Mitt i flytten. För Chris Michau och Anton Semeniuk rullar jobbet på bra. Foto: Justina Öster
Close
Mitt i flytten. För Chris Michau och Anton Semeniuk rullar jobbet på bra.
Close

Flytt med flyt

Flyttarbetare. 60 anställda, 50 rum, hundratals kartonger – för många på arbetsplatsen innebär flytten en stor omställning. För killarna från Flyttbolaget är det bara en dag som andra på jobbet, fysiskt en ny arbetsplats. Kanske lite mer organiserad än den genomsnittliga kontorsflytten.

Yanko Méndez (med pirran) och Alejandro Cueto Gonzales lastar av den ena av flyttfirmans stora bilar. Foto: Justina Öster
Yanko Méndez (med pirran) och Alejandro Cueto Gonzales lastar av den ena av flyttfirmans stora bilar. Foto: Justina Öster

Av tio flyttar går nio jättebra, säger arbetsledaren Yanko Méndez.

Det är i slutet av januari och det är Transports förbundskontor som flyttar till nya lokaler. Visserligen bara en port bort, och för majoriteten av de anställda en våning ned, på Olof Palmes gata vid Norra Bantorget i centrala Stockholm.

Flyttar i omgångar

Men förberedelserna har pågått länge och det faktiska flyttandet har skett i omgångar under årets inledning. Nu är det de sista som lämnar de gamla lokalerna, bland dem medarbetarna på tidningens redaktion.

Flyttkarlarna, eller expressarbetarna som de benämns i arbetsmarknadsstatistik, har också arbetat sedan före årsskiftet.

– Det hade gått att göra snabbare, på två veckor. Men det var de – era flyttgeneraler – som styrde. Den tid det tagit krävdes för att alla skulle kunna packa själva, och många bor på andra håll i landet, säger Yanko Méndez, som gjorde besiktningen inför flytten.

20 år i branschen

Han har jobbat inom flyttsvängen i snart 20 år. Mycket har förändrats.

– När jag började var det fler udda existenser, gubbar som kanske jobbade en dag då och då. En hel del drack. Nu är det mer strikt.

Rätt teknik är viktigare än råstyrka, hävdar flyttkillarna. Foto: Justina Öster
Rätt teknik är viktigare än råstyrka, hävdar flyttkillarna. Foto: Justina Öster

I samband med att hans bror öppnade en flyttfirma kom Yanko in i branschen. Tidigare läste han juridik, men tog först ett sabbatsår. Och sedan fortsatte det.

– Jag började köra utomlands, det är ett fritt jobb och jag trivs. Fast varje söndag när jag träffar mamma säger hon att jag ska gå tillbaka till studierna, säger han.

– Men vi är som nomader. Och så innebär jobbet gratis träning!

Fast de andra pikar honom och säger att han de senaste åren också börjat träna på gym, som ett utslag av ålderskris. Några av kollegorna tränar, men inte alla.

Parid Bushati, Nicolás Cueto och Alejandro Cueto Gonzalez tar lunch i före detta konferensrummet. Foto: Justina Öster
Parid Bushati, Nicolás Cueto och Alejandro Cueto Gonzalez tar lunch i före detta konferensrummet. Foto: Justina Öster

Tekniken viktigast

Enligt dem är rätt teknik så gott som alltid viktigare än styrka för att utföra jobbet.

– Det gäller att kunna använda alla muskler rätt, om teknik med händer och vid lyft, säger Alejandro Cueto Gonzalez.

Han äter lunch med två kollegor i ett större konferensrum, för tillfället fullt av överblivna kontorsmöbler, bråte och flyttkartonger. Nicolas har i dag hämtmat från hamburgerrestaurangen närmast, fast oftast har de alla matlåda med sig.

Parid Bushati är timanställd på Flyttbolaget. Det funkar, även om han hoppas på en tillsvidareanställning framöver. Foto: Justina Öster
Parid Bushati är timanställd på Flyttbolaget. Det funkar, även om han hoppas på en tillsvidareanställning framöver. Foto: Justina Öster

– Min fru, som är från Balkan, gör bästa lasagnen. Jag är trött på hamburgare, säger Parid Bushati, som är glad att själv snart kunna flytta med familjen till en lägenhet i Hagsätra i södra Stockholm.

Småbarnsföräldrar

Han är timanställd på företaget och tycker att det fungerar, även om han skulle önska tillsvidareanställning som några av de andra. Både Parid och Alejandro har små barn.

– Den här flytten är jättebra, man känner sig fri. Ibland är det kaos med packningen inför en flytt, och ibland känner man sig förföljd av folk som efterlyser en om man är ute två minuter och tar en cigg. För dem är vi liksom längst ned, sämre än byggarbetarna, säger Alejandro.

Han är packmästare på flyttfirman, ”för mig bättre än att springa i trappor”.

Tungt lyft. Foto: Kristina Sjöberg
Tungt lyft. Foto: Kristina Sjöberg

Ett kassaskåp på 800 kilo kräver vinkelkap och svets innan det är möjligt att flytta.

– När det är tungt tar vi rejält betalt, säger Yanko Méndez.

Tungtillägg

En flytt av en flygel på ett annat jobb, i mellandagarna, gav 4 000 kronor extra – fördelat på två – i tungtillägg.

Tidigare anlitade också telekombolaget Ericsson firman för att ta ned master i skogen som forslades bort med helikopter.

