Förare och fordon granskade
Åkeri. Rattfylleri, manipulerade färdskrivare, brott mot kör- och vilotiderna, underkänd lastsäkring, förare utan behörighet. Förra veckan specialkollade polisen i hela landet den tunga trafiken. Av 850 stoppade lastbilar fick 37 inte rulla vidare.
– Det här visar betydelsen av våra kontroller. Och att det behövs specialutbildade poliser och inspektörer ute i trafiken, säger poliskommissarie Erling Andersson när han granskar resultatet.
Region väst rapporterar om en bulgarisk dragbil som stoppades på väg 40 vid Viared, väster om Borås. Föraren, som kom från Makedonien, saknade förarkort vilket krävs av en den som kommer från ett land utanför EU. Polisen konstaterade att han oftast arbetade sju dagar i veckan.
Resultatet blev 10 000 i böter för föraren samt transport tillbaka till sitt hemland. För åkeriet landade räkningen på 40 000 för olaga cabotage, alltså brott mot reglerna om hur många inrikeskörningar en utländsk lastbil får göra i Sverige. Pengarna har betalats in och trailern rullade så småningom vidare med en annan dragbil.
Några hårda siffror från kontrollerna:
- 14 fordon fick körförbud.
- 25 förare hade inte rätt behörighet.
- 7 chaufförer var rattfulla. Ytterligare 9 ertappades med drogfylla.
- 3 färdskrivare var manipulerade. Ytterligare 12 var obesiktigade.
- 80 fordon hade för mycket last.
– Vi stoppade ungefär lika många svenska som utländska fordon. Poliserna gick på sin magkänsla och vinkade in bilar som de misstänkte hade brister, berättar Erling Andersson.
Urvalet blir därför svårt att göra statistik av. Den kommer däremot efter nästa drive från poliserna ute på de stora vägarna.
– I vecka tolv ska vi stoppa var tionde lastbil. Och med det slumpmässiga urvalet kan vi få rättvisande siffror, säger Erling Andersson.
Även taxibilar granskade i förra veckan. Den delen av undersökningen görs bara i Sverige, medan den tunga trafiken är ett EU-samarbete.
– Vi skickar ner resultatet och sedan får vi tillbaka en sammanställning.