Vägtransportfokus 2021

Samling på Elmia i dagarna två

Åkeri. Vi har följt digitala Vägtransportfokus på Elmia i Jönköping – branschens viktigaste aktörer har under två dagar bytt erfarenheter och och diskuterat framtid. Transport har medverkat på flera seminarier.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) inleddde på tisdagen och talade om vad han ser som viktigast under dagarna:

– Det är framtiden, det jag även tidigare talat om på Elmia. Hur ser vi till att fler vill jobba inom transportsektorn? Hur ska vi hålla Sverige rullande?

I talet riktade han också ett stort tack till alla dem som arbetat för att hålla Sverige rullande under coronapandemin – på vägarna, hamnarna, terminalerna. Och om hur det nu gick att se ett slut på pandemin.

Infrastrukturministern lyfte forskaren Henrik Sternbergs cabotagestudie, som Transportarbetaren skrivit om. Första punkt på programmet var just Sternbergs redogörelse för effekterna av EU:s reglering av godstransporterna.

Tomas Eneroth avslutade med att tala om en ljusnande framtid, att utvecklingen vänt och betonade att han vill peka på möjligheterna. Med exempelvis elektrifiering, men också med reglering som leder till förutsättningar för sund konkurrens. Och så beklagade ministern att han – och alla andra – inte kunde vara på plats och mötas i Jönköping.

Effektivare transporter och hållbarhet

Med mer last i varje fordon kan kostnaden för transporterna sänkas, samtidigt som koldioxidutsläppen kan minskas med upp till 20 procent. Hur ska det gå till, och hur tunga och långa lastbilar är egentligen möjliga? Det diskuterades av panelen i Nuvarande status och framtida utvecklingsmöjligheter för HCT-transporter i Sverige.

Lars Mikaelsson
Lars Mikaelsson. Foto: Jan Lindkvist

Transports vice ordförande, Lars Mikaelsson, var en av paneldeltagarna och han tog upp den utveckling som redan skett på området:

– Jag har ju varit med om effektivisering redan när jag själv körde, och senare sett utvecklingen med allt tyngre last.

För högeffektiva transporter (high capacity transport, HCT) är det tal om last på 74 ton i varje fordon.

– Jag är nog mer bekymrad över längden på ekipagen, 34,5 meter, sa Mikaelsson.

Men sverigedemokraten Thomas Morell lät inte alls bekymrad:

– Det är positivt med längre och tyngre fordon.

Logistikforskaren Henrik Sternberg lyfte miljöaspekten, och använde ett exempel som han tidigare tagit upp  i Transportarbetaren. Dåligt betalda chaufförer är en usel affär för miljön.

Orsaken till den negativa miljöpåverkan är, enligt Sternberg, bland annat att Sverige tillåter längre och tyngre fordon. Men också att låga löner ger låga fraktpriser.

Henrik Sternberg talade om matjätten, som inte använder sig av utländska billiga transportörer som utnyttjar cabotagesystemet. Om de gjorde det skulle företaget på sikt kunna minska transportkostnaden med 25 procent. Men då skulle utsläppen av koldioxid samtidigt öka med 29 procent.

Delat land

Hur ska vi få bra vägar i hela landet? Och hur stoppar vi fortsatt förfall? Det var frågor som diskuterades under programpunkten Det delade väglandet – effekter av underfinansierat vägunderhåll.

Med i panelen var bland andra Transports Tommy Wreeth och Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen. Hon inledde som talare, och pekade på långsiktiga befarade konsekvenser av att vägunderhållet får för lite pengar.

Bransch- och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen har i en rapport visat på en mycket dyster bild: En tredjedel av landets motorleder från 1990-talet är i dåligt skick. Vägarna på landsbygden förfaller. Fram till 2025 kommer 425 mil väg få sänkt hastighetsgräns på grund av dåligt underhåll.

Underhållsskulden på de statliga vägarna beräknas stiga till 42 miljarder kronor fram till år 2030 om inte ytterligare medel tillförs.

Inom kort ska regeringens infrastrukturproposition behandlas i riksdagen. Frågan är om det kommer att räcka. I diskussionen deltog förutom Tommy Wreeth och Tina Thorsell också Thomas Morell (SD) och Anders Åkesson (C).

