Förare med ADHD fungerar helt olika
Förmågan att köra bil hos personer med ADHD varierar från person till person. – Vi har föreslagit individuell prövning inför körkort eftersom alla personer är så olika, säger ombudsmannen Anna Norrman i organisationen Attention.
Transportarbetaren har tidigare skrivit om en ny forskningsrapport, som tyder på att manliga förare med diagnosen ADHD löper högre risk än personer utan att bli inblandade i trafikolyckor. Enligt undersökningen sjönk olycksrisken om personerna tog ADHD-medicin. Det sambandet kunde forskarna däremot inte finna hos kvinnliga förare med ADHD. Urvalet var för litet.
Attention är en intresseorganisation som verkar för för personer med så kallade neuropsykiatriska funktionshinder som bland annat ADHD, Aspbergers syndrom och ADD.
ADHD yttrar sig, som sagt olika hos olika individer, men påverkar generellt sett uppmärksamheten, koncentrationsförmågan och impulskontrollen. Vissa personer tar medicin, andra inte. En del får sin diagnos som barn, andra kan få den i vuxen ålder när de redan tagit körkort.
För personer med bland annat ADHD och Aspberger krävs ett särskilt läkarintyg, som ska skickas in till Transportstyrelsen. De flesta får sedan klartecken att börja övningsköra.
– Men Transporstyrelsen är väldigt sträng mot personer som tar eller har gjort uppehåll i sin medicinering. De måste i sina läkarintyg kunna styrka att de är stabila och kan fungera i trafiken, uppger den intressepolitiska ombudsmannen Anna Norrman på Attention.
Hennes uppfattning är att mediciner ofta gör livet enklare för personer med ADHD. Att det bidrar till bättre livskvalitet, mindre användning av droger och mindre risk att begå självmord hos människor som annars kämpar med det.
– Men, inskärper hon, alla har inte behov av medicin.
På samma sätt är det inte säkert att personernas förmåga att köra bil påverkas av att de har ADHD. Alla har exempelvis inte problem med impulskontrollen. ADHD yttrar sig på olika sätt, tillfogar Anna Norrman.
– Därför har vi förespråkat individualiserade planer när personer med neuropsykiatriska funktionshinder vill ta körkort.
Att avråda människor med ADHD från att ta körkort eller välja jobb som lastbils-, taxi- eller busschaufförer vore att skicka helt fel signaler, betonar Anna Norrman.
– Då kunde vi lika gärna säga att unga män inte ska få köra bil eftersom de har högre olycksrisk än andra.
Ombudsmannen hänvisar också till annan forskning som tyder på att personer med alkoholproblem och sömnstörningar, som sömnapné, kan innebära större risker i trafiken än förare med ADHD.
För att hjälpa fler människor med ADHD och Aspberger, som gärna vill men inte vågar ta körkort, har Attention tvärtom startat ett projekt kallat ”Körkortskoll”. Organisationen har gett ut en broschyr med tips om hur man gör och listar också om en rad körskolor med särskilt anpassad undervisning. Allt finns att ladda ner på Attentions hemsida (se nedan).
Läkarintygen hör till det som vållar problem, enligt en undersökning bland organisationens medlemmar.
– Det är svårt att få tag i på en del håll. I vissa landsting anser man att det inte ligger inom det allmänna systemets skyldighet att hjälpa till med. Personerna får då bekosta intygen själva, vilket går på flera tusen kronor, anmärker Anna Norrman.
Hon ser positivt på forskning som pekar på mindre olycksrisk vid medicinering.
– Då kan vi se att mediciner har effekt. Många personer med ADHD tycker att det är kul att köra. Vi måste titta på deras personliga egenskaper. Samtidigt är det viktigt att se på varje individ för sig och inte klumpa ihop människor till ett kollektiv, manar hon.
Fotnot. Mer om Riksförbundet Attention och projektet Körkortskoll, hittar du på organisationens webbsida attention-riks.se.