Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.
Close
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.
Close
Månadens medlem

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Danijels tidigaste pass börjar 05.15, med det senaste kan han gå av först vid midnatt. Ibland på Arlanda andra gånger i andra städer i Europa. Han räknar upp London, Barcelona, Las Palmas, Umeå, när vi ses mellan flygningarna på ett kafé i Arlandas Sky City. En uniformsklädd flygvärd hastar förbi med rullväska.

– Vi ses i morgon mot Malaga, ropar Danijel och får en vinkning och ett brett leende till svar.
Kollegorna är underbara. Man blir ett tajt gäng, skojar och hjälper varandra när man jobbar så tätt ihop i luften, berättar han.

Bytte bana

Kollegorna lyser upp flygvärden Danijel Kovacic arbetsdagar. ”Vi är glada, sociala och utåtriktade, även om vi fått stiga upp 03.00. Annars skulle det vara svårt att ha det här jobbet.” Foto: Justina Öster
Kollegorna lyser upp flygvärden Danijel Kovacic arbetsdagar. ”Vi är glada, sociala och utåtriktade, även om vi fått stiga upp 03.00. Annars skulle det vara svårt att ha det här jobbet.” Foto: Justina Öster

Flygintresserad har Danijel alltid varit. Därför bytte han bana från vård till flyg 2018. Han hoppade in som vårdanställd när flygandet störtdök under pandemin, under permittering och varsel inom flygbranschen. Men nu blir han flyget trogen och jobbar på för högre löner, liksom bättre schemaläggning och balans mellan tidiga och sena pass. Mellan arbete och fritid.

Vården gav för många tunga upplevelser av sjukdom och död att bära med sig hem. Samtidigt har villkoren stramats åt inom flyget. Förr var det högsäsong under semestertid, jul och nyår. Nu gör bristen på personal arbetet mer ”maxat”.

– Det leder till att man ofta är väldigt trött och det kan på sikt påverka säkerheten uppe i luften, som alltid är prio ett. Den låga grundlönen på cirka 21 500 kronor måste höjas. Nu tvingas folk sluta eller gå över till charter, som har färre starter och landningar. De älskar jobbet, men de har inte råd att stanna kvar.

Personalbrist

Före coronan var det ont om jobb. Nu skriker flygbranschen efter personal, berättar Danijel. Han stödjer armbågarna på kafébordet och tatueringarna på hans föräldrar, pappa Rade och mamma Nada, avtecknar sig på armarna.

– Jag ville ha något som jag inte ångrar sen. Det är en sorts hyllning till mina föräldrar som flydde från före detta Jugoslavien under kriget. Visa vad de betytt för mig.

Pappan jobbade som målare. Mamman var guldsmed, men tog arbete på bland annat varuhus och som tunnelbaneförare. Danijel är född i Sverige. Han jobbar fem dagar i sträck och har sedan ledigt i fyra. Första lediga dagen är han helt slut, orkar bara med lite tvätt och plock.

– Tröttheten som kommer av låg syresättning på hög höjd är svår att beskriva. Ungefär som bakfylla, man är inte riktigt närvarande.

Danijel Kovacic stryker med handen över tatueringen på vänsterarmen. En klocka. Vad betyder den?

– Det är hemligt, säger han och ler.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Transport får många frågor om kabinavtalet

Flyg. Den 1 februari tog Transport över avtalet för flygets kabinpersonal från Unionen. Nu är arbetet med ett nytt kollektivavtal i full gång.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så blir taxitelefonisternas fackbyte till Unionen

Taxiväxel. Som en del i gränsdragningsuppgörelsen mellan Transport och Unionen går taxitelefonisterna över till Unionen.

Jimmy Liljensöe trivs med att köra timmerbil och möta ut­maningarna – ensam i skogen. Foto: Justina Öster

Jimmy kör timmerbil och mekar i egen verkstad

Åkeri. Köra timmerbil två, tre dagar i veckan och meka i bilverkstan han driver med sin bästa vän övrig tid – en perfekt kombo, tycker Jimmy Liljensöe.

Månadens medlem
2024 var ett bra år för Jimmy Liljensöe. Han vann flera priser i dragracing och verkstan rullade på långt över förväntan.

Jimmy kör timmerbil och mekar i egen verkstad

Åkeri. Köra timmerbil två, tre dagar i veckan och meka i bilverkstan han driver med sin bästa vän övrig tid – en perfekt kombo, tycker Jimmy Liljensöe.

Hallå där!

Ingvar Nilsson

…91 år, som jobbar som cykelburet tidningsbud och delar ut Varbergs Tidning.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

ArbetsLIV
Skallig man med vit t-shirt lyfter tyngder på ett gym.

Alexander krossade knäna under en truck

Åkeri. Svetten bryter fram på lastbilsföraren Alexander Eriksson i gymsalen. I juni krossade han bägge knäna under en truck som kom i rullning på flaket. – Varje gång jag är här ångrar jag att jag försökte stoppa den där jävla trucken!

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.