Close
Bilden är tagen 2018, när Orkar inte hade lokal på Roslagsgatan i centrala Stockholm.
Close

Flyttföretag kör vidare – trots konkurs

Flytt. Flyttfirman som opererar under namnet "Orkar inte" lever vidare, trots avslöjanden om svartarbete, skattefiffel och två konkurser. I dag hävdar huvudmannen att flyttjobben bedrivs via en enskild firma. En restaurangrörelse som inte redovisat en krona i arbetsgivaravgifter det senaste kvartalet.

För två år sedan fick Transportarbetaren av en slump ögonen på Orkar inte, som hade ett litet kontor mitt i centrala Stockholm. På gatan utanför stod fyra, fem lätta lastbilar strajpade med firmanamn och telefonnummer.

Bilarna bemannades av ett tiotal svarta män med afrikanskt ursprung – klädda i gympaskor, jeans och täckjackor.

En koll hos Skatteverket hösten 2018 visade att Orkar inte, som formellt hette Orkar Tjänster AB, varken hade F-skattsedel eller var registrerat som arbetsgivare. Inga skatter eller avgifter flöt in till staten, trots att firman enligt egen utsago hade ”ganska många” egna anställda.

Skatteverket inledde en granskning. Den visade att flyttbilarna var skrivna på privatpersoner eller underentreprenörer, som inte heller redovisade någon omsättning. Det ledde till upptaxeringar och sommaren 2019 begärde Skatteverket Orkar Tjänster i konkurs. På grund av skulder på flera hundra tusen kronor.

Ägarna sprattlade emot. Genom att betala av mindre skuldbelopp lyckades ägarfamiljen förhala konkursen. Men i oktober 2019 satte Stockholms tingsrätt ner foten. Det blev konkurs nummer två för Orkar inte, som tidigare verkat även under namnet Norrmalms Flytt och Städ.

– Därmed trodde vi ju att Orkar inte var borta från marknaden, säger en källa på Skatteverket.

I oktober 2020 fick Transportarbetaren plötsligt ett mejl. Det var från en man som precis hade anlitat Orkar inte. Vid flyttuppdraget hade flyttpersonalen skadat möblerna. Och nu vägrade Orkar betala ut ersättning, trots upprepade löften om att pengar skulle komma.

Transportarbetaren gör en ny utryckning till flyttfirmans adress i Vasastan. Den blir resultatlös. Orkar inte finns inte kvar i kontorslokalen. Ett par parkeringsvakter berättar att de inte sett till flyttbilarna på flera månader.

Fast hemsidan finns kvar och ett samtal till firman ger napp direkt. Transportarbetaren utger sig för att vara en presumtiv kund och får svaret:

”Visst, kan vi hjälpa till med en flytt”, svarar den 55-årige man som hela tiden varit den drivande i Orkar inte.

Lite trixigare blir det när Transportarbetaren ber om firmans organisationsnummer. För att kunna kolla att det finns F-skattsedel. Som kund vill man ju vara seriös…

Först efter tre dagar kommer uppgiften, via sms. Det visar sig vara ett nummer som går till en enskild näringsidkare, en 33-årig kvinna med firman Volcantis. Enligt uppgift ska det vara en restaurangrörelse.

En ny koll hos Skatteverket. Kommer det in några arbetsgivaravgifter från Volcantis?

Nej. Noll kronor gäller för juli, augusti och september.

Transportarbetaren skickar under täckmantel ett nytt sms till den 55-årige huvudmannen i Orkar inte. Vi påpekar att det inte kommit in några arbetsgivaravgifter på det organisationsnummer han lämnat.

”Var betalas flyttgubbarnas avgifter in?” undrar vi.

Svaret lyder:

”Vi jobbar genom Cool company och Pay2me. Du får googla vem de är och se.”

Det vet vi redan. Det handlar om aktörer på den nya tidens arbetsmarknad. Företag som tar sig an ”egenanställda”. Det är en märklig hybridform mellan anställda och egenföretagare. Den egenanställde är inte anställd hos Cool company eller Pay2me, utan får bara hjälp med fakturering för uppdrag som utförts.

Källan på Skatteverket säger:

– Med det här upplägget blir det väldigt svårt för oss att kontrollera verksamheten. Vi får vara vaksamma och se om det dyker upp ansökningar om rot-avdrag. Gissningsvis förväntar sig privatpersoner att kunna göra avdrag, om man köpt flyttjänster.

