Inför avtalsrörelsen förhandlade LO och Svenskt Näringsliv fram en förbättring av avtalspensionen – den tjänstepension som arbetsgivarna betalar in premier till. Startåldern för preminbetalningarna sänks från 25 till 22 år för alla privatanställda LO-arbetare.
Fast arbetarna får betala reformen med en viss avräkning på märket. Avräkningen beräknas dessutom bransch för bransch, enligt konceptet ju fler unga desto större avräkning.
För lastarna, flygfrakten och mekanikerna ligger avräkningen kring 0,3-0,4 procentenheter. Av de ursprungliga 5,4 procenten.
I årets avtalsrörelse driver Transport krav som ska förbättra arbetsmiljön och säkerheten på arbetsplatserna. Förbundet vill också ha åtgärder som motverkar intrång i den personliga integriteten.
Hittills har arbetsgivarnas intresse varit svalt. På några områden har Transport fått igenom arbetsgrupper som ska jobba med frågorna.
På flygområdet är jobben ofta slitsamma och många anställda vill ha mer ledigt. Facket har föreslagit att den extra semesterersättningen på 0,8 procent, som arbetsgivarna betalar till de anställda, ska kunna bytas mot fler semesterdagar.
En växling rakt av skulle ge nästan en veckas extra semester.
Per-Olof Norgren säger:
– Det är en förändring som arbetsgivarna skulle spara pengar på, genom minskade arbetsgivaravgifter. Men tyvärr får vi inte gehör. Inte i nuläget.