Flygförhandlingarna i gång
Förhandlingarna om nya löneavtal för lastare och flygmekaniker drog i gång på måndagen.
På måndagseftermiddagen samlades Transports avtalsdelegation i svenskt näringslivs lokaler på Östermalm i Stockholm. Delegationen består av representanter för flygklubbar runt om i landet och leds av Transports centrala flygombudsman Peter Winsten, förbundsjuristen Marcel Carlstedt och förbundsordförande Lars Lindgren.
Transport gick in i förhandlingarna med ambitionen att teckna ett 30 månader långt avtal med löneökningar enligt den modell som LO slagit fast i avtalsrörelsens början. På 30 månader skulle det totalt bli 1450 kronor i fickan.
Ett 30 månader långt avtal skulle innebära att avtalen löper ut samtidigt som merparten av Transports övriga avtal.
Arbetsgivarparten, Svenska flygbranschen (en del av Transportgruppen), ville dock ha ett avtal på 36 månader. När det gäller löneökningarna ville Svenska flygbranschen inte fastställa ett absolut krontal. I stället gick de in i förhandlingarna med ett förslag på 6,8 procent över hela perioden, precis som i de flesta andra förhandlingarna under den här avtalsrörelsen.
Lars Lindgren är förvånad över att Svenska flygbranschen initialt sade nej till ett 30 månader långt avtal.
– Transportgruppen har tidigare varit tydliga med att man vill att avtalen löper ut precis efter industriavtalet (på vårkanten, redaktionens anmärkning).
– I förhandlingarna om Transportavtalet fick vi gå med på att förlänga avtalstiden för att hamna rätt i tiden. Nu får de acceptera ett kortare avtal här.