Flyttfirmor närmar sig Almega
S3F – en av flyttfirmornas organisationer – byter namn och närmar sig Almega. Samarbetet handlar om att påverka politiken. Så om företagens flyttgubbar har kollektivavtal kommer det även i fortsättningen vara underskrivet av Transport och Biltrafikens Arbetsgivareförbund.
– Vi ska driva frågan om rut-avdrag för flyttning och kräva att det offentliga ska köpa flyttjänster på ett seriöst sätt, säger Per Hansson, ordförande i S3F som är på gång att byta namn till Almega Flyttjänstföretagen.
Den lilla branschorganisationen räknar därmed med draghjälp från Almega, den stora organisationen för tjänsteföretag. Almega har över 10 000 medlemsföretag och är en stark röst i debatten. Samarbetet handlar alltså om lobbyverksamhet mer än om arbetsgivarfrågor.
– Men det är väl inte omöjligt att vi blir en medlemsorganisation i Almega någon gång i framtiden, säger Per Hansson.
Hans S3F startade som något av en utbrytare ur Sveriges Möbeltransportörers förbund, och sedan dess finns det två branschorganisationer för flyttföretag. Båda framhåller gärna att de vill städa upp i en bransch med företag som tar så lite betalt att de knappast kan betala skatt eller avtalsenliga löner.
– Vi kräver av våra medlemsföretag att de ska vara med i Biltrafikens Arbetsgivareförbund eller ha hängavtal med Transport, säger Möbeltransportörernas generalsekreterare Gunnar Gudmundsson.
– Vi har också en egen branchstandard som alla företag ska leva upp till. Och de ska sköta skatter och försäkringar. Det är därför vi bara har 34 medlemmar.
Även S3F:s Per Hansson säger att majoriteten av medlemsföretagen har kollektivavtal med Transport.
– Och vårt samarbete med Almega kommer att gagna även transportarna i branschen. När vi ser hur flyttfirmor erbjuder en bil med två anställda för 499 kronor i timmen är det uppenbart att det handlar om svartjobb. Det vill vi få riksdag och regering att förstå – och se till att det ställs krav vid offentlig upphandling av flyttjobb.