Matvagnar Gate gourmet 2016. Foto: Justina Öster
Close
Gate gourmet betalar 10 miljoner i skadestånd till de uppsagda cateringarbetarna. Ett historiskt högt belopp.
Close

Flygjätte betalar rekordstort skadestånd till Transport

Flyg. Fem dagar före den väntande processen i Arbetsdomstolen förlikades Transport och Gate gourmet. Uppgörelsen innebär att cateringbolaget betalar 10 miljoner i skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Ett historiskt högt belopp, kommenterar Transportarbetareförbundet.

– Vi är jättenöjda! Ingen på Transport kan påminna sig att vi någonsin fått ut så mycket pengar i skadestånd vid en tvist med en arbetsgivare. Hela förbundet ser överenskommelsen som en stor facklig seger, säger Transports centrala ombudsman Per-Olof Norgren, flankerad av flygombudsman Johan Einarsson.

Per-Olof Norgren
Per-Olof Norgren. Foto: Justina Öster

De båda har varit engagerade i rader av förhandlingar med cateringjätten, en tvist som inleddes i augusti 2020 och slutade med att Transport stämde Gate gourmet i Arbetsdomstolen (AD) i december i fjol.

Upprinnelsen var att bolaget ville göra en stor omorganisation och införa så kallade kombinationstjänster där alla anställda skulle utföra alla sysslor på olika avdelningar. Företaget sa upp alla anställda på Transports avtal och beslutade, trots protester från både Transport och Hotell- och restaurangfacket (HRF), att börja tillämpa enbart HRF:s cateringavtal.

Stort inkomstbortfall

För Transports medlemmar innebar det inkomstbortfall på flera tusenlappar, utökad arbetstid och sämre villkor. Efter resultatlösa förhandlingar förde Transport frågan vidare till AD där förbundet anförde att uppsägningarna av 62 medlemmar skett utan saklig grund och att Gate gourmet även brutit mot turordningsreglerna. På grund av tvistens komplexitet hade domstolen avsatt tre hela dagar för huvudförhandlingarna – den 9, 10 och 11 november.

Bolaget har å sin sida hävdat att uppsägningarna och avtalsbytet skett på grund av pandemin som orsakat kris inom flyget och för att verksamheten ska fortleva på längre sikt.

Johan Einarsson.
Johan Einarsson. Foto: Justina Öster

I och med att Gate gourmet nu gått med på att betala 10 miljoner till de uppsagda cateringarbetarna inom Transport kan rättegången avblåsas.

– 17.30 i går var överenskommelsen påskriven av parterna, säger flygombudsman Johan Einarsson.

”Ett kvitto”

Både han och ombudsman P-O Norgren är lättade över att tvisten inte behövde avhandlas i AD.

– Vi har ju ingen aning om hur domstolen skulle ha dömt, medlemmarna kunde ha fått lägre eller högre skadestånd. Men vi ser uppgörelsen som ett kvitto på att företaget gjort sig skyldigt till föreningsrättskränkning och brott mot turordningsreglerna i lagen om anställningsskydd, säger Norgren.

Han tillägger:

– Arbetsgivaren har också på eget bevåg, utan hänsyn till LO:s organisationsplan om vilka fack som organiserar vilka medlemmar, bytt ut Transports avtal mot HRF:s billigare cateringavtal. Det handlar om ren och skär löneshopping, för att få ner kostnaderna.

Gate gourmet har hela tiden företrätts av arbetsgivarorganisationen Svenska Flygbranschen och Transport av fackets juridiska byrå, LO-TCO Rättsskydd.

Slippa gå till domstol

Arbetsgivaren går med på att betala skadestånd. Förlikningen innebär däremot inte att Gate gourmet ger Transport rätt eller medger att bolaget begått lagbrott, betonar P-O Norgren.

– Allt företaget sagt är att de betalar 10 miljoner kronor till de uppsagda medlemmarna för att slippa gå till domstol, säger han.

P-O Norgren och Johan Einarsson ser uppgörelsen som en ”viktig facklig seger”:

– Den visar värdet av att vara med i facket och styrkan hos Svenska Transportarbetareförbundet.

Har ni kontaktat de uppsagda medlemmarna?

– Vi kommer att göra det nu för att höra deras reaktioner men hoppas att de ska bli nöjda, svarar Johan Einarsson.

Transportarbetaren återkommer med mer rapportering längre fram.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Johan Larsson:
    8 november, 2021

    I artikeln växlar det mellan att Transport får skadestånd, och att de uppsagda medlemmarna får det. Man får väl utgå från att det är de som lidit skada som får skadestånd. Inte helt klargörande oavsett. SVAR: Det ät de uppsagda som får skadestånd och Transport som drivit deras process. /Justina Öster, reporter

  2. Peter jansson:
    7 november, 2021

    Alla företag kommer att anlita personal via bemanningsföretag i framtiden för att slippa skadestånd och enkelt kunna byta ut personal till allt lägre löner det är min syn på globaliseringen och den fria rörligheten i EU.För min egen del så spelar det inte längre någon roll då jag numera är pensionär efter att ha blivit utkonkurrerad av låglönechaufförer ifrån alla möjliga olika länder.

  3. Johan:
    4 november, 2021

    Hoppas att de inte har förhandlat bort återanställningsrätten för då är det otroligt dåligt avtal, ca 5-6 månadslöner.

  4. Kenneth:
    4 november, 2021

    Jag vet inte om detta är något att slå sig för bröstet för, i snitt blir det 161 tusen per uppsagd person. Det är förvisso en tröst men för den som blivit felaktigt uppsagd och kanske har svårt att få ett nytt arbete är det endast en ringa tröst när hen inget annat vill än att få tillbaka arbetet.

  5. Kenneth Grampe:
    4 november, 2021

    Kanon bra. Saklig grund måste gälla och turordningsreglerna.

Lästips:

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.