Kunden med de förstörda möblerna väntar fortfarande på ersättning. Han betalade för flyttjobbet direkt till en av flyttarbetarna. Via swish. Telefonnumret går till en man född 1977. Som nolltaxerade i senaste deklarationen för 2019.

Flyttkunden suckar:

– Jag ångrar att jag inte googlade på Orkar inte innan jag anlitade dem. Då hade jag sett er artikel från 2018. Jag lär aldrig se röken av ersättningen. Orkar inte har slutat svara på mina samtal. De här tusenlapparna får väl bli lärpengar.

Transportarbetaren ringer Orkar inte. Huvudmannen svarar.

Hur blir det med ersättningen till kunden med de skadade möblerna?

– Han kommer att få 7 000 kronor den här veckan.

Flyttverksamheten fortsätter uppenbarligen. Men Orkar inte är väl försatt i konkurs?

– Nej. Nej. Vi jobbar med andra företag nu.

Har ni egna flyttgubbar och lastbilar också?

– Vi utför flyttar.

Var är personalen anställd?

– Vi samarbetar med Cool company.

Då är flyttgubbarna inte anställda, utan egenanställda. Stämmer det?

– Ja.

Det går 22 minuter efter samtalet mellan Transportarbetaren och Orkar intes huvudman. Sedan tickar det plötsligt in 3 500 kronor på swishkontot hos kunden med de skadade möblerna.

Kort efter att Transportarbetaren publicerat denna artikel på webben får vi följande kommentar från företaget Cool Company:

”Vi blev förvånade av att se en del uttalanden i artikeln om Orkar inte. Vi vill därför förtydliga att: 

  • Cool Company inte är en samarbetspartner till Orkar inte och det finns inget avtal med Orkar inte. Det har heller aldrig funnits något avtal. 
  • Det har aldrig skickats någon faktura genom Cool Company till Orkar inte. Det vill säga det finns ingen egenanställd i vårt system som har skickat en faktura till Orkar inte. 
  • Detsamma gäller Volcantis och dess organisationsnummer.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Ombudsman hänvisade till Hells Angels – avstängd

Facket. Transports centrala ombudsman hänvisade till en kontakt inom Hells Angels som skulle kunna ge extra stöd till en medlem. Ombudsmannen är tagen ur tjänst och fackförbundet har startat en intern utredning om exakt vad som har hänt.

Västerås flyttningsbyrå

Domstolsbeslut sätter stopp för prisgolv

Flyttupphandling. Noll kronor i timmen för en flyttbil med chaufför. Erfarna flyttföretagare skakar på huvudet. Ett försök att motverka prisdumpningen gick i stöpet när landets högsta jurister grep in.

Rickard Biguet, Rexab

”Ärlighet vinner inga kontrakt”

Flyttupphandling. I 20 års tid har flyttföretagaren Rickard Biguet slagits för en seriösare bransch och för offentliga upphandlingar som inte uppmuntrar till fusk. Samtidigt har han anpassat sig till spelreglerna.

Klartecken för DSV att köpa Schenker

Åkeri. Nu är det klart. EU-kommissionen har sagt ja till det danska logistikbolaget DSV:s köp av fraktbjässen DB Schenker, rapporterar nyhetsbyrån Reuters och nyhetssajten Dagens Logistik.

Branschöverenskommelse mellan Sobona och Transport

Avtal 2025. Den 14 april kom Transport överens om nya branschöverenskommelser med Sobona gällande bland annat arbetstagare inom civilflygområdet och miljöarbetare inom vatten och miljö. Ett tvåårigt avtal i nivå med Industrimärket, vilket är 6,4 procent.

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

Avtal 2025

Förhandlingar för mackanställda har startat

Bensin- och garageavtalet. På måndagen började Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund förhandla om ett nytt kollektivavtal för anställda vid bensinstationer. Totalt går över 3 700 personer på avtalet.

Birminghams renhållare strejkar och sopbergen växer

Miljö. Miljöarbetarna i Storbritanniens näst största stad, Birmingham, har strejkat i över en månad. Konflikten handlar om arbetsvillkor och sänkta löner. Under tiden fylls gatorna av sopor, nu cirka 17 000 ton, som drar till sig fåglar, råttor, kackerlackor och rävar.

Nya krav på sopsortering ändrar arbetsrutiner

Miljöarbete. Skärpta krav på sopsortering påverkar arbetet med hämtning av avfall. Och nya transporter har tillkommit, som när textilberg fraktas från Östersund till Södertälje.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.