Flyktingström ger nya jobb – och utmaningar för väktare

Med 40 000 nya asylsökande bara i oktober kan antalet jobb för väktare explodera. Flyktingboenden ska bevakas – både mot hot utifrån och för att hindra konflikter inom verksamheten.

Under tre dagar samlas 15 väktare, som är fackliga utbildare på väktarskolan och i de flesta fall skyddsombud, till en informatörsträff på Transport i Stockholm. De trimmas med kunskap inför sin egen undervisning om arbetsmiljö, kollektivavtal och andra tunga fackliga frågor för väktare.

– Just nu behövs utbildning och diskussioner om att möta människor som har upplevt kriser, säger Jerker Nilsson, ansvarig för bevakningsavtalet på Transport och förbundets ansvariga för de fackliga informatörerna inom Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Bya).

– Väktarna måste få verktyg för att jobba med människorna i den flyktingström som når Sverige i höst. Det behövs mera utbildning och facklig undervisning eftersom verkligheten med så många människor på flykt också skapar nya jobb i vår bransch.

Ett inslag på höstens informatörsträff blev därför ett seminarium med psykologen Alexander Tilly, expert på konflikter, hot och våld.

Oscar Nilsson är en av deltagarna, han berättar om läget i Malmö:

– Den senaste tiden har ett enda bevakningsföretag fått 14 eller 15 nya uppdrag där väktare ska finnas dygnet runt vid olika flyktingboenden. För varje uppdrag behövs fyra personer … så efterfrågan på väktare är extrem just nu.

– Det måste till en ordentlig riskanalys inför de uppdragen, säger Johan Backhans, väktare i Västerås. Väktarna behöver rätt utbildning och utrustning plus tydliga instruktioner. Och för de fall när det går snabbt krävs en grundplan som till exempel innebär dubbelbemanning från start.

Tommy Wallin, väktare i Eskilstuna och ordförande i Transports Sörmlandsavdelning, är också med på informatörsträffen.

– De här uppdragen kräver erfarna väktare med social kompetens, säger han. Många av dem vi möter kommer från länder där uniformer är ett hot – och det gör att vi måste bygga upp ett förtroende med dem.

Samtidigt måste väktarna bevaka och skydda boendena från människor som visar sitt missnöje med situationen genom att bränna ner byggnader och ge sig på flyktingarna.

– Dem kommer vi aldrig åt när handlar om att bygga relationer, säger Tommy Wallin.

Även arbetsgivarna i branschen har konstaterat att en ny situation råder när många fler flyktingar kommer hit och dessutom möts av hot och bränder.  Björn Ericsson är branschexpert på Almega säkerhetsföretagen:

– Det börjar bli ansträngt ute på företagen, säger han. Många väktare jobbar mycket övertid just nu, och frågan är hur länge det kan fungera.

Han berättar om en intensiv och så gott som daglig kontakt med de olika säkerhetsföretagen, myndigheterna som Migrationsverket samt Bya och Transport. Övertiden, behovet av utbildning och fortbildning samt hur riskbedömningar ska gå till är några av de frågor som ventileras.

– En riskbedömning för bevakningen av ett flyktingboende innehåller de gamla vanliga variablerna, säger Björn Ericsson. Men den måste också ta upp sådant som smittorisker och språkfrågan när de boende inte pratar engelska.

Transports Jerker Nilsson räknar med att en fortsatt ström av flyktingar kräver fler ämneslärare och kursledare på Byas väktarskola.

– Och det kommer att behövas ännu mer undervisning om arbetsmiljö och fackliga frågor, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.