Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg
Close
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop.
Close
Arbets-liv

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

(UPPDATERAD 2024-09-19)

Sensommar i Skånes-Fagerhult hos familjen Petersson: Det röda huset på en höjd, hunden Hugo som hoppar välkomnande i hundgården, en husvagn för utflykter på gårdsplanen. Bakom en nyanlagd uteplats finns en körslinga i skogen. Livet ter sig både idylliskt och kul så här i sommarlovstider.

Åttaårige Rasmus är denna vecka hos mamman, som bor i Kalmartrakten. Pojkrummet är fullt med arbetsfordon, modeller av långtradare och maskiner. ”Han vet vad han ska bli” enligt pappan, Per Petersson. Precis som han själv gjorde.

I hallen hänger ett jättelikt schema över deras tider. Hemmet är trevligt. Och väldigt välorganiserat.

– Det måste man vara, det finns ingen annan som kan ta ansvaret, säger Per.

Schema över livspusslet. Foto: Lilly Hallberg
Schema över livspusslet. Foto: Lilly Hallberg

Byta schema

Strax före jul förra året började problemen att få det så kallade livspusslet att gå ihop på allvar. Pers arbetsgivare, ett större åkeri, beslutade att han skulle byta schema. Det nya schemat innebär för Pers del tio timmars arbete, 05.30–16.30, och lediga torsdagar. Majoriteten av åkeriets chaufförer hade redan tidigare så långa dagspass.

– Jag tänker att det egentligen inte är personligt, jag har en bra relation med chefen på plats och har jobbat med både honom och hans pappa innan. Tidigare har de också alltid varit tillmötesgående, som när jag separerade från Rasmus mamma, säger Per Petersson.

– Det här var som en omvänd hand.

Per Petersson visste att det inte skulle fungera att jobba så långa pass. Sonen Rasmus bor heltid hos honom och går i skolan i Fagerhult, mamman i Kalmartrakten. Några nära anhöriga finns inte i närheten. Fadern är åldrig och bor liksom Pers båda syskon dessutom inte i trakten och mormor, Pers mor, är inte längre med.

Arbetsdagen startar innan sonens fritids öppnar.

– Jag har löst det på annat vis, tack vare en utomstående. En fantastisk person, en kvinna som kan komma vid 5 varje morgon och åker med till skolan. Men samtidigt, det är att vara beroende av en utomstående. Och det kostar…

I sonen Rasmus rum finns mängder av fordon, här på väg in i det fiktiva åkeriet (finns ett med samma namn i Stockholmstrakten, som okejat användning av namnet). Foto: Lilly Hallberg
I sonen Rasmus rum finns mängder av fordon, här på väg in i det fiktiva åkeriet (finns ett med samma namn i Stockholmstrakten, som okejat användning av namnet). Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingsmöte

– Jag försökte in i det sista behålla åttatimmars-tjänst, säger Per.

Han vände sig till facket och upplevde bra stöd från Halmstadsavdelningens ombudsman och skyddsombud: ”De försökte, men sa också innan förhandlingsmötet att jag inte skulle ha så stora förhoppningar”.

Åkeriet följde regelboken, var behjälpligt, och gick igenom ändringen av arbetstidsschemat i förhandlingen. Men var också stenhårda med att driva igenom de nya tiderna.

Attityden från arbetsgivaren: Ta jobbet eller säg upp dig.

– Tanken att de vill att man ska tröttna och säga upp sig ligger i bakhuvudet. Inte så att de gör det aktivt men känslan att de inte vill ha en kvar finns ibland.

Samtidigt vet Per Petersson sitt värde: Han har arbetet 30 år i branschen, kan hela området åkeriet kör på, vet att ledningen vet att han ställer upp och får saker lösta.

Sonen viktigast

Mycket har ändrats i åkeribranschen under åren, men Per känner igen inställningen när det handlar om att hämta från förskola eller vara hemma för vård av sjukt barn; ”kan inte kärringen ta det?” även om det aldrig sagts rakt ut.

– Så är det ju. Men är Rasmus sjuk stannar jag hemma och har han studiedag tar jag föräldraledigt eller semester. Det är att markera både för åkeriet och sonen.

