Flygjätte betalar rekordstort skadestånd till Transport
Flyg. Fem dagar före den väntande processen i Arbetsdomstolen förlikades Transport och Gate gourmet. Uppgörelsen innebär att cateringbolaget betalar 10 miljoner i skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Ett historiskt högt belopp, kommenterar Transportarbetareförbundet.
– Vi är jättenöjda! Ingen på Transport kan påminna sig att vi någonsin fått ut så mycket pengar i skadestånd vid en tvist med en arbetsgivare. Hela förbundet ser överenskommelsen som en stor facklig seger, säger Transports centrala ombudsman Per-Olof Norgren, flankerad av flygombudsman Johan Einarsson.
De båda har varit engagerade i rader av förhandlingar med cateringjätten, en tvist som inleddes i augusti 2020 och slutade med att Transport stämde Gate gourmet i Arbetsdomstolen (AD) i december i fjol.
Upprinnelsen var att bolaget ville göra en stor omorganisation och införa så kallade kombinationstjänster där alla anställda skulle utföra alla sysslor på olika avdelningar. Företaget sa upp alla anställda på Transports avtal och beslutade, trots protester från både Transport och Hotell- och restaurangfacket (HRF), att börja tillämpa enbart HRF:s cateringavtal.
Stort inkomstbortfall
För Transports medlemmar innebar det inkomstbortfall på flera tusenlappar, utökad arbetstid och sämre villkor. Efter resultatlösa förhandlingar förde Transport frågan vidare till AD där förbundet anförde att uppsägningarna av 62 medlemmar skett utan saklig grund och att Gate gourmet även brutit mot turordningsreglerna. På grund av tvistens komplexitet hade domstolen avsatt tre hela dagar för huvudförhandlingarna – den 9, 10 och 11 november.
Bolaget har å sin sida hävdat att uppsägningarna och avtalsbytet skett på grund av pandemin som orsakat kris inom flyget och för att verksamheten ska fortleva på längre sikt.
I och med att Gate gourmet nu gått med på att betala 10 miljoner till de uppsagda cateringarbetarna inom Transport kan rättegången avblåsas.
– 17.30 i går var överenskommelsen påskriven av parterna, säger flygombudsman Johan Einarsson.
”Ett kvitto”
Både han och ombudsman P-O Norgren är lättade över att tvisten inte behövde avhandlas i AD.
– Vi har ju ingen aning om hur domstolen skulle ha dömt, medlemmarna kunde ha fått lägre eller högre skadestånd. Men vi ser uppgörelsen som ett kvitto på att företaget gjort sig skyldigt till föreningsrättskränkning och brott mot turordningsreglerna i lagen om anställningsskydd, säger Norgren.
Han tillägger:
– Arbetsgivaren har också på eget bevåg, utan hänsyn till LO:s organisationsplan om vilka fack som organiserar vilka medlemmar, bytt ut Transports avtal mot HRF:s billigare cateringavtal. Det handlar om ren och skär löneshopping, för att få ner kostnaderna.
Gate gourmet har hela tiden företrätts av arbetsgivarorganisationen Svenska Flygbranschen och Transport av fackets juridiska byrå, LO-TCO Rättsskydd.
Slippa gå till domstol
Arbetsgivaren går med på att betala skadestånd. Förlikningen innebär däremot inte att Gate gourmet ger Transport rätt eller medger att bolaget begått lagbrott, betonar P-O Norgren.
– Allt företaget sagt är att de betalar 10 miljoner kronor till de uppsagda medlemmarna för att slippa gå till domstol, säger han.
P-O Norgren och Johan Einarsson ser uppgörelsen som en ”viktig facklig seger”:
– Den visar värdet av att vara med i facket och styrkan hos Svenska Transportarbetareförbundet.
Har ni kontaktat de uppsagda medlemmarna?
– Vi kommer att göra det nu för att höra deras reaktioner men hoppas att de ska bli nöjda, svarar Johan Einarsson.
Transportarbetaren återkommer med mer rapportering längre fram.