Orförandeord. Almedalen … är det ett jippo för samhällseliten och klubben för inbördes beundran – eller ett uttryck för den fantastiska demokrati vi lever i?
Jag skulle vilja säga att Almedalsveckan är precis vad man gör den till. Transport åker dit för att lyfta ett antal frågor som berör våra medlemmar. Under dessa dagar är det ju fullt möjligt att stoppa en minister på gatan för att ställa en fråga, eller sticka in huvudet på ett seminarium för att provocera någon som inte tycker som vi.
Vi har ett fullt schema med seminarier vi ska gå på om åkeri, hamn, arbetsmiljö och mycket, mycket annat. Vi har möten med politiker och intervjuer vi ska genomföra. Liksom förra året kommer vi att göra reportage med intressanta personer för att att föra Almedalsveckan närmare medlemmarna. Håll koll på Transports Facebooksida.
Vi kommer också att arrangera ett par egna seminarier:
Skapar Amazon djungelns lag på arbetsmarknaden?
(Måndagen den 1 juli kl 14.45-15.45.)
Vittnesmål från andra länder berättar hur Amazons anställda betraktas som maskiner vars rörelser registreras, klockas och analyseras i detalj. Hur de har vuxenblöjor då de nekas tid att gå på toaletten, och hur tidsjakten pressar logistikkedjan till bristningsgränsen.
Vi har all anledning att tro att Amazon inom kort kommer att slå ned sina pålar i den svenska myllan. Därför har vi all anledning att oroa oss för vad det kommer att föra med sig in på svensk arbetsmarknad, när det gäller synen på arbetstagare och deras villkor inom bland annat terminal, lager och åkeri.
Amazons ambition är att finnas i hela konsumtionsflödet, ”from A to Z”. Men här i Sverige har vi även Å, Ä, och Ö och det hoppas vi att de ska få förhålla sig till. För att det ska ske behöver vi diskutera just detta: Hur kan vi i Sverige förbereda oss för Amazon?
Ett halvår för att bli Youtuber, 80 timmar för att bli ordningsvakt – är det rimligt?
(Tisdagen den 2 juli kl 11.00-12.00.)
Bevakningspersonal förväntas i dag också agera poliser, brandmän, sjuksköterskor, socialsekreterare, psykologer och föräldrar, utöver sitt yrke. Detta med endast 80 timmars utbildning i ryggen.
Vi ser hur efterfrågan på bevakningspersonal ökar och Transport har också sagt att det är befogat att diskutera hur de kan bidra ytterligare till tryggheten, när polisens resurser inte räcker. Men då måste diskussionen om vilka förutsättningar de ges att göra sitt jobb gå hand i hand med detta.
Högre lön är självklart viktigt och sänder en tydlig signal. En avgörande förutsättning är också utbildningen, och vi ställer oss frågan om det är rimligt att en person förväntas hantera både hotfulla och mänskligt svåra situationer efter bara 80 timmar, vilket är vad som krävs för att bli ordningsvakt i dag. Vi tror inte det och vi vill diskutera hur vi stärker bevakningspersonalens kompetens. De måste bli både bättre rustade att värna om tryggheten i samhället och känna sig mer trygga när de utför sitt arbete.
Ni kan följa seminarierna på vår hemsida live eller i efterhand. Häng med oss! Vi är där för att lyfta våra gemensamma frågor.
Jag vill också passa på att önska alla en skön sommar.