– Jag har jobbat i 20 år och aldrig skadat mig. Peppar, peppar, säger Yanko.

Ergonomi

Kollegan Chris Michau framhåller hur viktigt det är med ergonomi, att arbetet är utformat för att inte slita på kroppen i onödan och förebygga skador.

– Jag har lite ont i ryggen och i ett knä ibland, det är en gammal rugbyskada, säger Chris, som är spelare med rötterna i Sydafrika.

Till skydd för godset – Braizell Fleming Gonzalez rullar på skyddsplats. Lådan ska fyllas med krossat glas. Foto: Justina Öster
Till skydd för godset – Braizell Fleming Gonzalez rullar på skyddsplats. Lådan ska fyllas med krossat glas. Foto: Justina Öster

En gång fick han ett kassaskåp på foten, men de andra kunde lyfta bort det. En annan gång var Chris sjukskriven i två veckor efter att han ramlat i en trapp då han bar en kartong.

Men i stort sett har det gått bra. Oftare återkommande problem är okunnighet de möter på jobbet, om yrket och om vad som gäller.

– Ibland försöker inhyrda köra lastbil fast de inte har tillstånd, säger Chris.

– Och de vi flyttar åt förstår inte heller alltid att den vanliga taxan inte gäller tunga föremål.

Sågning inför tippen. Nelson Dickson gör jobbet. Foto: Justina Öster
Sågning inför tippen. Nelson Dickson gör jobbet. Foto: Justina Öster

Irritationsmoment

Just folk som inte respekterar yrkeskunskap är ett irritationsmoment. Och personer – oftast kvinnor – som är överdrivet rädda om sina ”nya golv” och talar till flyttgubbarna som till barn.

– De litar inte på att man kan jobbet fast man jobbat i 20 år. Och vissa bjuder inte ens på ett glas vatten. Tyvärr finns det kunder som ser ned på en, säger Yanko.

Men de flesta, nio av tio, är bra att ha att göra med enligt flyttkillarna. Som lyfter att kunderna ju faktiskt tjänar på att bjuda på mat, till exempel hämtpizza, i stället för att de ska ta en timmes lunch och försvinna ut och köpa mat själva.

Inte bara åt företag

Flyttbolaget i Stockholm AB utför uppdrag åt både företag och privatpersoner. Bolaget har också ett samarbete med en företagspartner då det gäller vattenskador.

Den här dagen är det sju män som jobbar med Transports förbundskontors flytt, det är lite olika från dag till dag. Tre av dem ska strax bege sig till Gladö kvarns återvinning i Huddinge. Ett fascinerande ställe, enligt Yanko, väl värt ett eget reportage.

Flera tar upp att de trivs bra på flyttfirman och att många återvänder efter att ha provat andra jobb eller konkurrenter. Just för att det är ett så bra arbetslag och en seriös arbetsgivare.

Det öde lunchrummet i slutet av januari, när flytten är så gott som helt genomförd. Foto: Justina Öster
Det öde lunchrummet i slutet av januari, när flytten är så gott som helt genomförd. Foto: Justina Öster

Flyttfirma med schysta villkor

Flyttbolaget. Flyttfirman som Transport anlitat är noga utvald och kontrollerad. Förbundet tog in flera anbud av firmor med kollektivavtal.

På väg mot tippen. Alejandro, Wilhelm och Anton lastar sådant som sorterats ut som nu ska till Gladö kvarns återvinning i Huddinge. Foto: Justina Öster
På väg mot tippen. Alejandro, Wilhelm och Anton lastar sådant som sorterats ut som nu ska till Gladö kvarns återvinning i Huddinge. Foto: Justina Öster

Flyttbolaget i Stockholm är ett familjeföretag, startat år 2010. Göran Winblad, som tidigare drivit en annan flyttfirma, öppnade tillsammans med sonen Sebastian Kvarnström.

– Vi är tre bröder som arbetar här, två på kontoret och en ute på fältet. Bolaget har vuxit med tiden, säger Sebastian, som är trafikansvarig.

Sebastian Kvarnström. Foto: Flyttbolaget
Sebastian Kvarnström. Foto: Flyttbolaget

Sebastian Kvarnström har under sina snart 20 år i branschen märkt en tydlig förändring. Fortfarande är det en mycket mansdominerad bransch, även om tjejer börjat komma in – främst då på kontoret och inom packning. ”Gubbarna från gatan” har å andra sidan försvunnit.

– Men väldigt många flyttfirmor saknar kollektivavtal. Vi försöker hålla det schyst här, också med sådant som arbetskläder till personalen, säger han.

– Rutavdraget som sådant är bra men det leder tyvärr också till att oseriösa aktörer kommer in i branschen. Städfirmor med mera som inte ens har trafiktillstånd kör flyttar och får ändå ut rutavdrag.

Flyttbolaget har varit i kontakt med Skatteverket om denna typ av osund konkurrens, men fått till svar att det är polisens sak att följa upp.

Vid offentligt upphandlad flytt ställs oftast krav på kollektivavtal, eller kollektivavtalsliknande villkor, till skillnad från hur det är när privatpersoner byter bostad.

– En del kunder prioriterar enbart ”bra pris” konstaterar Sebastian Kvarnström.

Men att anlitas av Svenska Transportarbetareförbundet måste väl vara det finaste uppdrag en flyttfirma kan få?

– Haha, jo men det är jättekul att få flytta åt er. Bättre referens är svårt att tänka sig, säger Sebastian på Flyttbolaget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.