Flygtankarna först ut
Avtalsdelegationer. Förhandlingar väntar också för tre mindre avtalsområden – flygtankningsavtalet går ut redan sista mars. För flygtekniker sträcker sig avtalet ytterligare nästan ett år.
Först ut att förhandla inom flyget är delegationen för flygtankningsavtalet.
– Det rör en förhållandevis liten grupp anställda och jag uppfattar det som att vi kommer bra överens med företagen inom området. Lika väl som man skäller på de dåliga arbetsgivarna måste man kunna säga när något fungerar bra, säger Magnus Thelander, ansvarig för de centrala förhandlingarna.
Transport organiserar ett femtiotal flygtankningsmän, som arbetar på Arlanda, Landvetter respektive Sturup.
När det gäller lönekrav är Magnus Thelander avvaktande. Han påpekar att inflationen fortsatt väntas ligga under Riksbankens inflationsmål.
– Jag uppfattar det som att en del ekonomer menar att LO-samordningens 3 procent skulle behöva vara högre, om inflationsmålet ska nås. Men vi får se. Det är klart att man alltid vill ha det bättre.
Det finns 32 lönetariffer i nuvarande avtal så det är svårt att säga något om hur mycket en flygtankare tjänar i dag.
– Det handlar också om lokala överenskommelser, säger Magnus Thelander.
Fördel med ettårigt
Ettåriga avtal har fördelen att arbetsgivarsidan generellt är mindre benägen att nagelfara avtalstexter i jakt på kreativa tolkningar när en avtalsrörelse ligger nära, enligt honom.
I avtalsgruppen har de talat om vad medlemmarna tycker är viktigt i avtalsrörelsen, bland annat utifrån den enkät som gått ut till samtliga medlemmar.
– Johan Einarsson och de andra, klubbordförandena, har forskat lite om vad medlemmarna tycker. I det här sammanhanget är det ju rätt enkelt att fråga dem, det är ju lite svårare med Transports alla chaufförer.
Samma sak säger Flygavdelningens ombudsman Johan Einarsson, med bakgrund som flygmekaniker, när det gäller avtalen för flygteknisk underhållspersonal och flygtekniker med typcertifikat.
När det gäller det senare har arbetsgivaren två fack att förhandla med – förutom Transport också Saco-förbundet Svensk Flygteknikerförening (SFF).
– Vi träffas först, SFF och Transport. Samarbetet går bra, säger Johan Einarsson.
Det avtalet löper ut sist, först den 31 oktober 2020.