– Annat är svårt att lösa. Säg att jag en dag sitter i Falkenberg och skolan ringer om att Rasmus blivit akut dålig. Det är inte bara att avbryta jobbet och gå och hämta honom.

Per med dvärgpinschern Hugo, som brukar vara med i hytten på jobb. Foto: Lilly Hallberg
Per med dvärgpinschern Hugo, som brukar vara med i hytten på jobb. Foto: Lilly Hallberg

Letar nytt jobb

Per fick erbjudande om att börja på sin nuvarande arbetsplats för sex år sedan och villkoren var mycket bra. Jobbet var roligt och det var inga problem med långa körningar när han levde ihop med Rasmus mamma. Han hade också bland annat möjlighet att ta hem den helt nya lastbilen han körde.

Men sådant är mindre viktigt i dag. I stället handlar det framför allt om arbetstider som går att förena med sonens schema, en arbetsdag mellan klockan 7 och 16. Det är också sådana jobb han söker och hoppas kunna få inom de närmaste åren. Dagtid och inom en radie av tio mil hemifrån.

Han talar trots allt med förståelse om arbetsgivarens situation. Transport är en tuff bransch med hård konkurrens.

– Jag mår inte bra av att säga nej, det är som en personlig kris. Det är inte roligt att känna att man förvandlas till en gnällröv när de hör av sig från jobbet, jag känner att jag sviker både åkeriet och mig själv.

Med nuvarande schema blir det omöjligt att kombinera föräldraskapet med yrket, enligt Per.

– Helt ärligt kan jag säga att jag älskar mitt jobb och egentligen trivs jättebra. Men jag älskar min son ännu mer, och nu tvingas jag söka annat jobb för att få pappalivet att gå ihop. Det kan inte vara meningen det ska behöva vara så år 2024!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    4 september, 2024

    Tyvärr så passar inte jobbet som lastbilschaufför med att vara ensamstående förälder.Det spelar liksom ingen roll att det finns regler och annat som gör att man har rätt att vara hemma eller börja och sluta vid en viss tid då det även är väldigt många yttre faktorer som man inte kan påverka.Min fru var hemmafru när vår dotter var liten när jag var egen åkare för det fungerar definitivt inte att vara en enbils-åkare och vara hemma med barnen när de är sjuka.Tyvärr så är det bästa att skaffa sig ett vanligt arbete om man har barn och vill vara delaktig när de är sjuka osv.Att vara chaufför passar bäst för de som är singlar utan barn eller som har vuxna barn, det är den krassa verkligheten då det inte är alla arbeten som går att förena med privatlivet på ett lätt och självklart sätt i vårt samhälle.Att köra lastbil, turistbuss eller andra typer av jobb som chaufför gör att man inte kan sluta när man vill bara för att ett barn blir sjukt eller stanna hemma på morgonen.Vem skall utföra dina arbetsuppgifter om du kl.12.00 behöver hämta ett sjukt barn på förskolan.Det finns liksom inte någon chaufför standby som kan ta över och om t.ex 10 chaufförer med småbarn stannar hemma på morgonen samma dag hos en arbetsgivare som har t.ex 20 chafförer då är ju 50% av arbetskraften borta och sådant kan ingen arbetsgivare lösa.Om 1 chaufför av 100 behöver vara hemma är ju lite lättare att lösa men det brukar ändå bli problem då väldigt mycket skall utföras just in time.

Lästips:

Både barn och barnbarn har fått åka med Erika Trell i lastbilshytten under årens lopp.

I början fick Erika mycket gliringar från äldre män

Mötet. Erika Trell har jobbat inom transportbranschen sedan 1987. Sedan dess har mycket förändrats, men Erikas passion för chaufförsyrket är fortfarande kvar.

Jan "Kirre" Kirkhaug. Bemanningsanställd lastbilsförare. Foto: Justina Öster

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Skallig man med vit t-shirt lyfter tyngder på ett gym.

Alexander krossade knäna under en truck

Åkeri. Svetten bryter fram på lastbilsföraren Alexander Eriksson i gymsalen. I juni krossade han bägge knäna under en truck som kom i rullning på flaket. – Varje gång jag är här ångrar jag att jag försökte stoppa den där jävla trucken!

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."