Flyttfirmor friade från konkurrensbrott

Flyttbranschen. Fem år efter Konkurrensverkets gryningsräd har tre flyttfirmor fått rätt i domstol. Företagen har inte ägnat sig åt att olagligt begränsa konkurrensen i branschen, enligt utslaget i högsta instans.

I februari 2013 gjorde Konkurrensverket sin gryningsräd mot de tre stora flyttbolagen: NFB, ICM Kungsholms och Alfa Quality Moving. Myndigheten la beslag på handlingar och avtal. Misstankarna handlade om både otillåten kartellbildning och samverkan vid offentlig upphandling av flyttuppdrag.

I juli 2014 stämde Konkurrensverket de tre företagen på sammanlagt 42 miljoner kronor.

Och i december 2017 har den slutliga domen från Patent- och marknadsöverdomstolen vunnit laga kraft: Alla tre flyttfirmorna frias. De får sina rättegångskostnader ersatta av staten, totalt cirka 11,5 miljoner kronor.

– Fem år är lång tid när man driver företag, det här har skadat oss mycket, säger Kent Hofmann som driver NFB och Vänrun (före detta ICM Kungsholmen).

Hans bedömning är att de två företagen har förlorat uppåt 90 miljoner kronor per år. Detta eftersom offentliga upphandlare ska ha valt bort flyttfirmorna när de befann sig i en rättsprocess.

På Konkurrensverket konstaterar Magnus Jonson, biträdande chef på den juridiska avdelningen, att myndigheten har förlorat. Han medger samtidigt att det är bra att få frågan om konkurrensklausuler prövad.

För hela rättsprocessen kom att handla om just konkurrensklausuler.

När NBF, ICM och Alfa hade genomfört flera inbördes bolagsaffärer delade de också upp marknaderna emellan sig. Alfa fick ta hand om de internationella flyttuppdragen, medan de andra två fortsatte att agera i Sverige. Att de olika företagen skulle hålla sig på sin del av marknaden under fem år slogs fast i klausuler om konkurrensen.

Konkurrensverket hävdade att konkurrensklausuler inte får vara giltiga i mer än två år, och det blev frågan som överdomstolen fick avgöra.

– Men nu vet vi att domstolen anser att de kan vara längre, säger Magnus Jonson. Och att vi som myndighet måste visa att klausulen har fått negativa konsekvenser på marknaden om ett företag ska dömas för konkurrensbrott.

Vid gryningsräden hade Konkurrensverket även andra misstankar mot flyttfirmorna.

– Vi ville undersöka om de hade samarbetat kring anbud på offentliga flyttar, berättar Magnus Jonson. Men det hittade vi inget stöd för i handlingarna, så den frågan släppte vi ganska snart.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Helsingborgs containerhamn

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.

Förlikning i domstol ger förare rätt

Dom. Transport drog småländska Nilsbuss till tingsrätten efter att i åratal försökt förmå företaget att betala ut avtalsenliga löner. Den förare som stämt arbetsgivaren får efter förlikning 40 000 kronor – nästan tio gånger så mycket som bolaget medgett att de var villiga att betala.

Ordningsvakter döms för att ha orsakat en mans död

Bevakning. (UPPDATERAD) Två ordningsvakter döms för vållande till annans död. Enligt tingsrättens dom agerade de båda oaktsamt vid ett ingripande mot en aggressiv och hotfull man i Stockholms tunnelbana och det ledde till att han avled.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar har efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffas igen imorgon.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.