Illustration avtalsrörelsen miljöarbetare
Avtalsrörelsen

Fokus på arbetsmiljön

Miljöarbetare. Otrygga jobb med upphandlad sophämtning. Tuff arbetsmiljö i en tung bransch. Men i årets avtalsrörelse (som skjuts upp till hösten, på grund av coronaviruset) har mullret från Stockholms sopgubbar tystnat.

Utan att gå in på kraven: Det blir mycket arbetsmiljö i avtalsförhandlingarna.

Joakim Guttman är Transports centrala ombudsman med ansvar för miljöarbetarna. Han driver förhandlingarna både med de privata arbetsgivarna och kommunernas Sobona. Det handlar om villkoren för dem som hämtar hushållssopor, jobbar på återvinning, suger slam med mera.

Men scenen är lite annorlunda i år:

I tidigare avtalsrörelser har Stockholms stolta och stridbara sopgubbar funnits med i bakgrunden. De stred för att få behålla sina löner och avtalets speciella premielönesystem, och tryckte på facket med sin unika sammanhållning och styrka.

Men sommaren 2017 utkämpade de sin sista strid. Efter upphandling skulle anbudsvinnaren sänka renhållarnas löner och samtidigt öka arbetsbördan. Då gick Stockholms sopgubbar hem. Detta fick företaget att stämma miljöarbetarna inför Arbetsdomstolen och hävda att de strejkade vilt. AD gav arbetsgivarna rätt.

Det speciella lönesystemet finns kvar i en bilaga till det centrala avtalet, men den används just ingenstans i landet.

Är upphandlingarna ett problem i miljöbranschen?

– De är ett jävla ofog! utbrister Joakim Guttman.

– Det är omoraliskt att yrkesmänniskor ska behöva söka om sina egna jobb vart tredje eller femte år. Det är vår skyldighet att påverka och göra något åt det. Jag tycker att det vore klädsamt att få in i kollektivavtalet att den som vinner en upphandling inte ska få använda provanställning för kvalificerade yrkespersoner.

”Sparsmakad med kommentarer”

Arbetsgivarnas parter har dock inte visat något intresse för att diskutera upphandlingar i årets avtalsrörelse. Inte så mycket annat heller när Transportarbetaren frågar:

– Jag är sparsmakad med kommentarer före och under förhandlingarna. Men jag kan säga att vår målsättning är hållbara och konkurrenskraftiga avtal som gynnar både företagen och arbetstagarna, säger Annika Nordin, förhandlingschef på Biltrafikens arbetsgivareförbund.

Motparten på den offentliga sidan heter Sobona. Där har organisationen fullt upp med att slå ihop avtal och verksamhet som tidigare sköttes av två olika organisationer.

– Upphandlingar är ingen avtalsfråga, det är en ägarfråga, säger förhandlingschefen John Nilsson och fortsätter:

– Planen är att slå ihop tre avtal till ett. Vår linje är att det nya avtalet ska börja gälla vid årsskiftet och att det endast innehåller en uppräkning av lönerna enligt märket. Inga andra frågor, utöver vårt ständiga krav på ökade möjligheter till lokala lösningar.

”Mycket fokus på arbetsmiljö”

Transports Joakim Guttman konstaterar att avtalstiden och pengarna förmodligen kommer att vara klara när förhandlingarna i miljösektorn ska slutföras. Industrin gör upp först och LO:s utgångspunkt är att det avtalet ska bli ”märket” för de övriga.

– Det blir mycket fokus på arbetsmiljö för oss, säger han. Vi vill stärka en del texter i avtalet och se över indelningen i lönegrupper och yrkesgrupper.

Joakim Guttman, kommer du att sakna Stockholms sopgubbar?

– Klart att jag kommer att sakna dem. Det var ett bra gäng som ville mycket. De tog fajten. Stockholms sopgubbar är inte borta, men den grupp som fanns då finns inte nu.

Och du Annika Nordin, förhandlingschef på Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA)?

– Nej, de har varit en intern fråga för Transport. Och Transport är i sig ett stridbart fackförbund.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.