Förändringarnas tid – på gott och ont

Krönika. Som bekant lever vi i en ständig förändringsprocess. Det är både på gott och ont. Det ger utan tvekan vårt förbund vitalitet och dynamik.

Just nu står vi i begrepp att ändra systemet för medlemsavgiften. Denna förändring har bland annat tvingats fram av politiska beslut.
Den nuvarande regeringen införde redan när den tillträdde, hösten 2006, stora förändringar inom arbetsmarknadspolitiken. Speciellt a-kassan blev utsatt för en brutal omställning. Införande av finansieringsavgiften innebar att rättvisan i systemet försvann.

Teorin var att branscher med hög arbetslöshet skulle ha en högre finansieringsavgift och på så sätt hålla ner fackens lönekrav. Det visade sig snart att systemet blev djupt orättvist. De a-kassor som tillhör akademikerfacken fick en avgift på runt en hundralapp medan LO-fackens a-kassor landade flera hundralappar högre.

Samtidigt skärptes regleringarna, och kassorna blev föremål för övervakning av Inspektionen för arbetslöshetskassorna, IAF. Transports a-kassa drabbades såsom många andra kassor av rejält höjda avgifter. Detta resulterade i att förbundet förlorade strax över 11 000 medlemmar på relativt kort tid. Förutom att den fackliga kraften försvagades blev vår ekonomi hårt ansträngd och vi tvingades genomföra olika typer av besparingar.

Vi har nu påbörjat återhämtningen av medlemmar och har som ett av fyra LO-förbund kunnat rapportera ett ökat medlemsantal under 2012.

Transports a-kassa har alltså beslutat att inrätta ett nytt medlemssystem, som möjliggör en rad funktioner som det nuvarande inte medger. Detta system används redan av en rad andra a-kassor och anses vara både drift­säkert och lätt att arbeta med.

I samband med detta har även förbundet beslutat att byta ut vårt nuvarande datasystem mot ett modernt och standardiserat från Microsoft. Det arbetet är redan i full gång. Normalt sett brukar inte medlemmarna märka av när gamla datasystem byts ut eller uppgraderas. Men den här gången blir det annorlunda.

En av de första förändringarna blir att vi ändrar rutinerna för betalning av medlemsavgifterna. Tidigare betalade du som medlem in hela medlemsavgiften till förbundet via autogiro, inbetalningskort eller via arbetsgivaravdrag. Förbundet fördelade sedan medlemsavgiften till förbundet, a-kassan och avdelningarna.

Denna hantering upphör från och med mars. I stället kommer du att betala en avgift till a-kassan och en till förbundet. Tillsammans med a-kassan informerar förbundet dig på olika sätt om vad du som medlem behöver göra för att behålla ditt medlemskap i både förbundet och a-kassan.

Konkret innebär det att din förbundsavgift blir betald på vanligt vis, beroende på ditt eget val (autogiro, löneavdrag, e-faktura eller inbetalningskort), alltså precis som du har det i dag.

När det gäller avgiften till arbetslöshetskassan kommer denna att skickas med separat inbetalningskort med möjlighet för dig att framöver betala avgiften via autogiro. Fyll bara i autogiromedgivandet och skicka in det!

Om du inte redan betalar med autogiro så passa nu på att ordna så att bägge avgifterna betalas via det. Ett bekvämt och miljövänligt betalningsalternativ. Mer information hittar du på www.transport.se. Om det är några problem så tveka inte att ringa din lokalavdelning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Tysk natt

Davids krönika. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.