FN-organ underkänner Lex Laval

FN:s arbetsmarknadsorgan ILO underkänner den lagstiftning som Sverige antog efter EU-domstolens Lavaldom. ILO:s expertkommitté uppmanar nu Sveriges regering att ändra den så kallade Lex Laval.

Bakgrunden till ILO:s prövning av den svenska lagstiftningen, är att LO och TCO har ifrågasatt lagstiftningens förenlighet med grundläggande ILO-konventioner. ILO underkänner nu den lagstiftning som Sverige antog, och slår fast att lagstiftningen strider mot internationella konventioner om facklig förenings- och förhandlingsrätt.

– Det här är mycket glädjande. Det är inte bara en upprättelse för de berörda facken, utan också ett stort steg för alla europeiska fackliga organisationer. Även om ILO:s beslut vänder sig mot den svenska regeringen, så har detta naturligtvis betydelse för hela Europa, säger Claes-Mikael Jonsson, jurist på LO.

Den omstridda lagen Lex Laval antogs efter en arbetsrättslig konflikt mellan å ena sidan Byggnadsarbetareförbundet och Elektrikerförbundet, å andra sidan det lettiska byggbolaget Laval un Partneri. Ett bygge i Vaxholm försattes i blockad, och facken krävde att svenska kollektivavtal skulle gälla för de baltiska byggnadsarbetarna.

Efter flera års processande slog EU-domstolen fast att svenska fackföreningar inte får kräva förhandlingar av ett företag som uppfyller så kallade kärnvillkor. Sverige skrev om sina lagar för utstationering med hänsyn till EU-domstolens beslut, och de nya reglerna har kommit att kallas Lex Laval.

I yttrandet från ILO:s expertkommitté, som består av oberoende juridiska experter, slås nu fast att begränsningarna av svenska fackliga organisationers möjligheter att vidta stridsåtgärder för att få till stånd kollektivavtal med gästande utländska företag strider mot ILO:s konvention 87. Kommittén uppmanar därför den svenska regeringen att ändra lagstiftningen.

Expertkommitténs yttrande innehåller flera principiella rättsliga ställningstaganden. Bland annat slår kommittén fast att strejkrätten inte kan begränsas genom krav på så kallad proportionalitet, samt att fackföreningar inte kan åläggas skadeståndsansvar för strejker som skyddas av internationella konventioner.

ILO uppmanar därför den svenska regeringen att kompensera Byggnads och Elektrikerförbundet, för de skadestånd de båda organisationerna tvingades att betala till Laval un Partneri. Skadestånden utdömdes trots att Arbetsdomstolen i ett tidigare avgörande ansett stridsåtgärderna tillåtna.

I ett gemensamt uttalande skriver LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson och TCO:s ordförande Eva Nordmark, att regeringen snarast bör kalla parterna till samråd för att informera om sitt kommande agerande.

Claes-Mikael Jonsson kan ännu inte svara på hur LO kommer att arbeta med frågan.

– Det är lite för tidigt för att uttala sig om hur vi kommer att driva frågan. Men det är klart vi kommer att pressa på, säger han.

Med anledning av ILO:s ståndpunkt har den vänsterpartistiske riksdagsledamoten Ali Esbati lämnat en interpellation till arbetsmarknadsminister Hillevi Engström (M). Han vill få svar på hur regeringen kommer att agera för att se till, att svensk arbetslagstiftning inte bryter mot internationella konventioner.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Framgång eller misslyckande

Rapport. I november möttes världsledare i Glasgow för toppkonferens om klimatet, Cop26. Ulf Jarnefjord, under många år regionalt skyddsombud på Transports Göteborgsavdelning, var på plats. Här skriver han själv om mötet – om fackligt samarbete, om miljöhot och svårigheter att nå resultat. Läs hela rapporten här:

Transportarbetarens logga

Slut med våld på jobbet – enligt ILO

Världen. Våld och trakasserier på jobbet ska bekämpas i 187 av världens länder. FN:s arbetslivsorgan konstaterar att våldet kan vara ett brott mot de mänskliga rättigheterna – och antog under sitt 100-årsfirande en konvention som länderna ska skriva under.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.