Förarbrist i nio av tio åkerier
Många åkerier ser en ökad efterfrågan och 90 procent har brist på förare. Samtidigt är lönsamheten fortfarande en utmaning. Det visar Sveriges Åkeriföretags åkeribarometer.
De senaste tre månaderna har 47 procent av de tillfrågade åkerierna sett en ökad efterfrågan på företagets tjänster. Och bolagen ser ljust på den närmaste framtiden. Det visar åkeribarometern för det andra kvartalet 2014.
– Nästan 20 procent svarar att deras försäljningspriser har ökat, vilket i sin tur gynnar seriöst företagande där trafiksäkerhet, att hålla hastigheten och att ta socialt ansvar prioriteras, säger Ulric Långberg, branschansvarig på Sveriges Åkeriföretag.
Samtidigt ser det betydligt dystrare ut på lite längre sikt. När det gäller lönsamheten i branschen är det bara två procent som anser att den är mycket god och sex procent som bedömer att den är god. Nästan hälften menar att lönsamheten är dålig eller mycket dålig.
Fler kvinnor och invandrare som budbilsförare
Personalefterfrågan är stor. Hela nio av tio företag uppger att de för närvarande har brist på förare. Ulric Långberg tror att förarbristen hos åkerierna kan bli en stor utmaning i takt med att konjunkturen vänder upp. Detta trots konkurrensen från utlandet.
– Men stora pensionsavgångar följer också möjligheten att rekrytera i helt nya grupper. Förhoppningsvis får fler upp ögonen för åkerinäringen och enligt några av våra största medlemsföretag kommer kvinnor och invandrare att ha goda förutsättningar att få arbete i branschen, inte minst inom det växande området budbilstransporter, säger Ulric Långberg.
Dystrare prognos från Manpower
En annan konjunkturprognos visar dock en mörkare bild av sysselsättningen i transportsektorn. Manpowers senaste sysselsättningsrapport pekar visserligen på en ökning för transportsektorn, jämfört med föregående kvartal. Men prognosen är betydligt dystrare jämfört med förra sommaren.
– Transportsektorn ser ut att gå några tuffa sommarmånader tillmötes, men vi kan samtidigt se att tillverkningsindustrin förväntar sig en ökad sysselsättning. Det brukar kunna påverka transporterna positivt så vi får hoppas på en vändning till hösten, säger Manpowergruop Sveriges vd Lars Forseth.