”För lite betalt för reklamutdelning”
180 kronor för att dela ut reklam till 300 hushåll. Är det rimligt? Mamman till den 16-åriga reklamutdelaren har reagerat och anser att dottern jobbar gratis. Svensk direktreklam tycker att betalningen är generös.
Den 16-åriga tjejen, som vi kan kalla Emelie, har delat ut reklam utanför Umeå i 1,5 år. Ibland är det inte så mycket att sortera, men ibland är det 2 500 trycksaker som ska hanteras. Som mest har det vägt över 100 kilo, säger mamman. Det innebär att allt inte får plats i vagnen och Emelie måste gå flera vändor. Till detta kommer uppackning och avrapportering. Och vräker snön ner tar det ännu längre tid. Ändå är ersättningen alltid densamma.
– Företaget säger att hon springer för sakta och sorterar för långsamt. De tycker hon ska sortera lika fort som ett tidningstryckeri. Tänk själv, sortera 2 500 artiklar på en timme?
Ersättningen på 180 kronor per pass är på tok för låg och innebär
i praktiken gratisarbete, anser mamman.
– Betalning för fyra, fem timmar vore mer rimligt, säger hon.
Carina Scherdin, regionledare och tillfällig platschef i Umeå för Svensk direktreklam, säger att de har mätt hur mycket tid rundan bör ta. Inkluderar man uppackning, sortering, nedpackning i vagn och avrapportering, så hamnar hela arbetspasset på 2 timmar och 40 minuter.
– Och det får hon betalt för oavsett hur mycket trycksaker det är, säger Carina Scherdin. Den anställda får ett schablonbelopp för sorteringen på en timme och fem minuter. Har hon inget att sortera får hon ändå betalt. Vi tycker att vi uppfyller avtalet på alla punkter och har egentligen ingenting att tillägga.
Emelie gick med i facket i våras. Transports ombudsman Mikael
Danielsson i Umeå vill att hon ska göra en egen tidmätning av sin arbetsinsats. Efter det kan Emelie eventuellt begära en ny mätning från företaget och då justera ersättningen.
– Dessutom är hon behovsanställd, men vi anser att hon ska ha en
garanterad behovsanställning eftersom hon jobbar så mycket. Förra året blev det 51 helger, säger han.
Men någon garanterad behovsanställning är inte aktuell, enligt Carina Scherdin.
– För det måste man enligt avtalet vara 20 år eftersom det är att betrakta som en fast anställning, säger hon.
Själv har Emelie inte reagerat på den låga ersättningen. Men hon är ung och oerfaren och vet ju inte heller vad som borde vara rimligt, påpekar mamman som driver det hela. Det är också det som gör att ungdomar och nyanlända är extremt lätta att utnyttja, säger hon.
– Jag hade nog drivit den här saken även om min dotter inte fortsatt dela ut reklam. Det här är ju ett samhällsproblem.