Förare i Taxi Göteborg kan bli utan kollektivavtal

Taxi Göteborg vill slippa ifrån chaufförernas kollektivavtal, åtminstone i dess nuvarande tappning. Första steget är taget för att bli av med den enhetsanslutning som gjort att alla åkerier i Taxi Göteborg automatiskt blir avtalsbundna. – Det är allvarligt om Taxi Göteborg fullföljer planerna, säger Transports förbundsordförande Lars Lindgren.

Taxi Göteborg är både ett bolag och en ekonomisk förening, med omkring 200 anslutna medlemsåkerier.

Så sent som i maj 2010 fick beställningscentralen Transports seriositetsmärkning, ”Schysta villkor.” Den viktigaste förutsättningen för de gula klisterdekalerna är att arbetsgivaren tecknar kollektivavtal.

Taxi Göteborg har i många år haft enhetsanslutningen inskriven i föreningens stadgar. Den innebär att alla åkerier som ingår i växeln förbinder sig att följa kollektivavtalet och ordna försäkringar för chaufförerna.

Nyligen höll Taxi Göteborg stämma. På dagordningen fanns ett förslag om att avskaffa enhetsanslutningen. Det kräver i så fall att taxiföreningen både ändrar sina egna stadgar och lämnar Biltrafikens Arbetsgivareförbund.

Lennart Hamnered är styrelseordförande i Taxi Göteborg. Han säger:

– En majoritet av våra medlemmar önskar detta. Den främsta orsaken är svårigheterna att komma överens med Transport om vad som ska räknas som arbetstid.

Enligt Hamnered handlar tvisten om den tid som taxiföraren är inloggad i växeln, respektive arbetad tid.

Bakgrunden kan spåras till den omdebatterade procentlönen i kollektivavtalet. En stor majoritet av landets förare kör i dag på rakt ackord – oftast 37–38 procent på inkörda pengar.

Det är vanligt att taxichaufförer disponerar bilen halva dygnet. Många förare är i tjänst uppåt tolv timmar per dygn, för att få ihop en lön som går att leva på. Men. På grund av en kraftig överetablering blir det mycket väntetid.

Lennart Hamnered hävdar att åkarnas mål inte är att smita undan betalning för arbetad tid.

– Vid kontroller ser vi att förare varit inloggade i elva, tolv timmar. Men allt är inte arbetad tid. Om det skulle vara det, är det ett brott mot arbetstidsreglerna. Våra åkare vill ha en ny tolkning av kollektivavtalet. Tyvärr säger Transports Göteborgsavdelning nej.

Hamnered sticker inte under stol med att det Taxi Göteborg främst vill ha är delade pass. Arbetsgivarna ska kunna skicka hem förarna några timmar mitt på dagen, utan lön. Transport har sagt benhårt nej när frågan väckts i avtalsförhandlingarna.

– Vår förhoppning är att vi ska kunna hitta en lösning som är acceptabel för båda parter, avslutar Hamnered.

Karin Peterson, ombudsman i Göteborgsavdelningen, menar att Taxi Göteborgs agerande bottnar i dålig lönsamhet. Avdelningen har haft många tvister där åkarna inte velat betala för den arbetstid som chaufförerna redovisar.

Transports ordförande Lars Lindgren är mycket kritisk till Taxi Göteborgs utspel:

– Det här är ett grundskott mot den svenska modellen. Frågan är mycket större än Taxi Göteborg. Det kan mycket väl bli spridningseffekter. Jag kommer att ta upp saken i LO.

– Än en gång framstår taxiförare som tjänstehjon. Man ska stå på pass och få betalt bara när det finns körning. Taxi har blivit en experimentverkstad som visar hur illa det kan gå när marknaden får fritt spelrum. Blir det allvar kommer vi att kräva kollektivavtal med alla enskilda åkerier som kör för Taxi Göteborg.

Enligt uppgift har enhetsanslutningen ifrågasatts även i Taxi Stockholm. Beställningscentralens styrelseordförande Dimitrios Faniadis svarar undvikande när frågan ställs om bolagets planer:

– Det kan hända att en och annan åkare vill ha den här diskussionen. Men det är inte aktuellt just nu.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.