Folksam anlitar taxibolag utan kollektivavtal

Trots att LO och deras medlemsförbund sitter med i Folksams beslutande organ, har Folksam tjänsteavtal med taxifirmor som saknar kollektivavtal. Men Folksams upphandlingschef uppger att man inte kunnat påverka saken.

Personer i taxibranschen har reagerat på att Folksam har tjänsteavtal med taxibolag som saknar kollektivavtal. Trots att LO:s medlemmar, som försäkringstagare i Folksam, är delägare i det ömsesidiga försäkringsbolaget. LO och deras medlemsförbund sitter dessutom med i beslutande organ hos Folksam.

Jan Brodin, Folksams upphandlingschef, understryker att man inte tecknat något avtal direkt med avtalslösa bolag.

– Det är ett gammalt ramavtal som rullat på sedan många år, som ursprungligen ingicks med Taxi kurir Stockholm. Men eftersom vi måste ha en rikstäckande samarbetspartner, och moderbolaget Taxi kurir AB är det bolag i Sverige som ligger närmast att vara rikstäckande, har vi även fått avtal med dem, säger Jan Brodin.

Moderbolaget saknar kollektivavtal, och har på senare tid varit synnerligen aktuellt i Transportarbetaren. Två fackligt aktiva chaufförer har bestraffats, den ene med sparken och den andre med en veckas oavlönat arbete i växeln. Därför att de sagt nej till körningar, enligt bolaget – därför att de försökt få igång facklig verksamhet, enligt dem själva.

Numera ingår dessutom både Taxi kurir och Taxi 020 i Fågelviksgruppen.

– Genom det så har delar av vårt avtal med Taxi kurir lagts över på Taxi 020, säger Jan Brodin.

Och Taxi 020 har inte heller kollektivavtal.

– Men vi har inte påverkat det, och vi har inte tecknat något tjänsteavtal direkt med Taxi 020, säger Jan Brodin.

Så vad tycker du personligen om att Folksams personal nyttjar taxitjänster från bolag utan kollektivavtal?

– Det är ju inte bra, egentligen. Tidigare har ju i alla fall Taxi kurir haft en ambition att alla bolag som tecknar avtal med dem ska ha kollektivavtal, och det var något vi uppmuntrade. Men när deras förre vd avgick så märkte vi att frågan tappade prioritet hos dem.

Saied Tagavi är taxichaufför och fackligt engagerad i taxi- och bussektionen i Transport avdelning 5, Stockholm. Han tycker inte att Jan Brodins förklaring håller.

– Folksam har inte varit tillräckligt noggranna och konkreta när de väljer vilka de skriver avtal med. De använder LO-medlemmarnas pengar för att anlita företag som inte har kollektivavtal, och som behandlar sina anställda som slavar. Vad tror de på Folksam ska hända, när det här blir känt bland LO:s medlemmar? säger Saied Tagavi.

Han tycker att Transport borde skriva till samtliga LO-förbund och fråga hur deras medlemmar ställer sig till saken.

– Kanske kunde man ha en omröstning för att se om medlemmarna tycker att Folksam borde säga upp det här avtalet? Det tycker åtminstone jag. Det handlar om samhällsansvar. Vi inom LO måste städa framför egen dörr, innan vi kan begära att andra ska städa framför sina, säger Saied Tagavi.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.