Förarbristen allt värre
Chaufförer. Trots att tusentals lastbilsförare rekryterats till landets åkerier förra året blir bristen allt större. Bara i år behövs 3 650 lastbilsförare och 50 000 de närmaste tio åren, enligt Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya).
Tya pekar på att det utbildas alldeles för få yrkesförare. Trots att staten skjutit till mer pengar så utbildas ungefär hälften så många som det faktiskt behövs.
Till gymnasieskolans yrkesförarutbildning söker dubbelt så många som det finns platser. Intresset är också stort för yrkesförarutbildningen på Komvux, där har antalet platser ökat från 340 till nästan 1 000 under förra året. Tya tycker att kommunerna borde ta ett större ansvar för att utbilda fler förare på både gymnasieskola och i vuxenutbildningen.
– Vi skulle gärna se ett par extraplatser på gymnasieskolans transportprogram. Det skulle göra stor skillnad, både för dem som vill utbilda sig till lastbilsförare och för lokalsamhället, säger Lasse Holm, projektledare på Tya, i ett pressmeddelande.
En bakomliggande orsak till bristen är att Sverige är inne i en högkonjunktur där industrin, byggena och handeln går på högvarv.
– En fungerande transportsektor är en viktig pusselbit i samhället. Transporterna är avgörande för fungerande industri och handel. När transportbranschen haltar riskerar vi i slutändan en minskad produktivitet och stagnerad ekonomi, säger Lasse Holm.
Tya har fått svar om rekryteringsbehov av 1 100 företag. 51 procent säger att de troligtvis behöver anställa det närmaste halvåret. Bara två procent säger att de kan behöva säga upp.
2017 hade 61 procent av företagen problem att hitta personal, att jämföra med 50 procent året innan.