FN:s sändebud knyter vänskapsband med Transport

FN vill gärna samarbeta med facket. Ahmed Shaheed är FN:s särskilda rapportör om mänskliga rättigheter i Iran och han är i Stockholm just nu. Syftet är att knyta band med svenska Transport.

Tillsammans med Sholeh Zamini och Hassan Nayeb-Hashem, båda från människorättsorganisationen Sudwind, är FN-rapportören i Sverige ett par dagar för att kasta så mycket ljus som möjligt över situationen i Iran. Det är en dyster bild de tre förmedlar:

Systematiska kränkningar av organisationsrätten, förföljelse och tortyr av den som jobbar fackligt, diskriminering av kvinnor, barnarbete, barnäktenskap, syraattacker mot kvinnor och lagändringar som skjutsar landet långt bak i tiden.

– Vad har då den nye presidenten åstadkommit? säger Ahmed Shaheed och svarar själv:

– Han uppfattas ju som mer modern och vi ville gärna tro på honom för ett år sedan eftersom han pratade om rättigheter och lagändringar till det bättre. Men faktum är att inget har hänt under hans styre. Han sammanställer bara redan befintliga lagar och tillför inget nytt. Under hans tid har tvärtom avrättningarna kommit upp i samma nivåer som de var i början på 1980-talet. Bland de avrättade finns fler minderåriga än tidigare.

Transport har sedan länge ett stort engagemang för mänskliga rättigheter i Iran och har bland annat jobbat för att få ut fackligt aktiva ur fängelse.

I höstas bestämde sig facket för att skruva upp det aktiva arbetet för förbättring i Iran ytterligare ett snäpp genom att bjuda in FN:s rapportör. Ett ökat fokus på den fackliga situationen är en viktig ingrediens i arbetet för ett mänskligare Iran, anser facket som med sin inbjudan ställer sin expertis till förfogande. Och Ahmed Shaheed nappade.

– Det här är första gången jag blir inbjuden av ett fackförbund och det gör mig mycket glad, säger han. Det här ger mig möjlighet att se Iran från ett nytt perspektiv. Facket har ett annat nätverk och därmed annan inblick än jag.

Transport vill gärna att du i dina rapporter ägnar ett särskilt kapitel åt den fackliga situationen. Vad tror du om det?

– Det är ett bra förslag, men jag kan inte lova något. Jag brukar inte ge vissa ämnen ett fast utrymme eftersom det som ska tas upp varierar med vad som händer i landet. Men jag vill gärna fokusera mer på fackliga rättigheter. Det behövs.

Ahmed Shaheed poängterar vikten av att nätverka internationellt så mycket som möjligt. Transport må vara ett förhållandevis litet förbund, säger han, men med många kontakter. Ju fler, desto bättre.

– Små krusningar blir till slut stora vågor, säger han.

Nu väntar ett par dagars hektiskt schema fyllt av möten med facket och andra organisationer. Ett möte med utrikesminister Margot Wallström är inbokat, liksom paneldebatter, presskonferenser och intervjuer. Så mycket uppmärksamhet som möjligt på Iran är en bra strategi, säger Ahmed Shaheed.

– Bland annat för att regimen blir som mest obekväm när det egna folket ser hur den bryter mot lagar. Internationell uppmärksamhet har åstadkommit förändringar förut och kan göra det igen. För varje gång som fängslade iraniers namn nämns i internationella sammanhang ökar även stödet för dem och deras känsla av trygghet och säkerhet.

Ett par dagar i Sverige, och sen? Hur går du vidare med Transport?

– Jag kommer att ha fortsatt kontakt för att se vilken information jag kan få från facket och vilken information jag kan ge dem. Vi ska se vilka kontakter vi tillsammans har för att stötta iranierna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.