”Fokus ska vara på det personliga bemötandet”

Ägaren till åkeriet MDB Transport, Bosse Hjert, avböjer att kommentera beslutet att ersätta sina fast anställda chaufförer med inhyrda förare från ett bemanningsbolag.

– Jag vill inte säga något i dagsläget, förklarar Bosse Hjert.

Han kommer däremot överväga att ställa upp i en intervju i Transportarbetaren längre fram, för att svara på frågor om situationen för åkerier som kör sjuk- och specialtransporter.

I går kallades de uppsagda förarna till ett möte på arbetsplatsen med fackförbundet Transport. Chaufförerna beskrev hur beställningscentraler och åkare pressas till allt lägre anbud – av transportköparen Stockholms läns landsting. Och hur åkarna i sin tur pressar de anställda förarna, som skjutsar sjuka, dementa och utvecklingsstörda passagerare med särskilda behov av omsorg.

Bosse Hjert vill inte kommentera när de färdigförhandlade uppsägningarna träder i kraft. Enligt uppgifter till Transport kommer MDB Transport att behålla sina fordon, men anlita bemanningsföretaget MS Facility & Bemanning för körningarna.

MDB Transport kör för beställningscentralen Sirius, som på sin hemsida skriver: ”Vi har flyttat fokus från hårdvaran – bilarna, tekniken, logistiken – till det personliga bemötandet… Här kan alla göra ett bra jobb. Det gör oss beredda på nya utmaningar. Det är roligt att gå till jobbet och känna sig behövd och värdefull. Hos oss finns förutsättningarna.”

Vidare skriver bolaget: ”Vi behandlar inte våra kunder utifrån en mall. Det skulle aldrig gå. Det handlar om att lyssna och förstå varje persons behov.”

Transportarbetaren har under dagen sökt Sirius koncernchef Nina Andersson för att fråga om utfästelserna på hemsidan går att hålla, även om fast anställda chaufförer byts ut mot inhyrda förare. Hon har dock inte gått att nå.

En åkare uppger att Sirius ändå hör till de bättre i branschen och kräver att trafikbolagen de anlitar ska betala månadslön till sina chaufförer. I övrigt har prestationslön blivit allt vanligare inom de samhällsbetalda resorna, med procentersättning på inkört belopp. Något som förarna och Transport länge kritiserat – med motiveringen att gamla, sjuka och skolbarn inte ska skjutsas på stressande ackord.

I Stockholms läns landsting ansvarar hälso- och sjukvårdsnämnden för upphandlingarna av sjuk- och specialtransporter. Filippa Reinfeldt (M) är nämndens ordförande och Dag Larsson (S), andre vice ordförande. Han berättar att nämndens borgerliga majoritet, så sent som i tisdags beslöt att förlänga Sirius och andra sjuktransportörers avtal i ytterligare två år. Något som Socialdemokraterna röstade mot.

– Vi ville backa bandet och göra om upphandlingarna eftersom vi bland annat fått veta att sjuka som ska köras med liggande transporter kan få vänta i både två och åtta timmar.

Efter Transportarbetarens artikel har Socialdemokraterna varit i kontakt med Sirius, uppger Dag Larsson. Han säger:

– Sirius ansvariga var minst lika överraskade som vi över uppgifterna om inhyrd personal. Vi har inte fått några signaler om bemanningspersonal förut utan mest om långa väntetider. Med inhyrd personal blir det svårt att ge rätt service till sjuka personer.

– Vi har krävt att det ska ställas krav på kollektivavtal vid alla upphandlingar och att de som får uppdragen ska få ordning på sina underentreprenörer, så att de anställda får schysta arbetsvillkor.

De uppsagda förarna anser att åkerierna pressas till olönsamma avtal av landstinget, vilket drabbar både åkeribolag och chaufförer?

– Vi hade den frågan uppe vid senaste mötet i hälso- och sjukvårdsnämnden. Det var därför vi ville göra om upphandlingarna och se över villkoren för både sjuka anställda och entreprenörer, säger Dag Larsson.

Kan landstinget ställa krav på enbart anställd personal?

– Det kan jag tänka mig. Jag blir bekymrad när jag hör att bolag nu tar in bemanningsbolag, menar Dag Larsson.

Både chaufförer och åkeriägare hävdar i samtal med Transportarbetaren att priset är det enda som styr vid upphandlingarna. Att kvalitet och omsorg om resenärer alltid kommer i andra hand.

– Vi vill börja om från början och ställa andra krav. Det är inte det billigaste priset som ska avgöra, hävdar Dag Larsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.