Matvagnar Gate gourmet 2016. Foto: Justina Öster
Close
Gate gourmet betalar 10 miljoner i skadestånd till de uppsagda cateringarbetarna. Ett historiskt högt belopp.
Close

Flygjätte betalar rekordstort skadestånd till Transport

Flyg. Fem dagar före den väntande processen i Arbetsdomstolen förlikades Transport och Gate gourmet. Uppgörelsen innebär att cateringbolaget betalar 10 miljoner i skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Ett historiskt högt belopp, kommenterar Transportarbetareförbundet.

– Vi är jättenöjda! Ingen på Transport kan påminna sig att vi någonsin fått ut så mycket pengar i skadestånd vid en tvist med en arbetsgivare. Hela förbundet ser överenskommelsen som en stor facklig seger, säger Transports centrala ombudsman Per-Olof Norgren, flankerad av flygombudsman Johan Einarsson.

Per-Olof Norgren
Per-Olof Norgren. Foto: Justina Öster

De båda har varit engagerade i rader av förhandlingar med cateringjätten, en tvist som inleddes i augusti 2020 och slutade med att Transport stämde Gate gourmet i Arbetsdomstolen (AD) i december i fjol.

Upprinnelsen var att bolaget ville göra en stor omorganisation och införa så kallade kombinationstjänster där alla anställda skulle utföra alla sysslor på olika avdelningar. Företaget sa upp alla anställda på Transports avtal och beslutade, trots protester från både Transport och Hotell- och restaurangfacket (HRF), att börja tillämpa enbart HRF:s cateringavtal.

Stort inkomstbortfall

För Transports medlemmar innebar det inkomstbortfall på flera tusenlappar, utökad arbetstid och sämre villkor. Efter resultatlösa förhandlingar förde Transport frågan vidare till AD där förbundet anförde att uppsägningarna av 62 medlemmar skett utan saklig grund och att Gate gourmet även brutit mot turordningsreglerna. På grund av tvistens komplexitet hade domstolen avsatt tre hela dagar för huvudförhandlingarna – den 9, 10 och 11 november.

Bolaget har å sin sida hävdat att uppsägningarna och avtalsbytet skett på grund av pandemin som orsakat kris inom flyget och för att verksamheten ska fortleva på längre sikt.

Johan Einarsson.
Johan Einarsson. Foto: Justina Öster

I och med att Gate gourmet nu gått med på att betala 10 miljoner till de uppsagda cateringarbetarna inom Transport kan rättegången avblåsas.

– 17.30 i går var överenskommelsen påskriven av parterna, säger flygombudsman Johan Einarsson.

”Ett kvitto”

Både han och ombudsman P-O Norgren är lättade över att tvisten inte behövde avhandlas i AD.

– Vi har ju ingen aning om hur domstolen skulle ha dömt, medlemmarna kunde ha fått lägre eller högre skadestånd. Men vi ser uppgörelsen som ett kvitto på att företaget gjort sig skyldigt till föreningsrättskränkning och brott mot turordningsreglerna i lagen om anställningsskydd, säger Norgren.

Han tillägger:

– Arbetsgivaren har också på eget bevåg, utan hänsyn till LO:s organisationsplan om vilka fack som organiserar vilka medlemmar, bytt ut Transports avtal mot HRF:s billigare cateringavtal. Det handlar om ren och skär löneshopping, för att få ner kostnaderna.

Gate gourmet har hela tiden företrätts av arbetsgivarorganisationen Svenska Flygbranschen och Transport av fackets juridiska byrå, LO-TCO Rättsskydd.

Slippa gå till domstol

Arbetsgivaren går med på att betala skadestånd. Förlikningen innebär däremot inte att Gate gourmet ger Transport rätt eller medger att bolaget begått lagbrott, betonar P-O Norgren.

– Allt företaget sagt är att de betalar 10 miljoner kronor till de uppsagda medlemmarna för att slippa gå till domstol, säger han.

P-O Norgren och Johan Einarsson ser uppgörelsen som en ”viktig facklig seger”:

– Den visar värdet av att vara med i facket och styrkan hos Svenska Transportarbetareförbundet.

Har ni kontaktat de uppsagda medlemmarna?

– Vi kommer att göra det nu för att höra deras reaktioner men hoppas att de ska bli nöjda, svarar Johan Einarsson.

Transportarbetaren återkommer med mer rapportering längre fram.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Johan Larsson:
    8 november, 2021

    I artikeln växlar det mellan att Transport får skadestånd, och att de uppsagda medlemmarna får det. Man får väl utgå från att det är de som lidit skada som får skadestånd. Inte helt klargörande oavsett. SVAR: Det ät de uppsagda som får skadestånd och Transport som drivit deras process. /Justina Öster, reporter

  2. Peter jansson:
    7 november, 2021

    Alla företag kommer att anlita personal via bemanningsföretag i framtiden för att slippa skadestånd och enkelt kunna byta ut personal till allt lägre löner det är min syn på globaliseringen och den fria rörligheten i EU.För min egen del så spelar det inte längre någon roll då jag numera är pensionär efter att ha blivit utkonkurrerad av låglönechaufförer ifrån alla möjliga olika länder.

  3. Johan:
    4 november, 2021

    Hoppas att de inte har förhandlat bort återanställningsrätten för då är det otroligt dåligt avtal, ca 5-6 månadslöner.

  4. Kenneth:
    4 november, 2021

    Jag vet inte om detta är något att slå sig för bröstet för, i snitt blir det 161 tusen per uppsagd person. Det är förvisso en tröst men för den som blivit felaktigt uppsagd och kanske har svårt att få ett nytt arbete är det endast en ringa tröst när hen inget annat vill än att få tillbaka arbetet.

  5. Kenneth Grampe:
    4 november, 2021

    Kanon bra. Saklig grund måste gälla och turordningsreglerna.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.