Förare och åkare i gemensam protest mot fusket ”Schyssta villkor i åkeri, annars blir det slaveri!”
Det var en av parollerna som uppåt 300 chaufförer och åkare ropade vid lördagens demonstration mot lönedumpning, fiffel och osund konkurrens i åkerinäringen. I täten för tåget, som gick i centrala Göteborg, rullade ett 30-tal lastbilar.
När kortegen nådde Götaplatsen, i hjärtat av Göteborg, väntade flera talare. En av dem var Transports förbundsordförande, Lars Lindgren. Från ett trailerflak sa han:
– Jag brukar framhålla att konkurrens är bra. Men det måste vara på lika villkor. Så är det inte i åkerinäringen i dag. Vi ser ett utbrett fusk och människor utnyttjas å det grövsta.
– Vi accepterar inte att vår åkeribransch behandlas som något som katten släpat in. Politikerna måste ta sitt ansvar. De kan inte fortsätta luta sig mot marknadstalibanerna i Bryssel. Kollektivavtal ska gälla i Sverige! Och avtalen ska gälla alla som jobbar här!
Transportbasen betonade att facket inte har något emot att utländska förare kommer och jobbar i Sverige. Men det ska vara lika lön och samma spelregler för alla, inklusive likhet när det gäller indrivning av böter för ”de som inte sköter sig”.
Initiativtagare till demonstrationen var Transports Göteborgsavdelning, Sveriges Åkeriföretag och TIA, Truckers International Association. Från Transport har chauffören Freddy Welle varit en pådrivande kraft. Han var rörd när han tog mikrofonen:
– Jag är så stolt över att se så mycket gubbar här. Så många chaufförer och åkare! Kan inte ”käringarna” där upp i Stockholm se till att ordna bra villkor för vår bransch, då ska vi kräva infrastrukturministerns avgång!
Flera talare uppmärksammade det faktum att fack och åkeriarbetsgivare nu gått samman i en gemensam aktion, med krav på bättre tillsyn och nya regleringar. I täten för det fotvandrande demonstrationståget hamnade Sveriges Åkeriföretags vd Johan Lindström. Han såg inte 100-procentigt bekväm ut när Transports röda fanor kom alltför nära.
Fast i talet visade Lindström att parterna har en samsyn när det gäller utvecklingen i svensk åkerinäring:
– Vi har ett gigantiskt problem. Fortsätter utvecklingen kommer vi att förlora jobb, företag och stora skatteintäkter. Tillsyn och kontroller fungerar väldigt, väldigt dåligt. Det måste bli bättre.
Johan Lindström tog sedan upp avregleringarna inom EU. Utan att specifikt nämna cabotaget var han bekymrad över de planer som finns på att släppa den tillfälliga inrikestrafiken helt fri efter 2014.
Thomas Morell arbetar på Sveriges Åkeriföretag i Skara. På Götaplatsen vittnade han om hur bristen på kontroll och tillsyn längs vägarna öppnat för kriminella aktörer. Han efterlyste mer resurser till trafikpolisen och en skärpning av lagstiftningen.
På talarlistan fanns också riksdagsmännen Monica Green och Sten Bergheden.
Green, som är socialdemokrat, anklagade regeringen för passivitet – trots att ett enigt trafikutskott lagt fram en lång rad förslag till åtgärder:
– Vi måste få en bättre nationell samordning mellan olika myndigheter. Vi vill att polisen får rätt att ”klampa” fast bilar, för att kunna driva in böter effektivt. Det är nödvändigt att skynda på arbetet med att åtgärda falskt egenföretagande.
– Från socialdemokraternas sida förstår vi inte varför det tar så lång tid. Inför den holländska modellen i Sverige också! Passar den inte precis här, så låt oss göra en egen variant.
Sten Bergheden, moderat, försvarade regeringen. Han ansåg att åtgärder redan har vidtagits, exempelvis krav på vinterdäck på tunga fordon. Fler initiativ kommer, utlovade Bergheden.
Efter två timmar avslutades demonstrationen. Fler aktioner kommer nästa år, uppger Transports Göteborgsavdelning.