Förändringarnas tid – på gott och ont

Krönika. Som bekant lever vi i en ständig förändringsprocess. Det är både på gott och ont. Det ger utan tvekan vårt förbund vitalitet och dynamik.

Just nu står vi i begrepp att ändra systemet för medlemsavgiften. Denna förändring har bland annat tvingats fram av politiska beslut.
Den nuvarande regeringen införde redan när den tillträdde, hösten 2006, stora förändringar inom arbetsmarknadspolitiken. Speciellt a-kassan blev utsatt för en brutal omställning. Införande av finansieringsavgiften innebar att rättvisan i systemet försvann.

Teorin var att branscher med hög arbetslöshet skulle ha en högre finansieringsavgift och på så sätt hålla ner fackens lönekrav. Det visade sig snart att systemet blev djupt orättvist. De a-kassor som tillhör akademikerfacken fick en avgift på runt en hundralapp medan LO-fackens a-kassor landade flera hundralappar högre.

Samtidigt skärptes regleringarna, och kassorna blev föremål för övervakning av Inspektionen för arbetslöshetskassorna, IAF. Transports a-kassa drabbades såsom många andra kassor av rejält höjda avgifter. Detta resulterade i att förbundet förlorade strax över 11 000 medlemmar på relativt kort tid. Förutom att den fackliga kraften försvagades blev vår ekonomi hårt ansträngd och vi tvingades genomföra olika typer av besparingar.

Vi har nu påbörjat återhämtningen av medlemmar och har som ett av fyra LO-förbund kunnat rapportera ett ökat medlemsantal under 2012.

Transports a-kassa har alltså beslutat att inrätta ett nytt medlemssystem, som möjliggör en rad funktioner som det nuvarande inte medger. Detta system används redan av en rad andra a-kassor och anses vara både drift­säkert och lätt att arbeta med.

I samband med detta har även förbundet beslutat att byta ut vårt nuvarande datasystem mot ett modernt och standardiserat från Microsoft. Det arbetet är redan i full gång. Normalt sett brukar inte medlemmarna märka av när gamla datasystem byts ut eller uppgraderas. Men den här gången blir det annorlunda.

En av de första förändringarna blir att vi ändrar rutinerna för betalning av medlemsavgifterna. Tidigare betalade du som medlem in hela medlemsavgiften till förbundet via autogiro, inbetalningskort eller via arbetsgivaravdrag. Förbundet fördelade sedan medlemsavgiften till förbundet, a-kassan och avdelningarna.

Denna hantering upphör från och med mars. I stället kommer du att betala en avgift till a-kassan och en till förbundet. Tillsammans med a-kassan informerar förbundet dig på olika sätt om vad du som medlem behöver göra för att behålla ditt medlemskap i både förbundet och a-kassan.

Konkret innebär det att din förbundsavgift blir betald på vanligt vis, beroende på ditt eget val (autogiro, löneavdrag, e-faktura eller inbetalningskort), alltså precis som du har det i dag.

När det gäller avgiften till arbetslöshetskassan kommer denna att skickas med separat inbetalningskort med möjlighet för dig att framöver betala avgiften via autogiro. Fyll bara i autogiromedgivandet och skicka in det!

Om du inte redan betalar med autogiro så passa nu på att ordna så att bägge avgifterna betalas via det. Ett bekvämt och miljövänligt betalningsalternativ. Mer information hittar du på www.transport.se. Om det är några problem så tveka inte att ringa din lokalavdelning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Midsommarfirande Foto:Shutterstock

Så mycket tjänar du på att jobba i midsommar

Lön. Många är lediga i midsommarhelgen. Men vissa måste tyvärr jobba även då. Som plåster på såren ger det extra betalt. Mer för vissa, mindre för andra.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.