Flygplatskontrollanter varslas och permitteras
Bevakning. 132 flygplatskontrollanter har varslats om uppsägning på Arlanda. Övriga cirka 600 kontrollanter korttidspermitteras. Det betyder att de arbetar 40 procent och får en del av sin lön från statskassan under rådande coronakris.
Stämningen var dyster när personalen tog emot beskedet om varslade uppsägningar på grund av arbetsbrist och permitteringar, berättar Arlandaklubbens ordförande Filip Rydolw.
– Det var jättejobbigt, särskilt för dem som blev varslade. Oron är påtaglig.
Men det finns något positivt, många har fått nya arbeten. Det har ändå löst sig hyggligt, säger han.
De varslades nya jobb finns främst inom bevakning, som behöver behovsanställda.
– Medan allt står stilla här på Arlanda skriker ju säkerhetsbranschen på andra håll efter personal.
Alla som blev varslade blev också erbjudna att få behovsanställning, för att kunna komma tillbaka när flygtrafiken startar igen, förklarar Filip Rydolw.
Han beskriver Arlanda som en spökstad.
– Nästan ingen flyger ju längre. Det är bara den stora incheckningen i terminal fem som är öppen.
Förhandlingarna mellan bevakningsbolaget Avarn och Transport inleddes i mitten av mars och pågick fram till månadsskiftet. Åtgärderna inleddes i mitten av april.
De flygplatskontrollanter som korttidspermitterats, eller arbetsbefriats på 60 procent och ska arbeta 40 procent, kommer att få 92,5 procent av sin ordinarie utgående lön.
Tillägg som ob-ersättning och skifttillägg räknas alltså in.
Uppgörelsen motsvarar den som lastarnas Transportklubb på Arlanda förhandlade sig till med arbetsgivaren SAS Ground handling.
Hur länge covid-19-epedemin kommer att fortgå vet ingen, konstaterar Filip Rydolw. Någon tidsgräns finns heller inte, när detta skrivs, för hur länge permitteringarna kommer att gälla.
– Vi för ständiga samtal med arbetsgivaren. Och Avarn samtalar med kunden, det statliga bolaget Swedavia som gett företaget uppdraget. Alla pratar med varandra hela tiden, säger han.
– För några år sedan var det ju problem med askmoln på Island. Det pågick i någon vecka men det här är ju något helt nytt. En väldigt abstrakt situation.
Filip Rydolw själv och huvudskyddsombudet Sabina Svensson jobbar vidare, på facklig tid, fram till månadsskiftet. De har fullt upp med medlemmar som undrar om a-kassa, vad permitteringarna innebär och så vidare.
– När flyget väl kommer i gång igen hoppas vi att alla, eller i alla fall så många som möjligt, ska få jobbet tillbaka, betonar Filip Rydolw.
– De allra flesta vet att varsel och permitteringar inte är något personligt utan beror på coronan.
Hur går det med den fackliga verksamheten när tiderna är så osäkra?
– Vi behöver verkligen vara här just nu. Det är nu människor behöver facket och fler går också med. Ju fler medlemmar, desto bättre förhandlingsläge. Jag har inga planer på att röra mig vidare, säger Filip Rydolw.
Att det kommer att vända uppåt för flygbranschen igen är han övertygad om.
– Det är bara en tidsfråga. Det gäller att hålla lågan vid liv, ha is i magen.
Utan korttidspermitteringar som krisåtgärd hade fler fått gå från sina jobb, konstaterar Filip Rydolw.