Så ska skrivarna anpassas

Mobilitetspakets regler ställer nya krav på färdskrivare. På ett av de sista seminarierna för dagen var det genomgång av hur tekniken ska anpassas för att klara kraven.

Hur påverkar mobilitetspaketet kör- och vilotiderna samt färdskrivarlagstiftningen? var titeln på programpunkten.

Talade gjorde Andreas Renmar från teknikföretaget Stoneridge Nordic AB. Intentionen var att titta lite närmare på hur det ser ut i dag och hur det kommer att bli under den närmaste femårsperioden när det gäller kör och vilotider. Allt inom ramen för mobilitetspaketet:

  • Nya funktioner
  • Nya regler
  • Vad gäller mig och mitt åkeri?
  • Vad gäller förarna?
  • Hur kommer myndigheterna arbeta med detta?
  • Nya krav

– Min första upplevelse av att möta branschen och prata färdskrivare var just här på Elmia, 2010, sa Andreas Renmar.

Då blev han utskälld av en åkare. Sedan dess har utvecklingen gått framåt och skrivarna har blivit betydligt bättre. År 2019 introducerades den så kallade smarta färdskrivaren, som skulle göra det enklare att komma åt fusk.

– Minst åtta större lagstiftningar påverkas av mobilitetspaketet, sa Andreas Renmar, och visade en jättelik grafisk illustration.

Från och med nästa år kommer det vara lag på att färdskrivaren ska registrera byte av land.

– Något jag tycker är bra är att färdskrivaren går att koppla ihop med annan teknik, genom blåtandsfunktionen. Den nya skrivaren kommer även att byta kort. Lyckligtvis kommer det ske successivt.

Något många har frågat efter är att färdskrivaren ska kunna uppdateras. Och så kommer det bli. Exakt hur det ska se ut, och om det gäller anpassning till lagstiftning, är dock inte klart.

Kommer inte undan

En del av förändringarna som gäller chaufförerna har redan trätt i kraft, bland annat rätt till förlängd dygnsvila vid internationella körningar. En annan är kravet på registrering av gods i färdskrivaren, liksom semester, sjukskrivning och ledighet för chauffören.

– Chauffören måste också ha med sig 56 dagars information, i stället för som tidigare 28 dagar. Varför inte installera appen?

De nya reglerna ska stärka polisen i kontrollarbetet, så att det bland annat ska bli  enklare att stoppa ekipage och göra en kontroll direkt vid vägen. Polisen ska också framöver kunna bryta plomber, till exempel för att kontrollera en växellåda, och återplombera och inte som tidigare behöva skicka fordonet till verkstad för återinstallering. Nu ska polisen få en egen typ av plomber för att kunna återplombera.

En av de punkter som diskuterats mest inom EU är att lätta lastbilar slipper undan. Det kommer de inte göra om ett par år.

– Min erfarenhet är att datumen är strikta. Om en färdskrivartillverkare inte är klar med produkten i tid godkänns den inte. Men vi är det, sa Stoneridges Andreas Renmar.

– Jag hade önskat att det fanns ett ännu mer strömlinjeformat gränssnitt. Personligen, om jag vore chaufför, hade jag bara önskat ett enda märke. I dag är vi tre internationella tillverkare.

Andreas Renmar upplever att gapet mellan generationerna har minskat kraftigt det senaste årtiondet. Intresset för att behålla gamla analoga system har försvunnit.  Manipulation av färdskrivare har minskat, men förekommer.

– Vill man fuska utvecklar man det, de ligger steget före. Men vi är nära hack i häl, sa Andreas Renmar.

Han framhöll möjligheten att fjärravläsa bilar, just för att de som gör rätt inte ska bli stoppade av polis i onödan.

– Hela kör- och vilotidslagstiftningen syftar till är att det ska vara lika villkor. Det vi kan göra från Sverige är att försöka påverka.

Stoneridge släpper redan i sommar en ny, uppdaterad modell av färdskrivare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

Transportarbetarens logga

80 jobb riskerar att förloras när Alviks trafik säger upp avtal

Arbetslöshet. Det Luleåbaserade transportföretaget Alviks trafik har sagt upp kontakten med Schenker, DSV och Tempcon Norrland. Nu riskerar 80 chaufförer att bli av med jobbet.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.