För fria mensskydd på alla fronter
Kongressen. Motionen om fria mensskydd till alla behövande i alla sammanhang fick starkt gehör. Kongressen sa ett tydligt ja, mot förbundsstyrelsens önskan att begränsa kostnadsfria skydd till arbetslivet.
Ombud från avdelningar från norr till syd, män och kvinnor, gick upp för att ge sitt stöd till motion A25 från Västeråsavdelningen: ”Gratis mensskydd för livmoderbärare”. Flera framhöll i talarstolen att det var en klockren jämställdhetsfråga. Och ombuden i plenum höll med: Transport bör verka för fria mensskydd i alla sammanhang.
I avdelning 19:s motion lyfts den mycket stora kostnad som menstruation för med sig under en livstid, en kostnad som den enskilda individen måste stå för till skillnad från exempelvis sjukvård. Enligt beräkningar lägger en kvinna nära 40 000 kronor under sitt liv på mensskydd, baserat på en uträkning gjord av SVT 2020 som visade att snittet varje månad är 80 kronor för den som menstruerar.
Transports förbundsstyrelse håller i sitt svar med om att kostnaden för mensskydd är ojämlik och orättvis. Något som drabbar halva befolkningen, kan orsaka smärta och ligga till grund för sjukskrivningar – förutom kostnaden – är helt klart en fråga som det är rimligt att förhandla med arbetsgivaren om, heter det i svaret från styrelsen. Det är alltså rimligt att verka för att mensskydd finns lättillgängligt och gratis – på medlemmars arbetsplatser.
Men sedan ansåg förbundsstyrelsen att det räckte. Det är inte lämpligt att verka för att mensskydd blir gratis för alla, överallt. Det tyckte dock en klar majoriteten av ombuden på kongressen.
Transportarbetaren tog ett snack med Kimberley Westermark efter att hon fått igenom sin motion.
– Den är från hjärtat och enbart från mig. Vi satt på motionskvällen och jag berättade att jag kommit på en grej och alla sa kör! Jag skrev ihop den och kände att nu får jag stöttning från avdelningen, säger hon.
– Det är ju en självklarhet för mig. Vi jobbar ju för att tänderna ska bli en del av kroppen. Mens är en del av kroppen också. För mig handlar det om ekonomisk demokrati för båda könen.
Och Transports kongress höll helt med!