Förare och fordon granskade

Åkeri. Rattfylleri, manipulerade färdskrivare, brott mot kör- och vilotiderna, underkänd lastsäkring, förare utan behörighet. Förra veckan specialkollade polisen i hela landet den tunga trafiken. Av 850 stoppade lastbilar fick 37 inte rulla vidare.

– Det här visar betydelsen av våra kontroller. Och att det behövs specialutbildade poliser och inspektörer ute i trafiken, säger poliskommissarie Erling Andersson när han granskar resultatet.

Region väst rapporterar om en bulgarisk dragbil som stoppades på väg 40 vid Viared, väster om Borås. Föraren, som kom från Makedonien, saknade förarkort vilket krävs av en den som kommer från ett land utanför EU. Polisen konstaterade att han oftast arbetade sju dagar i veckan.

Resultatet blev 10 000 i böter för föraren samt transport tillbaka till sitt hemland. För åkeriet landade räkningen på 40 000 för olaga cabotage, alltså brott mot reglerna om hur många inrikeskörningar en utländsk lastbil får göra i Sverige. Pengarna har betalats in och trailern rullade så småningom vidare med en annan dragbil.

Några hårda siffror från kontrollerna:

  • 14 fordon fick körförbud.
  • 25 förare hade inte rätt behörighet.
  • 7 chaufförer var rattfulla. Ytterligare 9 ertappades med drogfylla.
  • 3 färdskrivare var manipulerade. Ytterligare 12 var obesiktigade.
  • 80 fordon hade för mycket last.

– Vi stoppade ungefär lika många svenska som utländska fordon. Poliserna gick på sin magkänsla och vinkade in bilar som de misstänkte hade brister, berättar Erling Andersson.

Urvalet blir därför svårt att göra statistik av. Den kommer däremot efter nästa drive från poliserna ute på de stora vägarna.

– I vecka tolv ska vi stoppa var tionde lastbil. Och med det slumpmässiga urvalet kan vi få rättvisande siffror, säger Erling Andersson.

Även taxibilar granskade i förra veckan. Den delen av undersökningen görs bara i Sverige, medan den tunga trafiken är ett EU-samarbete.

– Vi skickar ner resultatet och sedan får vi tillbaka en sammanställning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lena Blomquist, red:
    7 mars, 2019

    Vaken kommentar. En hel del av felen på bilar, färdskrivare och förare handlade om samma ekipage, enligt polisen. Det kan inte var hela förklaringen, men jag uppfattade att till exempel lastproblem kunde lösas på plats.

  2. göran:
    6 mars, 2019

    Om jg läser rätt så stoppades 850 bilar, och av dessa fick 37 körförbud (Fick inte rulla vidare) sen i texten så räknas synder upp och där är det betydligt fler än 37st, som inte skulle få rulla vidare.??
    är det någon form av rabbatsystem eller bara felräkning

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.