Folksam anlitar taxibolag utan kollektivavtal
Trots att LO och deras medlemsförbund sitter med i Folksams beslutande organ, har Folksam tjänsteavtal med taxifirmor som saknar kollektivavtal. Men Folksams upphandlingschef uppger att man inte kunnat påverka saken.
Personer i taxibranschen har reagerat på att Folksam har tjänsteavtal med taxibolag som saknar kollektivavtal. Trots att LO:s medlemmar, som försäkringstagare i Folksam, är delägare i det ömsesidiga försäkringsbolaget. LO och deras medlemsförbund sitter dessutom med i beslutande organ hos Folksam.
Jan Brodin, Folksams upphandlingschef, understryker att man inte tecknat något avtal direkt med avtalslösa bolag.
– Det är ett gammalt ramavtal som rullat på sedan många år, som ursprungligen ingicks med Taxi kurir Stockholm. Men eftersom vi måste ha en rikstäckande samarbetspartner, och moderbolaget Taxi kurir AB är det bolag i Sverige som ligger närmast att vara rikstäckande, har vi även fått avtal med dem, säger Jan Brodin.
Moderbolaget saknar kollektivavtal, och har på senare tid varit synnerligen aktuellt i Transportarbetaren. Två fackligt aktiva chaufförer har bestraffats, den ene med sparken och den andre med en veckas oavlönat arbete i växeln. Därför att de sagt nej till körningar, enligt bolaget – därför att de försökt få igång facklig verksamhet, enligt dem själva.
Numera ingår dessutom både Taxi kurir och Taxi 020 i Fågelviksgruppen.
– Genom det så har delar av vårt avtal med Taxi kurir lagts över på Taxi 020, säger Jan Brodin.
Och Taxi 020 har inte heller kollektivavtal.
– Men vi har inte påverkat det, och vi har inte tecknat något tjänsteavtal direkt med Taxi 020, säger Jan Brodin.
Så vad tycker du personligen om att Folksams personal nyttjar taxitjänster från bolag utan kollektivavtal?
– Det är ju inte bra, egentligen. Tidigare har ju i alla fall Taxi kurir haft en ambition att alla bolag som tecknar avtal med dem ska ha kollektivavtal, och det var något vi uppmuntrade. Men när deras förre vd avgick så märkte vi att frågan tappade prioritet hos dem.
Saied Tagavi är taxichaufför och fackligt engagerad i taxi- och bussektionen i Transport avdelning 5, Stockholm. Han tycker inte att Jan Brodins förklaring håller.
– Folksam har inte varit tillräckligt noggranna och konkreta när de väljer vilka de skriver avtal med. De använder LO-medlemmarnas pengar för att anlita företag som inte har kollektivavtal, och som behandlar sina anställda som slavar. Vad tror de på Folksam ska hända, när det här blir känt bland LO:s medlemmar? säger Saied Tagavi.
Han tycker att Transport borde skriva till samtliga LO-förbund och fråga hur deras medlemmar ställer sig till saken.
– Kanske kunde man ha en omröstning för att se om medlemmarna tycker att Folksam borde säga upp det här avtalet? Det tycker åtminstone jag. Det handlar om samhällsansvar. Vi inom LO måste städa framför egen dörr, innan vi kan begära att andra ska städa framför sina, säger Saied Tagavi.