Fokus på lastbilar i valet
Åkeribranschen är het inför valet på söndag. Debatten handlar om hur illojal konkurrens ska stoppas. Andra Transportfrågor har inte synts till i utfrågningar och utspel
I måndags kväll drog en debatt om kollektivavtal och offentliga upphandlingar en publik på över hundra personer. Transports Stockholmsavdelning arrangerade – och bland åhörarna fanns både fackliga, branschfolk och politiker.
Frågan är stor för transportare som kör taxi, jobbar med bevakning eller renhållning: Ska kommuner och landsting kräva kollektivavtal och/eller schysta villkor för dem som gör jobbet när verksamheter går ut på anbud?
Debatten i ABF-huset i Stockholm gav besked om att Moderaterna och Kristdemokraterna inte är inne på den linjen.
Men i valrörelsen, som den speglas i tv, tidningar och på sociala medier, är det en annan Transportfråga som fått störst fokus. Där ligger fokus på lönedumpning och illojal konkurrens i åkeribranschen.
– Löfven och Sjöstedt lyfte frågan inför EU-valet, kommenterar Transports förbundssekreterare Markus Pettersson, nöjd med att både Socialdemokraternas och Vänsterpartiets ledare såg till att situationen på vägarna blev en valfråga i våras.
Åkeridebatten inför söndagens riksdagsval handlar mest om en kilometerskatt, eller slitageavgift som den också kallas, helt enkelt en ny skatt för all tung trafik på de svenska vägarna. De rödgröna partierna är för den.
Statsministerkandidaten Stefan Löfven möttes av kritik på Twitter när han beskrev sin linje i SVT:s utfrågning. Och därefter har forskaren Henrik Sternberg fört fram att en kilometerskatt kan påverka den svenska åkerinäringen i både positivt och negativt.
– Transports frågor om villkoren på arbetsmarknaden har aldrig varit så mycket i fokus som under årets två valrörelser, säger Markus Pettersson. Vi har tillsammans med LO fått med oss Socialdemokraterna i och med partiets tiopunktsprogram med ordningsregler för arbetsmarknaden.
Ändå tycker han att villkoren vid upphandling borde ha blivit en större fråga.
– Socialdemokraternas utspel om taxibranschen och upphandlingar i förra veckan fick tyvärr ingen större spin off.
Markus Pettersson saknar dessutom bemanningsfrågan helt i valdebatten.
– När jag kommer ut på terminaler och lager är bemanningsföretag och inhyrning den absolut största frågan bland våra medlemmar, säger han. Även om vi i facken delvis har skapat trösklar för att ersätta anställda med inhyrda så borde debatten handla om lagstiftning som stärker återanställningsrätt eller begränsar andelen inhyrda på en arbetsplats.