Flygplanen måste byggas på annat sätt

Lastaren och huvudskyddsombudet Peter Andreasson på Skavsta flygplats har deltagit i projektet från start. Flygplanens konstruktion med trånga lastutrymmen längst ner är det allvarligaste problemet, anser han.

Viktigast med projektet är kartläggningen av var flygplatsarbetarnas jobb är som tyngst, poängterar Peter Andreasson. Så att man verkligen kan göra förbättringarna på rätt ställe. Själv tycker han att de slitsammaste momenten är de manuella lyften från lastvagnen till lastbandet och tvärtom, liksom arbetet i framåtböjd ställning i planens trånga lastutrymmen.

Peter Andreasson ser konstruktionen av flygplan som det allvarligaste problemet. I första hand ska så många passagerare som möjligt få plats. Det leder till de snäva ”stenåldersutrymmen” längst ner i planen där lastarna ska krypa på knäna och hantera bagaget. Han säger:

– Vår personal arbetar i andras lokaler och andras flygplan. Det är många bolag inblandade med splittrat ansvar. Jag hoppas forskningsresultaten ska påverka tillverkarna att konstruera bättre plan, ur arbetsmiljösynpunkt.

Att det ser ut som det gör beror på att flyg och handlingbolagen hittills inte ställt några arbetsmiljökrav på flygplanskonstruktörerna, konstaterar Peter Andreasson. Det är dags nu.

Projektet har gett honom en del tankeställare, särskilt vid jämförelser med andra yrkesgrupper. Som hur många ton lastarna lyfter per dag och hur många gånger de flyttar en väska, innan den är tillbaka hos passageraren igen.

– Det blir säkert sju gånger, innan väskan är borta.

Peter Andreasson tycker att hans arbetsgivare gör vad de kan för att underlätta det i grunden tunga arbetet. Särskilt lyckat är det nya transportbandet, en så kallad power stow, som matar in bagaget i planens lastutrymme. När det gäller förbättringar, som inköp av ny utrustning och så vidare, är han beredd på att det kommer att ta lite tid. Men när det gäller administrativa frågor som schemaläggning kan mycket åtgärdas snabbare genom bättre kommunikation och feed back mellan schemaläggarna och de anställda.

Dan Holmberg är regionalt skyddsombud på Transports flygavdelning 46, som tog initiativ till projektet. Han har också internationella uppdrag kring arbetsmiljö och ingår i den grupp som ska åka ut till flygplatserna och propagera för insatser. Holmberg är besviken över att TYA bara fick en miljon för uppföljningsarbetet, jämfört med begärda tre. Det innebär att det riktade arbetet till flygplatsbolagen måste krympas och att man inte kan påverka arbetsmiljön på internationell nivå, som planerat. Projektledaren Reidar Pettersson säger att TYA överväger att söka mer pengar.

– Projektet har väckt mycket uppmärksamhet utomlands. Lastarnas och cargopersonalens tuffa arbete är ett stort problem överallt. Vi måste arbeta ihop för att sätta tryck på flygplanstillverkarna. Vår vision är att ändra flygplansflottan i hela världen till att bli containerbärare. Det kommer vi aldrig att lyckas med i och med att det finns regionala flyglinjer, men vi ska jobba mot det så långt det går.

Dan Holmberg lyfter fram öppningsbara tak i containrar som en prioriterad fråga. När taken inte går att öppna innebär det att lastarna inte kan använda lyfthjälpmedel utan tvingas in i containrarna, där de får stå och handlasta med böjd nacke och rygg.

Holmberg beskriver storflygplatserna Arlanda, Sturup och Landvetter som väskfabriker, medan dagens unga medarbetare som rekryteras är otränade med ”tändsticksarmar” efter mycket teve och datorspel.

– Jag förstår inte hur rekryterarna tänker. Man måste vara vältränad om man ska orka vara kvar i det här jobbet. Det krävs schemalagd träning på arbetstid för att verkligen få med alla.

Dan Holmberg inser att åtskilligt påverkansarbete återstår, riktat mot de små flygplatserna med mycket chartertrafik.

– Många av dem är kommunala, utrustningen är inte anpassad och det brukar vara svårt att få fram pengar. Men lyckas vi inte får vi väl ta Arbetsmiljöverket till hjälp, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.