Fredagskö Svinesund. Foto: Lilly Hallberg
Close
På rätt väg när det gäller mycket – majoriteten som kör godstransporter följer reglerna. Men hastighetsöverträdelserna har ökat. Det visar Transportstyrelsens tillståndsmätning. (Arkivbild)
Close

Förare följer regler – och trivs

Åkeri. De allra flesta som kör godstransporter följer reglerna och är nöjda med sina arbetsvillkor. Utvecklingen går åt rätt håll när det gäller kör- och vilotider. Men lastsäkringen har blivit sämre. Det visar Transportstyrelsen tillståndsmätning.

Transportstyrelsen genomför regelbundet tillståndsmätningar inom yrkestrafik för att mäta hur väl åkerierna följer det regelverk som gäller. Årets mätning gjordes tillsammans med Polisen under tre veckor i slutet av mars och början av april. Och resultaten är på de flesta punkter positivt – oavsett om det gäller krav på förare, företag eller fordon.

Inom flera områden har nästan inga överträdelser alls noterats. Det gäller bland annat förarnas behörighet och färdskrivare. Efterlevnaden när det gäller krav på däck är också mycket hög. Och inte en enda av de kontrollerade förarna rapporterades för onykterhet.

– Regelefterlevnaden är i allmänhet hög, men det finns några områden som kan förbättras. Exempel på sådana områden är kör- och vilotider. Det går åt rätt håll, men en efterlevnad på 73 procent är fortfarande mindre än vi önskar, säger Transportstyrelsens utredare Mattias Andersson i ett pressmeddelande.

Jämfört med 2019 har ändå efterlevnaden av kör- och vilotider ökat med 2 procentenheter.

Men inom vissa områden har siffrorna dock försämrats. Det gäller bland annat fordonens tekniska skick. I år var det 74 procent av de kontrollerade fordonen som var utan anmärkning, 4 procentenheter sämre än vid tillståndsmätningen 2019.

Också när det gäller lastsäkringen har siffrorna sjunkit, från 89 procent utan anmärkning för tre år sedan, till 85 procent i år.

Och dessutom är det fler förare än tidigare som bryter mot hastighetsbegränsningarna. Främst är det de grövre hastighetsöverträdelserna som ökat.

– Hastighetsefterlevnaden har försämrats för andra mätningen i rad, och antalet kontroller som har lett till en ordningsbot har ökat kraftigt, säger utredaren Mattias Andersson.

Nöjda chaufförer

Samtidigt som tillståndsmätningen gjordes i våras gjorde Transportstyrelsen en undersökning av yrkesförarnas sociala villkor. Resultatet visar att en majoritet av förarna är nöjda med sin arbetssituation. Det gäller både svenska och utländska chaufförer.

Men skillnaderna är fortfarande stora mellan svenska och utländska förare när det gäller sociala villkor. Även om skillnaderna har minskat visar årets undersökning tydligt att utländska förare över lag har sämre villkor, inte minst lägre lön.

Syftet med Transportstyrelsens tillståndsmätningar är att få en säker bild av hur yrkestrafiken och konkurrensen fungerar. Datainsamlingen genomförs av polis vid vägkontroller.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Dick:
    19 december, 2022

    Om man inte kan last säkra godset pga dess form, dåliga emballage eller brist på spännband eller annan last säkrings materiell så ska man inte lasta godset.

  2. Peter Jansson:
    18 december, 2022

    Hastighetsöverträdelser kan åkerierna förebygga genom att spärra fordon med släp på 80 km/h så går det bara att köra för fort i nedförsbackarna på vägar som har 80 km/h eller högre hastigheter.Vid lägre hastighetsbegränsningar är det upp till varje enskild chaufför att hålla hastigheten då det inte är något som åkeriet kan hindra genom att spärra fordonet lägre hastighet än 80 km/h för det faller på sin orimlighet att ha lägre spärr än 80 km/h.Lastsäkringen är många gånger bristfällig för att allt gods inte tål att bandas på grund av bristande emballage eller är dåligt förpackade.Många lastbärare är inte anpassade för att köra allt möjligt gods och då blir lastsäkringen lidande för att det ändå transporteras allt möjligt gods i olämpliga fordon/lastbärare.Det är även många åkerier/speditörer/kunder som inte har tillräckligt med spännband och andra lastsäkrings möjligheter så som klossar, reglar, tompallar, uppblåsbara kuddar som förstängning med mera för att chaufförerna skall kunna lastsäkra rätt och riktigt.Även tiden är en faktor som många gånger saknas för det är för dyrt att ägna tid åt lastsäkring.

Lästips:

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Midsommarfirande Foto:Shutterstock

Så mycket tjänar du på att jobba i midsommar

Lön. Många är lediga i midsommarhelgen. Men vissa måste tyvärr jobba även då. Som plåster på såren ger det extra betalt. Mer för vissa, mindre för andra.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.