Förare önskar strängare däckkrav
Efter den stora trafikolyckan i Skåne tidigare i veckan har den nya vinterdäcklagen, som infördes vid årsskiftet, debatterats flitigt. Flera förare som själva är ute på vägarna menar att det skulle behövas hårdare krav på vilka däck som får användas. – Det måste vara riktiga vinterdäck, i kombination med sunt förnuft!, säger chauffören Freddy Welle.
Polisens utredningsledare, Arne Davidsson, berättade i Dagens Nyheter att masskrocken började med att en trailerdragare fick sladd. Därefter körde två andra lastbilar in i ekipaget och olycksförloppet var igång.
Enligt obekräftade uppgifter kan någon, eller ett fåtal, av de tunga fordon som var inblandade ha haft mindre mönsterdjup än tillåtna 5 millimeter. Än så länge har dock bara resultatet av en första preliminär kontroll presenterats.
Polisen har inte heller gjort någon skillnad på om fordonen haft vinterdäck eller andra godkända motsvarigheter, som särskilda grova däck, snökedjor eller slirskydd, i sin första kontroll.
Efter olyckan har Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket, gått ut i media och lagt skulden på lastbilschaufförerna. Han menar att de kör för fort, att säkerhetskulturen är ”rutten” och att felet ligger i åkeribranschen.
– Jag har försökt få tag i honom för en debatt. Jag undrar var han har fått tag i de där uppgifterna. Kom ut i verkligheten i stället!, säger fjärrbilschauffören Freddy Welle.
Han är engagerad i Transports avdelning 3, och en av dem som stod bakom den stora demonstrationen för schysta villkor i åkerinäringen, i Göteborg, i december.
Till skillnad från Tingvall menar Freddy Welle att många av de svenska åkerierna, åtminstone de som har flera bilar, är medvetna om de problem som kan uppstå och noga med säkerheten, särskilt i vinterväglag.
Han har reagerat på debatten som har uppkommit sedan olyckan i Skåne.
– Det är klart att vinterdäck kan göra skillnad, men det viktiga i diskussionen är att använda riktiga vinterdäck, ihop med sunt förnuft!
Enligt Transportstyrelsens regler måste fordonen ha vinterdäck på samtliga drivaxlar. Men det är också godkänt att använda ”annan likvärdig utrustning”. Det innebär att snökedjor, slirskydd och särskilda grovmönstrade däck är tillräckligt, i kombination med ett mönsterdjup på minst 5 millimeter.
– Det är kompletteringen i lagen som är helt absurd. Den gör att många kör med samma däck som de gjorde 2012. Snökedjor har du för att du ska kunna ta dig loss om du fastnar någonstans, men du ska ju kunna köra också, säger Freddy Welle.
Magnus Larsson, ombudsman i Transports Luleåavdelning, körde själv lastbil i närmare 20 år innan han började arbeta fackligt. Han håller med Freddy Welle.
– Det är ingen som kör med snökedjor på E4, och det hjälper inte att bara ha dem hängande på bilen. Även om en utländsk förare har snökedjor med sig så stannar han ju inte och sätter på dem vid varenda backe. Och det går ju inte att sätta på dem när man redan är fast.
Tommy Öhrvall kör sopbil för Ragnsells i Boden och är med i Norrbottens yrkesförarråd.
På Transports kongress i augusti förra året föreslog han, i samband med en motion om krav på vinterdäck, att tunga fordon ska ha vinterdäck även på rullhjulen.
– Min förhoppning var att det skulle bli krav på att ha vinterdäck även fram, inte bara på drivdäcken. Jag vill att förarna ska kunna svänga också, inte bara köra framåt, säger han.
Liksom Magnus Larsson menar han att det är viktigt att det är riktiga vinterdäck som används, med en gummiblandning som är anpassad för vinter och kyla.
– Det märker man ju bara man tittar på sina skor. Om man har fel sula så blir de hårda direkt och hala när det är kallt, säger han.
Helst hade han velat att det skulle vara krav på vinterdäck även på släpet, men menar att det kan vara ett stort krav att ställa med tanke på kostnadsfrågan.
Både Welle, i Göteborg, och förarna i Norrbotten, anser att det är bra att det nu ställs krav på vinterdäck, men de hade alla önskat att kraven varit mer omfattande.