Fredagskö Svinesund. Foto: Lilly Hallberg
Close
På rätt väg när det gäller mycket – majoriteten som kör godstransporter följer reglerna. Men hastighetsöverträdelserna har ökat. Det visar Transportstyrelsens tillståndsmätning. (Arkivbild)
Close

Förare följer regler – och trivs

Åkeri. De allra flesta som kör godstransporter följer reglerna och är nöjda med sina arbetsvillkor. Utvecklingen går åt rätt håll när det gäller kör- och vilotider. Men lastsäkringen har blivit sämre. Det visar Transportstyrelsen tillståndsmätning.

Transportstyrelsen genomför regelbundet tillståndsmätningar inom yrkestrafik för att mäta hur väl åkerierna följer det regelverk som gäller. Årets mätning gjordes tillsammans med Polisen under tre veckor i slutet av mars och början av april. Och resultaten är på de flesta punkter positivt – oavsett om det gäller krav på förare, företag eller fordon.

Inom flera områden har nästan inga överträdelser alls noterats. Det gäller bland annat förarnas behörighet och färdskrivare. Efterlevnaden när det gäller krav på däck är också mycket hög. Och inte en enda av de kontrollerade förarna rapporterades för onykterhet.

– Regelefterlevnaden är i allmänhet hög, men det finns några områden som kan förbättras. Exempel på sådana områden är kör- och vilotider. Det går åt rätt håll, men en efterlevnad på 73 procent är fortfarande mindre än vi önskar, säger Transportstyrelsens utredare Mattias Andersson i ett pressmeddelande.

Jämfört med 2019 har ändå efterlevnaden av kör- och vilotider ökat med 2 procentenheter.

Men inom vissa områden har siffrorna dock försämrats. Det gäller bland annat fordonens tekniska skick. I år var det 74 procent av de kontrollerade fordonen som var utan anmärkning, 4 procentenheter sämre än vid tillståndsmätningen 2019.

Också när det gäller lastsäkringen har siffrorna sjunkit, från 89 procent utan anmärkning för tre år sedan, till 85 procent i år.

Och dessutom är det fler förare än tidigare som bryter mot hastighetsbegränsningarna. Främst är det de grövre hastighetsöverträdelserna som ökat.

– Hastighetsefterlevnaden har försämrats för andra mätningen i rad, och antalet kontroller som har lett till en ordningsbot har ökat kraftigt, säger utredaren Mattias Andersson.

Nöjda chaufförer

Samtidigt som tillståndsmätningen gjordes i våras gjorde Transportstyrelsen en undersökning av yrkesförarnas sociala villkor. Resultatet visar att en majoritet av förarna är nöjda med sin arbetssituation. Det gäller både svenska och utländska chaufförer.

Men skillnaderna är fortfarande stora mellan svenska och utländska förare när det gäller sociala villkor. Även om skillnaderna har minskat visar årets undersökning tydligt att utländska förare över lag har sämre villkor, inte minst lägre lön.

Syftet med Transportstyrelsens tillståndsmätningar är att få en säker bild av hur yrkestrafiken och konkurrensen fungerar. Datainsamlingen genomförs av polis vid vägkontroller.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Dick:
    19 december, 2022

    Om man inte kan last säkra godset pga dess form, dåliga emballage eller brist på spännband eller annan last säkrings materiell så ska man inte lasta godset.

  2. Peter Jansson:
    18 december, 2022

    Hastighetsöverträdelser kan åkerierna förebygga genom att spärra fordon med släp på 80 km/h så går det bara att köra för fort i nedförsbackarna på vägar som har 80 km/h eller högre hastigheter.Vid lägre hastighetsbegränsningar är det upp till varje enskild chaufför att hålla hastigheten då det inte är något som åkeriet kan hindra genom att spärra fordonet lägre hastighet än 80 km/h för det faller på sin orimlighet att ha lägre spärr än 80 km/h.Lastsäkringen är många gånger bristfällig för att allt gods inte tål att bandas på grund av bristande emballage eller är dåligt förpackade.Många lastbärare är inte anpassade för att köra allt möjligt gods och då blir lastsäkringen lidande för att det ändå transporteras allt möjligt gods i olämpliga fordon/lastbärare.Det är även många åkerier/speditörer/kunder som inte har tillräckligt med spännband och andra lastsäkrings möjligheter så som klossar, reglar, tompallar, uppblåsbara kuddar som förstängning med mera för att chaufförerna skall kunna lastsäkra rätt och riktigt.Även tiden är en faktor som många gånger saknas för det är för dyrt att ägna tid åt lastsäkring.

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Johan Danielsson maj 2024

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Örjan Wallon och Tommy Sahlberg. Avdelning 51.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.