Förare önskar strängare däckkrav

Efter den stora trafikolyckan i Skåne tidigare i veckan har den nya vinterdäcklagen, som infördes vid årsskiftet, debatterats flitigt. Flera förare som själva är ute på vägarna menar att det skulle behövas hårdare krav på vilka däck som får användas. – Det måste vara riktiga vinterdäck, i kombination med sunt förnuft!, säger chauffören Freddy Welle.

Polisens utredningsledare, Arne Davidsson, berättade i Dagens Nyheter att masskrocken började med att en trailerdragare fick sladd. Därefter körde två andra lastbilar in i ekipaget och olycksförloppet var igång.

Enligt obekräftade uppgifter kan någon, eller ett fåtal, av de tunga fordon som var inblandade ha haft mindre mönsterdjup än tillåtna 5 millimeter. Än så länge har dock bara resultatet av en första preliminär kontroll presenterats.

Polisen har inte heller gjort någon skillnad på om fordonen haft vinterdäck eller andra godkända motsvarigheter, som särskilda grova däck, snökedjor eller slirskydd, i sin första kontroll.

Efter olyckan har Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket, gått ut i media och lagt skulden på lastbilschaufförerna. Han menar att de kör för fort, att säkerhetskulturen är ”rutten” och att felet ligger i åkeribranschen.

– Jag har försökt få tag i honom för en debatt. Jag undrar var han har fått tag i de där uppgifterna. Kom ut i verkligheten i stället!, säger fjärrbilschauffören Freddy Welle.

Han är engagerad i Transports avdelning 3, och en av dem som stod bakom den stora demonstrationen för schysta villkor i åkerinäringen, i Göteborg, i december.

Till skillnad från Tingvall menar Freddy Welle att många av de svenska åkerierna, åtminstone de som har flera bilar, är medvetna om de problem som kan uppstå och noga med säkerheten, särskilt i vinterväglag.

Han har reagerat på debatten som har uppkommit sedan olyckan i Skåne.

– Det är klart att vinterdäck kan göra skillnad, men det viktiga i diskussionen är att använda riktiga vinterdäck, ihop med sunt förnuft!

Enligt Transportstyrelsens regler måste fordonen ha vinterdäck på samtliga drivaxlar. Men det är också godkänt att använda ”annan likvärdig utrustning”. Det innebär att snökedjor, slirskydd och särskilda grovmönstrade däck är tillräckligt, i kombination med ett mönsterdjup på minst 5 millimeter.

– Det är kompletteringen i lagen som är helt absurd. Den gör att många kör med samma däck som de gjorde 2012. Snökedjor har du för att du ska kunna ta dig loss om du fastnar någonstans, men du ska ju kunna köra också, säger Freddy Welle.

Magnus Larsson, ombudsman i Transports Luleåavdelning, körde själv lastbil i närmare 20 år innan han började arbeta fackligt. Han håller med Freddy Welle.

– Det är ingen som kör med snökedjor på E4, och det hjälper inte att bara ha dem hängande på bilen. Även om en utländsk förare har snökedjor med sig så stannar han ju inte och sätter på dem vid varenda backe. Och det går ju inte att sätta på dem när man redan är fast.

Tommy Öhrvall kör sopbil för Ragnsells i Boden och är med i Norrbottens yrkesförarråd.

På Transports kongress i augusti förra året föreslog han, i samband med en motion om krav på vinterdäck, att tunga fordon ska ha vinterdäck även på rullhjulen.

– Min förhoppning var att det skulle bli krav på att ha vinterdäck även fram, inte bara på drivdäcken. Jag vill att förarna ska kunna svänga också, inte bara köra framåt, säger han.

Liksom Magnus Larsson menar han att det är viktigt att det är riktiga vinterdäck som används, med en gummiblandning som är anpassad för vinter och kyla.

– Det märker man ju bara man tittar på sina skor. Om man har fel sula så blir de hårda direkt och hala när det är kallt, säger han.

Helst hade han velat att det skulle vara krav på vinterdäck även på släpet, men menar att det kan vara ett stort krav att ställa med tanke på kostnadsfrågan.

Både Welle, i Göteborg, och förarna i Norrbotten, anser att det är bra att det nu ställs krav på vinterdäck, men de hade alla önskat att kraven varit mer omfattande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.