Förare med ADHD fungerar helt olika

Förmågan att köra bil hos personer med ADHD varierar från person till person. – Vi har föreslagit individuell prövning inför körkort eftersom alla personer är så olika, säger ombudsmannen Anna Norrman i organisationen Attention.

Transportarbetaren har tidigare skrivit om en ny forskningsrapport, som tyder på att manliga förare med diagnosen ADHD löper högre risk än personer utan att bli inblandade i trafikolyckor. Enligt undersökningen sjönk olycksrisken om personerna tog ADHD-medicin. Det sambandet kunde forskarna däremot inte finna hos kvinnliga förare med ADHD. Urvalet var för litet.

Attention är en intresseorganisation som verkar för för personer med så kallade neuropsykiatriska funktionshinder som bland annat ADHD, Aspbergers syndrom och ADD.

ADHD yttrar sig, som sagt olika hos olika individer, men påverkar generellt sett uppmärksamheten, koncentrationsförmågan och impulskontrollen. Vissa personer tar medicin, andra inte. En del får sin diagnos som barn, andra kan få den i vuxen ålder när de redan tagit körkort.

För personer med bland annat ADHD och Aspberger krävs ett särskilt läkarintyg, som ska skickas in till Transportstyrelsen. De flesta får sedan klartecken att börja övningsköra.

– Men Transporstyrelsen är väldigt sträng mot personer som tar eller har gjort uppehåll i sin medicinering. De måste i sina läkarintyg kunna styrka att de är stabila och kan fungera i trafiken, uppger den intressepolitiska ombudsmannen Anna Norrman på Attention.

Hennes uppfattning är att mediciner ofta gör livet enklare för personer med ADHD. Att det bidrar till bättre livskvalitet, mindre användning av droger och mindre risk att begå självmord hos människor som annars kämpar med det.

– Men, inskärper hon, alla har inte behov av medicin.

På samma sätt är det inte säkert att personernas förmåga att köra bil påverkas av att de har ADHD. Alla har exempelvis inte problem med impulskontrollen. ADHD yttrar sig på olika sätt, tillfogar Anna Norrman.

– Därför har vi förespråkat individualiserade planer när personer med neuropsykiatriska funktionshinder vill ta körkort.

Att avråda människor med ADHD från att ta körkort eller välja jobb som lastbils-, taxi- eller busschaufförer vore att skicka helt fel signaler, betonar Anna Norrman.

– Då kunde vi lika gärna säga att unga män inte ska få köra bil eftersom de har högre olycksrisk än andra.

Ombudsmannen hänvisar också till annan forskning som tyder på att personer med alkoholproblem och sömnstörningar, som sömnapné, kan innebära större risker i trafiken än förare med ADHD.

För att hjälpa fler människor med ADHD och Aspberger, som gärna vill men inte vågar ta körkort, har Attention tvärtom startat ett projekt kallat ”Körkortskoll”. Organisationen har gett ut en broschyr med tips om hur man gör och listar också om en rad körskolor med särskilt anpassad undervisning. Allt finns att ladda ner på Attentions hemsida (se nedan).

Läkarintygen hör till det som vållar problem, enligt en undersökning bland organisationens medlemmar.

– Det är svårt att få tag i på en del håll. I vissa landsting anser man att det inte ligger inom det allmänna systemets skyldighet att hjälpa till med. Personerna får då bekosta intygen själva, vilket går på flera tusen kronor, anmärker Anna Norrman.

Hon ser positivt på forskning som pekar på mindre olycksrisk vid medicinering.

– Då kan vi se att mediciner har effekt. Många personer med ADHD tycker att det är kul att köra. Vi måste titta på deras personliga egenskaper. Samtidigt är det viktigt att se på varje individ för sig och inte klumpa ihop människor till ett kollektiv, manar hon.

 

Fotnot. Mer om Riksförbundet Attention och projektet Körkortskoll, hittar du på organisationens webbsida attention-riks.se.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.